רוסיה הכריזה בתחילת השבוע על כוונתה להעביר את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300 לסוריה, בעקבות הפלת מטוס שלה ע"י הסורים שכיוונו לפגוע במטוסים ישראלים שתקפו באזור. "אנו משוכנעים כי יישום הצעדים הללו ירתיע פעולות בלתי סבירות המאיימות על אנשינו", אמר סרגיי שויגו, שר הביטחון הרוסי, ואיים: "אחרת, נצטרך להגיב בהתאם למצב הנוכחי".

כעת, מתברר כי אין לרוסים כל כוונה להסתמך על הצבא הסורי, שרמת הכשרתו נמוכה ולאפשר לו להחזיק במערכת ההגנה האווירית המתקדמת. במאמר שנכתב במגזין "קומרנס" נאמר כי עמדות הפיקוד של היחידות הסוריות ויחידות ההגנה האווירית יהיו מצוידות במערכות בקרה אוטומטיות רוסיות, שיחוברו למערכות רוסיות אחרות ותמנע סיטואציה בה יפגע מטוס רוסי.
 
כלומר, באופן מעשי, מערכת ה-S-300 תנוהל ע"י רוסיה וכל טיל שישוגר לאוויר יהיה כפוף לאישור רוסי, מה שהופך את רוסיה לאחראית במידה ויפגע מטוס ישראלי ומעמיד את המדינות בסכנת התנגשות ישירה. ההשלכות נוגעות גם לכל תקיפה אחרת כנגד מטוסים, כך שייתכן מצב בו מטוסים אמריקאים שיתקפו בסוריה יאוימו למעשה ע"י מערכות הגנה אוויריות הנשלטות בידי רוסיה, שתישא באחריות במידה ויפגעו.

פליקס גרצמן, חוקר עצמאי של רוסיה, כותב בחשבון הטוויטר שלו כי היות וחלק מההגנה האווירית תתקשר באופן אלחוטי, אותו ניתן לשבש, העניין פותח אפשרות ללוחמת סייבר, כאשר שיתוק תוכנה אחת ינטרל את כל ההגנה האווירית הסורית. 
 
בדיווח רוסי אחר שפורסם באתר 24 נאמר כי בליל הפלת המטוס השתמש צבא רוסיה לראשונה במערכת ההגנה האווירית S-400 המוצבת בבסיס חמיימים הרוסי. מקור עלום טוען כי מטרת השיגור הייתה מיירט ה-S-200 הסורי שפגע בסופו של דבר במטוס הרוסי. לאחר שלא השיג את מטרתו, ביצע הטיל הרוסי השמדה עצמית באוויר. 

מערכת S-300. מסוגלת לאתר את המטוסים הישראלים התוקפים בסוריה. צילום: רויטרס

 
כזכור, נתניהו ופוטין שוחחו לאחרונה בנוגע לכוונה הרוסית להעביר את מערכת ה-S-300 לסוריה, וסיכמו ביניהם שערוצים ההידברות בין הצבאות ימשכו. בפתח המטוס לפני ההמראה לעצרת האו"ם בארה"ב, אמר נתניהו כי שוחח עם נשיא רוסיה פעמיים מאז הפלת המטוס והביע צער על מותם של החיילים הרוסים. לדבריו, "נמשיך לפעול למניעת ההתבבססות הצבאית האירנית בסוריה ונמשיך בתיאום הביטחוני בין צהל ורוסיה. סיכמתי עם פוטין שצוותי עבודה של צהל והצבא הרוסי ייפגשו בקרוב להמשך התיאום. נעשה מה שצריך כדי להגן על ביטחון ישראל".
בשיחה, אמר נתניהו לפוטין כי האחריות על הפלת המטוס מוטלת על צבא סוריה, שירה באופן לא אחראי, ועל איראן שתוקפנותה מערערת את היציבות באזור. "ראש הממשלה אמר כי העברת מערכות נשק מתקדמות לידיים לא אחראיות תגביר את הסכנות באזור", נמסר מלשכת ראש הממשלה בהתייחס לשיחה עם פוטין. "סוכם להמשיך את ההידברות בין הצוותים המקצועיים ואת התיאום בין הצבאות בערוצים הצבאיים. ראש הממשלה חזר והביע את תנחומיו על מות החיילים הרוסיים".
S-300 היא מערכת מודרנית יחסית, המסוגלת לפגוע במטרות במרחק של עד 250 קילומטרים, בעוד שהמערכות הנמצאות כיום בשימוש בסוריה לא מסכנות את המטוסים הישראלים התוקפים בשטחה. כמו כן, הצבא הרוסי צפוי לספק מערכות שליטה חדשות וטובות יותר עבור מערך ההגנה האווירי הסורי. בהודעה הרוסית נמסר כי "מדובר בכלים אשר סופקו עד כה רק לצבא הרוסי. הדבר יאפשר שילוב נכסים צבאיים של שתי המדינות ויבטיח זיהוי עתידי של מטוסים רוסים על ידי המערכות". סביר להניח כי המערכת תצליח לחשוף את המטוסים הישראלים שעד כה לא נחשפו.