השם שבחר גונן בן־יצחק, איש שב"כ לשעבר, להרצאה שיעביר במלון פסטורל בכפר בלום, "הסיפור הבלתי נתפס של הנסיך הירוק", נשמע יומרני עד שהוא מתחיל לגולל את סיפור המעשה. נראה שמדובר באחד הסיפורים המדהימים ובאחת ההרצאות המרתקות שאתם חייבים לשמוע. בן־יצחק היה סוכן ומפעיל של השב"כ במשך עשר שנים. במסגרת עבודתו הוא היה אמון על גיוסו והפעלתו של מוסעב חסן יוסף, "הנסיך הירוק", בנו של מנהיג החמאס בגדה. הסיפור הדרמטי הפך לסרט מצליח שזכה בפסטיבל סאנדנס – זכייה שהקפיצה באופן טבעי את המניות של בן־יצחק, הציר המרכזי בעלילה.
 
לשאלתי מה השאלה הקבועה ששואלים אותו אחרי ההרצאה הוא משיב מיד: האם הנסיך חושש לחייו? ובאמת קשה שלא לתהות אם לנסיך הירוק, המכונה בקרב הפלסטינים "בוגד", יש משאלת מוות. "ממש לא", אומר בן־יצחק. "הוא אוהב את החיים. הוא פשוט חי על הקצה. מכור לאדרנלין, כמוני".

אני מניח שאדרנלין גם הביא אותך לעבוד בשב"כ. מה מקפיץ את מפלס ההתרגשות שלך כיום, אחרי ששוחררת מהשירות?

"אני מפצה על כך בדרכים אחרות כמו פעילות נגד טרוריסטים ונגד ציידי פילים באפריקה. זה לא חמאס, אבל גם כאן אפשר לעשות טעויות וכמו שלמדתי, על טעויות משלמים ביוקר".

כשבן־יצחק מדבר על טעויות הוא מתכוון לא רק לטעות שגרמה לשחרורו מהשירות - מסירת כסף למקור ללא אישור הממונים עליו - אלא בעיקר למה שהוא מגדיר "הכישלון הכי גדול בקריירה שלי" – אי לכידת רב־המרצחים אברהים חאמד שפעל בשטחים ואחראי לכמה פיגועים גדולים באינתיפאדה השנייה. 
חאמד היה מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם ביהודה ושומרון בימי האינתיפאדה השנייה. במסגרת תפקידו תכנן וארגן עשרות פיגועים נגד ישראלים, בהם פיגועי התאבדות קשים. הוא נחשב למבוקש על ידי מערכת הביטחון הישראלית כבר משנת 1998. בין הפיגועים שעליהם היה אחראי, פיגוע ההתאבדות הכפול ברחוב בן יהודה בירושלים ב־1.12.2001 שבמהלכו פוצצו עצמם שני מחבלים מתאבדים והביאו למותם של 11 ישראלים ולפציעתם של כ־180. פיגוע ההתאבדות ב"קפה מומנט" בירושלים ב־9.3.2002 שבו נרצחו 11 ישראלים ונפצעו 65. פיגוע התופת באוניברסיטה העברית בירושלים ב־31.7.2002 שבו
נרצחו תשעה בני אדם וכ־100 נפצעו.

"הוא היה הבן לאדן שלי", מספר בן־יצחק. "הוא כל הזמן היה מול העיניים שלי, ואפילו חלמתי עליו בלילות, אבל איכשהו הוא כל הזמן חמק ממני". חאמד נעצר במאי 2006 בשכונת אל־באלוע ברמאללה במבצע משותף של השב"כ, הימ"מ וחיל ההנדסה הקרבית של צה"ל. הוא הורשע ברציחתם של 46 ישראלים ובפציעתם של יותר מ־400 בני אדם, ומרצה כיום 54 מאסרי עולם.

ישראל סירבה לשחרר אותו בעסקת שליט. "חצי שנה אחרי שיצאתי לאזרחות שמעתי שהוא נלכד, ועם כל השמחה על כך שהוא נלכד לא יכולתי שלא להרגיש צביטה בלב. אני מרגיש שזה מבצע שלא סיימתי".
 
"הנסיך הירוק צריך לקבל פרס ישראל"

הידידות העמוקה של בן־יצחק עם הנסיך הירוק, שהתקיימה מתחת לרדאר של השב"כ עד כשנה לפני צאת הספר, גרמה לו הרבה בעיות. "בשב"כ לא אהבו שאמרתי שעל מה שהנסיך עשה הוא צריך לקבל פרס ביטחון ישראל, שאנשים שעשו פחות ממנו קיבלו פרס. על זה רצו להעמיד אותי לדין, אבל לא היה אכפת לי. לא יכולתי להבליג על העוול שנעשה לו, כי הוא באמת עשה דברים מאוד גדולים בשבילנו. אין ספק שפישלו פה, ועדיין לא מאוחר לתת לאיש הזה את היחס שמגיע לו על כך שהציל חיים של אלפי ישראלים". 

סיכול ממוקד הוא כלי יעיל במלחמה בטרור?
"לפעמים כן. קח את בן לאדן למשל. אם היו מחסלים אותו שבוע לפני 11.9 היו ניצלים חייהם של 3,000 אמריקאים. אבל מכאן ועד להניח שחיסולים סיטונאיים של מחבלים יביאו לחיסול הטרור הדרך ארוכה, כי תמיד יהיה מחליף. אצלנו בשב"כ הייתה בדיחה שכתבו בעיתון שחיסלו את ראש הכפר, ורק שבוע אחרי כן חיסלו באמת את ראש הכפר. זו הסיבה שישראל לא ממהרת לחסל מחבלים, רק כשאין ברירה. כאיש שב"כ לא התלבטתי במוסריות של החיסולים. ביצעתי משימות, והן לא סתרו את מי שהייתי ואת סולם הערכים שלי".
 
עם ״הנסיך הירוק״. חברות קרובה עד היום. צילומים: אורי ברייטמן, גונן בן יצחק
עם ״הנסיך הירוק״. חברות קרובה עד היום. צילומים: אורי ברייטמן, גונן בן יצחק


הנסיך הוא גיבור או בוגד?
 "לו הייתי פלסטיני הייתי חושב שהוא בוגד. יש כאלה שאומרים שאני מתייחס אליו כגיבור, אבל בסך הכל הוא חרא של בן אדם שבוגד בעמו, יכול להיות שהם צודקים, אבל הוא הציל חיים של חפים מפשע בשני הצדדים. אסור לשכוח את זה".

מניסיונך עם הפלסטינים הם רוצים שלום?
"לאורך השנים התרשמתי שגם אצלם יש מי שרוצה שלום, אבל אני לא מאמין שיהיה שלום. צריך לדבר על הסדר. זה יותר יעיל. לייצר מציאות בטוחה
לישראל. אני לא חושב שחמאס הוא איום קיומי על ישראל. איראן כן, לכן שלום עם מדינות ערב והפלסטינים יבטיח שיהיו לנו יציבות ופחות איומים. אני מנתק את זה משאלת השטחים, שצריכה להיות מוכרעת בדרך דמוקרטית על ידי העם".

פוליטיקה מדברת אליך? 
"אני לא חושב על זה כרגע. אני מעורב חברתית ב'ישראל יקרה לנו' ובהפגנות נגד השחיתות ונגד מתווה הגז. אני מפגין עם אלדד יניב בהבימה בכל מוצ"ש".

מה אתה חושב על הפיצול שהיה בינו לבין מני נפתלי?
"אני חושב שהפיצול מובן. כשמדובר בבני אדם ישנם כעסים, אבל זה לא אומר שאי אפשר לפעול לטובת מטרה משותפת במקומות אחרים. מפגינים בפתח תקווה, בתל אביב ובעוד כמה מקומות, וזה טוב. חשוב לי להדגיש שאני לא חבר של אלדד. אני רק שותף לרעיון".

מה הרעיון?
"המדינה שלנו מאבדת את עצמה לדעת. מה שקורה פה לא מוסיף לדמוקרטיה שלנו אלא רק מחליש אותה".

אתה מתכוון לחקירות נגד נתניהו?
"החקירות הן חלק קטן ממה שקורה פה. הרבה פוליטיקאים נחקרים במשטרה וזה בסדר. אולי לא בסדר, אבל זה טיבו של עולם. פה קורה משהו אחר. משהו שיטתי ומעל הכל מסוכן מאוד, כי היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט לא מקבל החלטות. כל יום שהוא לא מקבל החלטה בעניין החקירות פוגע פגיעה אנושה בדמוקרטיה שלנו".

וואו, הנחת על הכתפיים שלו משא כבד.
"מה לעשות, זו האמת. הוא האיש שצריך לקבל את ההחלטה והוא לא מקבל אותה. ולכן אנחנו כאן כדי להזכיר לו את המחויבות שלו".

אתה היית בין האנשים שהציקו לו כשעשה קניות בסופרמרקט. לא נסחפתם?
"ממש לא. אנחנו נסחפנו? למה? בגלל שכמה עיתונאים צדקנים כתבו שהגזמנו? אני לא חושב ככה. אני חושב שזו מחאה מוצדקת ואני שמח להיות שותף לה. זו מחאה שקטה ומכובדת. זו מחאה נגד ההתנהלות ולא נגד האיש".

אז למה בסופרמרקט? למה לא ליד המשרד שלו?
"אין דרך אחרת לנהל מחאה לגיטימית. עובדה שזה עושה כותרות. עובדה שאתה שואל אותי על זה. אגב, אם מנדלבליט לא היה מזמין משטרה אף אחד לא היה שומע על כך אז תודה רבה לו".

אז אני מבין שתמשיכו בקו הזה? אף שיש כאלה שחושבים שהוא לא לגיטימי.
"בהחלט. לדעתך זה לא לגיטימי? אל תבוא. אני ורבים אחרים חושבים שזה לגיטימי. אגב, גם בג"ץ קבע שזה לגיטימי".

נשמע שזה ממש בוער בעצמותיך.
"נכון. בוער בעצמותי להציל את המדינה הזו, כמו שבער בי כשהייתי בשב"כ. יש לי ארבעה ילדים ואני חושש מהמדינה שתהיה להם. בעיני זה לא פחות חשוב משאלת השטחים או מהסיכולים הממוקדים. זה בנפשנו". 

ההרצאה של גונן בן־יצחק תתקיים במלון "פסטורל" בכפר בלום ביום רביעי 6.3 בשעה 20:30.