יעקב קדמי, יו"ר ארגון נתיב לשעבר, התייחס הבוקר (רביעי) בתכניתו של ארא"ל סגלב-103FMלמתיחות בין ישראל לרוסיה, על רקע תקרית הפלת המטוס הרוסי מעל שמי סוריה. בניגוד לעמדות פרשנים בכירים בישראל, קדמי סובר כי "בישראל לא עשו דיון רציני ולא ענו על השאלות האמיתיות". 

"החשוב הוא מה שרוסיה חושבת", קבע קדמי, שהסביר: "שלוש הטענות המרכזיות של רוסיה עוסקות בשאלות הבאות: למה ישראל תקפה בסביבה רוסית כשיש שם מטוסי תובלה רוסיים וסיכנה את חייהם, למה ישראל פעלה כשהמטוס היה באוויר ולמה הודיעו שהתקיפה תהיה בצפון למרות שבסוף היא התרחשה במערב? אז רוסיה אמרה שאו שזה נעשה בטעות או בכוונה. כלומר, ישראל לא השיבה על השאלות. 'אם ישראל עשתה בכוונה, אם זאת המדיניות, התגובה שלנו תהיה בהתאם'".
הוא הסביר כי "הטענה הרוסית היא שישראל התחייבה לא לפעול תוך כדי יצירת סיכון לחיילים, והם שואלים 'למה אתם עושים את זה? כל השאר זאת פעילות לא זהירה. אנחנו לא עונים על השאלה הזאת. כל השאר זה חשוב, אך לא מעניין אותם. הם אומרים 'נתנו לכם לפעול בסוריה כדי שלא תסכנו חיילים שלנו, ואתם זלזלתם בזה וחיילים שלנו נהרגו. למה לא עשיתם את זה?'. על זה ישראל לא ענתה".
תקיפה בלטקיה

 

 
טילי S300. צילום: רויטרס
טילי S300. צילום: רויטרס

"הפעולה הזאת לא הייתה שווה את הסיכון, אם ישראל ידעה", הוסיף יו"ר ארגון נתיב לשעבר. "זאת עובדה. 'אתם טוענים שהציוד המיושן ורמת חיל האוויר הסורית ירודים? אז אנחנו נשפר אותם, וזה מה שאנחנו עושים'".

לדבריו, "ה-S300 זה פרט קטן. הם בונים מערך הגנה אווירית שונה לחלוטין. הם בונים מערך פיקוד אחיד וחדש. יהיה קשה לנו לפעול אחרי שהמערכת הזו תוצב שם, הסיכוי לפגיעה במטוסים שלנו יהיה הרבה יותר גבוה".