לא סוף פסוק: בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחסו היום (שלישי) להודעת סבא"א, שאמרה כי האתרים החשודים באיראן נבדקו, ודחתה את ההודעה כלא מספקת. מהלשכה נמסר כי "סבא"א מתייחסת לבדיקות שביצעה במקומות שונים באיראן אך היא לא מתייחסת לאתר הספציפי אותו רה"מ נתניהו הציג באו"ם בטורקוזאבאד".



עוד נאמר בהודעה כי לסוכנות "אין סיבה להמתין, על סבא"א לבדוק את האתר ולשלוח מידית פקחים עם מד קרינה רדיואקטיבית, ודבריו של ראש הממשלה יתבררו כאמת לאמיתה". בנוסף מסרו גורמים בלשכה כי בניגוד לדיווחים, אין סתירה בין הודעת סבא"א לדברי נתניהו באו"ם, וכי הודעתה הייתה כללית בלבד ללא התייחסות ישירה למידע הקונקרטי שהוצג באו"ם.



אתרי הגרעין שחשף נתניהו במהלך עצרת האו"ם
אתרי הגרעין שחשף נתניהו במהלך עצרת האו"ם



סבא"א: "ביקרנו בכל האתרים שהיה צורך בכך"





כזכור, הסוכנות האחראית למניעת הפצת נשק גרעיני ענתה לנאומו של ראש הממשלה באו"ם, בו הוא טען כי ישראל העבירה אליה מידע על אתרי גרעין ברחבי הרפובליקה האסלאמית שלא נבדקו. על פי הסוכנות, היא  "ניהלה בדיקות בכל האתרים ברחבי איראן שהיה צריך לבקר בהם". התשובה של הגוף הבינלאומי מגיעה, כאמור, בתגובה לדברי נתניהו באו"ם בשבוע שעבר, במהלכם התמקד בנושא האיראני, תוך שהוא חושף לראשונה מתקן גרעיני נוסף שהחביאה איראן בטהרן.



"לאיראן יש עוד מתקן סודי. הוא נראה כמו מבנה תמים בלב טהרן, אבל אני רוצה להראות לכם איך הוא נראה", אמר נתניהו, וחשף את תמונות המתקן. "לאלו בבית שמשתמשים בגוגל ארץ, הוא נראה תמים, אבל יש שם פעילות גוברת והולכת בימים האחרונים". הוא הוסיף כי "יש שם חומרים רדיואקטיביים. מדינות שמות לב שלאחרונה יש שם פעילות רבות, האנשים שהולכים וחוזרים שם הם גורמים רשמיים איראניים שמנסים לנקות את המתקן הזה מאז שחשפנו את הקודם. הם פינו משם חומר רדיואקטיבי, הוציאו אותו ופיזרו אותו סביב טהרן כדי להעלים ראיות". בתוך כך, שרת ההגנה הצרפתית, פלורנס פארלי, אמרה היום כי תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן היא "איום" וכי השפעתה של איראן באזור היא "דאגה גדולה".



מזכ"ל סבא"א יוקיה אמאנו, צילום: AFP
מזכ"ל סבא"א יוקיה אמאנו, צילום: AFP



גורמים במודיעין האמריקאי: "הודעת נתניהו - מטעה"



לאחר נאומו של נתניהו באו"ם טען גורם בכיר במודיעין האמריקאי כי חשיפתו של ראש הממשלה בניו יורק בנוגע למתקן הגרעין הסודי הייתה "מטעה". "קודם כל, ידענו על המתקן הזה כבר זמן מה, הוא מלא במסמכים וניירות ולא בצינורות אלומיניום לצנטריפוגות", אמר הבכיר, "שנית, כמו שכל אחד יודע, אין בו שום דבר שיכול לאפשר לאיראן לצאת מהסכם הגרעין מהר יותר מכפי שהיא יכולה כעת".



לעומת זאת, במחלקת המדינה האמריקאית דווקא דרשו מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לחקור את טענות נתניהו. בהצהרה שפורסמה בליל שישי אמר בכיר בממשל האמריקאי כי "חובה על סבא"א לממש את סמכויותיה באופן מלא כדי לספק ביטחון לקהילה הבינלאומית שאין באיראן חומרים גרעיניים שעליהם היא לא הצהירה".