הקלישאה החבוטה "הצבא צועד על קיבתו" התחלפה בשנה האחרונה ל"הצבא צועד על אופנתו". יותר ויותר שמים לב בצה"ל לצורכי הלבוש של החיילים ורגישים מאוד לאמונות הדתיות ולעולם הערכים שלהם. כך למשל אם חייל מצהיר שהוא טבעוני - יקבל נעליים מעור סינתטי, ואם הוא אלרגי לסוג הבד של המדים, יהפכו עולמות כדי למצוא לו תחליף ראוי.

כן, אם אתם מעל גיל 40 אתם בטח משפשפים את העיניים ובטוחים שמדובר במתיחה. שהרי ב"צבא שלכם" חיילים הלכו עם מדי ב' בלויים עד שנדבקו לעור מרוב זיעה וגריז. המהפך בחשיבה הצה"לית לא הגיע ביום אחד. הוא הגיע מתוך חשיבה ותכנון ארוך טווח באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אבל גם בזכות הרשתות החברתיות.

כן, בצה"ל לא מתביישים להודות שלקחו קשה את הסרטונים המביכים שהעלו חיילים והוריהם לרשת על מחסור בציוד אישי, על חיילים שנדרשים לקבל תרומות וחסדים של אנשים טובים שמשלימים את מה שהצבא מתקשה לספק להם. יש לשער שגם מבול הקבילות שהגישו חיילים בנושא האיץ את מקבלי ההחלטות בצה"ל למצוא פתרונות יצירתיים. וכך יצאה לדרך בשנה האחרונה מהפכת המענה השלם לחייל בצה"ל. 

במסגרת המהפכה, כל לוחם זכאי לקבל את פריטי האמסל"ח (אמצעי סיוע לחימה) והציוד האישי. כל לוחם מקבל ציוד המותאם לצרכיו המבצעיים. בין היתר, מקבלים הלוחמים אפוד, שקית שתייה (ל־3 ליטר), קסדה ומשקפי מגן שהפכו לצו השעה לנוכח הרסיסים שגרמו לנזקים בלתי הפיכים ללוחמים.

בנוסף, יכולים המלש"בים להשתמש ב"כרטיס הכוכבים" החדש של צה"ל. מדובר בכרטיס דיגיטלי המאפשר רכישת ציוד אישי, ציוד חורף וציוד ספורט, על פי נוחיותם והעדפותיהם של המלש"בים. הכרטיס מלווה את המתגייס משלב טרום הגיוס ועד השחרור, ובאמצעותו יוכל לרכוש ציוד ברשתות אזרחיות מתוך מגוון פריטים, דגמים, איכויות ומחירים. 


המדים החדשים


"טל גלבוע גרמה לעלייה בביקוש"

ראש ענף השברה, סא"ל דן טחנאי, אומר: "נגמר עידן המימיות ללוחמים, עברו הימים שכל הלוחמים החליפו ביניהם תחתונים. כיום, כל לוחם מצויד במיטב האופנה הצבאית ועם ציוד טכנולוגי מתקדם שמותאם ישירות לגופו ולצרכיו. הציוד מסומן, כך שאין אפשרות לגנוב, להשאיל. כל התיק שהלוחם מקבל ביום הראשון הולך איתו עד סוף השירות".

זה נשמע נהדר. אז בעצם אין סיבה לאמהות לקנות ציוד בחנויות אזרחיות? 
"בדיוק. זו הבשורה האמיתית במהפכה שחוללנו. אין עוד צורך לקנות חצי חנות, גם אם המוכר מתעקש שמדובר בפריטי חובה. הכל יש בצבא. באמת שלא חסר כלום". 

אני מניח שאתה אומר את זה היות שבשנים האחרונות עלו לרשת כל מיני סרטונים על אנשים שתורמים ציוד לחיילים.
"גם את זה עצרנו. ראשית, אין יותר תרומות ישירות ליחידות. הכל חייב לעבור דרך המטה המרכזי. שנית, אין עוד צורך בתרומות כי השקענו הרבה מאוד כסף כדי שלא יהיה חסר לאף חייל כלום. אני אומר לך את זה באחריות ומתוך המשובים שאנחנו מקבלים. יש כיום רמת שביעות רצון גבוהה מאוד מהציוד שהחיילים מקבלים. למדנו להקשיב לחיילים, לצרכים של כל אחד מהם. ניקח לדוגמה את הטבעונים. עכשיו זה מאוד באופנה מאז שטל גלבוע זכתה ב'האח הגדול'. יש לנו יותר ויותר דרישות לנעליים טבעוניות שעשויות מעור סינתטי. יש פורום רוחש וגועש של טבעונים שדורשים מאיתנו מענה גם בלבוש".

"הם אומרים, ובצדק מבחינתם: 'אנחנו לא מסתפקים באוכל טבעוני, רוצים גם נעליים שלא עשויות מחיה וכובע שלא יהיה מצמר של חיה'. זה אתגר לא פשוט, אבל אנחנו עומדים בו בגבורה. ואתה יודע מה? הורדנו גם את כל הביורוקרטיה. אם פעם חייל טבעוני היה צריך להביא אישור מנוטריון שהוא באמת טבעוני, היום אנחנו מסתפקים בהצהרה שלו ומיד הוא מקבל את מבוקשו. כנ"ל לגבי חיילות דתיות. פעם החיילת הייתה צריכה להביא אישור מהרב שהיא דתייה. היום מספיק לי שתצהיר שהיא דתייה והיא תקבל ממני לבוש על פי אורחות חייה. היא יכולה להיות מבחינתי גם דתייה כשהיא יוצאת הביתה, כלומר עם חצאית, ובבסיס ללכת עם מכנסיים".

הצבא לא מסתפק בכך ולאחרונה הוא מנפק מדים למידות מאוד קטנות (32 לחיילת) ומאוד גדולות (שש פעמים אקסטרה לארג'). "פעם חיילים שמנים מאוד הגיעו למרכז הציוד וכאן היינו תופרים להם מדים במיוחד. זה מאוד הביך אותם, ולכן היום אנחנו דואגים שמראש יהיו להם מדים במידה שלהם. אגב, גם אם יש לי חיילים עם רגל אחת קצרה ואחת יותר ארוכה אני דואג לתקן להם את הנעל עם סנדלר שזכה במכרז שלנו".

זה נשמע כמו צבא שתפור למידותיו של כל חייל. לא מוגזם מדי?  
"ממש לא. החייל מחויב להתגייס, ואני מחויב לספק לו את כל הציוד".

אחד החידושים שעובדים עליהם בצה"ל הוא הכנסה הדרגתית של מדים מנומרים שיחליפו את מדי העבודה (מה שמכונה מדי ב'). כרגע העניין בפיילוט, אבל לדברי סא"ל טחנאי, עד אוגוסט כל הלוחמים ילבשו מדים מנומרים, למעט טירונים וחניכים בבסיסי הדרכה.

מהיכן נבע הרעיון להחליף למדים מנומרים?
"זה צורך אופנתי ומבצעי. לגבי המבצעי אני פחות יכול להרחיב. לגבי האופנה, ידוע שחיילים קרביים אוהבים ללכת עם חולצה מחוץ למכנסיים. הבעיה שהם נראים שלומפרים. בדקנו ומצאנו שחולצות מנומרות מחוץ למכנסיים לא נראות כל כך נורא. זה דווקא משתלב בחינניות. חשוב לנו שהחיילים יבינו שאכפת לנו איך הם נראים ולכן אנחנו משקיעים בזה הרבה כסף. נכון שבמלחמת ששת הימים ניצחו גם בלי לשים דגש על הנראות, אבל התקדמנו מאז, והיום הדברים האלה חשובים ללוחמים. אבל זה לא רק עניין אופנתי. יש כאלה שיש להם בעיה מוטורית לכפתר, אז אני דואג להם לחולצה עם סקוץ' במקום כפתורים. הייתה לי כאן חיילת שהייתה לה חצי רגל. היא לא הייתה מחויבת להתגייס ובכל זאת היה חשוב לה להתנדב ולתרום, אז אנחנו התאמצנו ודאגנו שיהיו לה נעליים שמתאימות לה. כנ"ל גם לגבי חייל שאלרגי לסוג הבד. אנחנו יודעים לתת היום מענה כמעט לכל צורך של חייל".

אי אפשר לסיים ראיון כזה בלי להתייחס למבצע "שבעים ומשיבים", המבצע שנערך לכבוד שנת השבעים למדינה וקרא לאזרחים להחזיר ציוד צבאי, נשק ותחמושת ולראשונה גם פריטים היסטוריים. במסגרת המבצע פעלו יותר מ־100 עמדות ברחבי הארץ וניידות שהגיעו לבתי האזרחים ואספו מהם באופן אישי את הציוד. בצה"ל סיכמו את המבצע בהצלחה.1,050,957 פריטי תחמושת ו־395 פריטי ציוד לחימה מבוקר חזרו לצבא, בהם אמצעים אופטיים, אמצעי ראיית לילה, כוונות ואמצעי קשר. הוחזרו 21,368 פריטי ציוד ובהם אוהלים, אפודים, ציוד הסוואה, קסדות ומצנחים. "המבצע הזה חסך לצבא הרבה מאוד כסף", אומר סא"ל טחנאי. "הרבה מאוד ציוד הושמש. אפילו מדים ישנים כובסו ונכנסו חזרה לשימוש. בכסף שאנחנו חוסכים במבצעים כאלה אנחנו יכולים להשקיע עוד כסף בציוד משוכלל יותר ללוחמים, וזה בסופו של יום הדבר שלשמו אנחנו כאן".