המשבר עם רוסיה נמשך: מפקד חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו התראיין הבוקר (שישי) בתוכניתו של ניסים משעל ב-103FM, והתייחס להשלכות התקרית בה הופל מטוס ביון רוסי מאש נ"מ סורית במהלך תקיפה ישראלית באזור לטקיה. בן אליהו הזהיר כי לאירוע יכולות להיות השלכות על התיאום בין ישראל לרוסיה, ואף להפריע לחופש הפעולה הישראלי בשמי סוריה.



משעל פתח את הראיון ושאל את בן אליהו האם הוא מסכים עם אמירתו מאתמול של ראש אמ"ן לשעבר, עמוס ידלין, כי מדובר במשבר רציני, שבעקבותיו יהיו מגבלות על ישראל. בן אליהו ענה כי הוא "מסכים בהחלט", והסביר: "השאלה היא מה היקף המגבלות ולכמה זמן הן יחזיקו מעמד. הרוסים מעוניינים בהמשך הקשר הטוב איתנו. מצבם מול המדינות הסוניות הוא לא טוב, וחשוב להם לשמור על יחסים גם איתנו אבל המשמעות וההשפעה בשטח תהיה נגטיבית בכל הקשור אלינו".

"אנחנו נוכל להמשיך לתקוף, אך תחת מגבלות קשות יותר", ציין מפקד חיל האוויר לשעבר, "אזור הפעילות הוא מרכיב משמעותי בעניין. כשהחלה הפעילות שלנו, היא התמקדה בצפון סוריה כי שם היו האזורים הכי נוחים לאיראנים להעביר נשק כי זה רחוק מישראל וזה קרוב לנמלים. כשהרוסים התבססו, הם התבססו בדיוק שם. מי ששם לב ראה שבמשך השנתיים האחרונות תקפנו בדמשק דרום סוריה מזרח סוריה אבל נמנענו מתקיפה באזור לטקיה כי הרוסים התבססו שם, עכשיו האיראנים הבחינו בזה, והם בחרו דווקא להתבסס תחת המטרייה הרוסית עם ציוד ואמצעים רגישים, ועלה מחדש הצורך לתקוף שם".

מערכת S200, שפגעה במטוס הרוסי, צילום: רויטרס
מערכת S200, שפגעה במטוס הרוסי, צילום: רויטרס


כשנשאל איך ייראה השינוי בפועל הסביר בן אליהו: "קודם כל, האופן שבו אנו עושים את התיאום מראש ישתנה לחלוטין. למשל אם בתקיפה בדרום סוריה התיאום הסתפק בזה שאתה מודיע שתהיה תקיפה בעוד שעה, אם אנו נצטרך לתקוף באזורים רגישים, הרוסים ירצו פרטים, הם יגידו לנו 'זה לא מתאים לנו, מרחב האווירי יהיה סגור' ולעתים יהיה לנו קשה לתקוף אם בכלל. אין ספק שמעתה ואילך לא אנו נוכל לתקוף כל מטרה בסוריה  באופן חופשי. אנו נצטרך להסגיר פרטים ומדי פעם נקבל תשובה לא לא היום לא מחר ולא בכלל".

עם זאת, הבהיר הקצין הבכיר כי למרות המגבלות האפשריות, ישראל עדיין תוכל לפעול בסוריה גבם במקרה של התנגדות רוסית ואמר כי "חיל האוויר יוכל להתמודד עם הגנה אווירית של רוסיה. רוסיה סיפקה לסוריה הגנה אווירית טובה ויעילה ביותר, אבל אנחנו יודעים לעושת את זה בשיטות שונות. לעתים אנו יכולים לא להיכנס כלל לתחום האיום, אז אנחנו יכולים לעשות את זה מרחוק יש לנו אמצעי מודיעין וסייבר. חיל האוויר יודע להתחמק ולהשתחל דרך האיומים זה מקשה ומסרבל את התקיפה אבל להגיד באופן קטגורי שבגלל מערכות הטילים הללו לא נוכל לתקוף זה יהיה לא נכון".

בנוגע לתקיפות עצמן ציין בן אליהו כי "צה"ל עושה עבודה מצויינת, המטרות חשובות, אך צריך לזכור האיראנים ממשיכים להעמיק את החדירה שלהם, את משלוחי הנשק לחיזבאללה. התקיפות האלה טובות ויעילות, ומספקות עוד נדבך בהרתעה אבל הן לא סוגרות הרמטית את הבעיה. בסוף יגיעו להסכם שהאיראנים מסתלקים מסוריה וזה לא יהיה רק באמצעות התקיפות".