מחלקת המדינה של ארה"ב אמרה כי במידת ורוסיה תעביר את מערכת ההגנה האווירית S-300 לסוריה, היא תוביל ל"הסלמה חמורה" והזהירה אותה שלא תעשה כן. מוקדם יותר דווח כי למעשה העברת המערכת הראשונה כבר הסתיימה, ומשרד הביטחון הרוסי אף הודיע הערב (שלישי) לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הושלמה העברת מערכת ה-S-300 הראשונה לידי סוריה. את הדברים אמר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו לפוטין בפגישה בין השניים ששודרה בערוץ רוסיה 24 המקומי. בנוסף לכך הודיעו במשרד ההגנה הרוסי כי הצבת מנגנון אחיד למערך ההגנה האווירית עד ה-20 באוקטובר וכי במשך שלושת החודשים הראשונים, מומחים רוסים ילוו את הצוותים הסורים שיתפעלו את המערכת.



ביום שישי האחרון הודיע שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי מדינתו "החלה העברת סוללת ה-S300 לסוריה". הוא נשאל במהלך מסיבת עיתונאים שהתקיימה במטה האו"ם על מערכת חלופית שבאמצעותה איראן תוכל להמשיך ולמכור נפט, לאחר שהסבב השני של הסנקציות האמריקאיות ייכנסו לתוקף. לברוב השיב: "כל האפשרויות נידונו".



שר ההגנה שויגו יחד עם פוטין.. צילום: רויטרס
שר ההגנה שויגו יחד עם פוטין.. צילום: רויטרס



רוסיה: "השינוי במצב לא נגרם באשמתנו"



כזכור, בתחילת השבוע הודיע שר ההגנה הרוסי, כי בעקבות הפלת המטוס במהלך התקיפה הישראלית בלטקיה, "במהלך השבועיים הקרובים, תועבר לסוריה מערכת הגנה אווירית מסוג S-300, שתשפר את יכולות ההגנה שלהם". עוד נמסר בהודעה כי "במהלך שנת 2013 ישראל ביקשה לעכב את מסירת המערכת לצבא אסד, ביחד עם חיילים שהוכשרו להפעיל ולטפל בה. השינוי במצב לא נגרם באשמתנו".



מערכת ההגנה האווירית S-300 היא מערכת מודרנית יחסית, המסוגלת לפגוע במטרות במרחק של עד 250 קילומטרים, בעוד שהמערכות הנמצאות כיום בשימוש בסוריה לא מסכנות את המטוסים הישראלים התוקפים בשטחה. כמו כן, הצבא הרוסי יספק מערכות שליטה חדשות וטובות יותר עבור מערך ההגנה האווירי הסורי. בהודעה נמסר כי "מדובר בכלים אשר סופקו עד כה רק לצבא הרוסי. הדבר יאפשר שילוב נכסים צבאיים של שתי המדינות ויבטיח זיהוי עתידי של מטוסים רוסים על ידי המערכות". סביר להניח כי המערכת תצליח לחשוף את המטוסים הישראלים שעד כה לא נחשפו.



במקביל לכך, הנציג האמריקאי בנאט"ו, קאי בייל האצ'יסון, איימה על רוסיה כי אם רוסיה תמשיך לפתח טילים לטווח בינוני המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים בניגוד להסכמי הפירוז בין שתי המדינות, ארצות הברית תפעל להשמיד את הטילים האלו. במהלך שיחה עם עיתונאים שקיימה האצ'יסון בבריסל, היא אמרה כי אם יעלה הצורך, ארה"ב תשקול את השמדת הטילים. "הגיע הזמן שרוסיה תשוב לשולחן הדיונים ותפסיק להפר את ההסכמים", אמרה ביילי והוסיפה שאם המערכת תהפוך למבצעית, ארה"ב "תבחן את היכולות להשמיד את הטילים שיכולים לפגוע בנו או באירופה. דוברת משרד החוץ הרוסית, מריה זכארובה, ענתה וטענה כי ההצהרה האמריקאית "מסוכנת".