העימות בין נציב קבילות החיילים לצה"ל על מוכנות הצבא למלחמה עובר למבקר המדינה. השופט בדימוס יוסף שפירא הנחה היום (חמישי) להעביר אליו את כל הממצאים, לרבות ממצאי הביניים, של הוועדה בראשות האלוף במיל' אבי מזרחי ותא"ל במיל' אילן הררי, שמינה הרמטכ"ל גדי איזנקוט לבחון את טענות האלוף במיל' יצחק בריק, שהעלה טענות על מוכנות צה"ל. משרד מבקר המדינה הבהיר שהחטיבה לביקורת מערכת הביטחון במשרד מקיימת באופן שוטף ביקורות הנוגעות למוכנות צה"ל ומערכת הביטחון והממצאים מתפרסמים בדוחות מבקר המדינה ונדונים בוועדה לביקורת המדינה.



בנוסף, נערכות במשרד מבקר המדינה ביקורות בתחומים אסטרטגיים וחסויים שאינם מתפרסמים לציבור. שפירא ציין כי משרד מבקר המדינה זוכה לשיתוף פעולה מלא מצה"ל ועובדים עמם בשיתוף פעולה מלא. מבקר המדינה הבהיר עוד כי מבקרי מערכת הביטחון וצה"ל מבצעים את הביקורות באופן מלא עם משרדו.



הנחיית שפירא הגיעה על רקע טענות שהוועדה שמינה הרמטכ"ל אינה אובייקטיבית, לכאורה, ויש למנות בה נציג חיצוני - טענות שנדחו בתוקף על ידי צה"ל. הבוקר כתב האלוף במיל' בריק, כי "לאחר שנים רבות, הגיעה העת לבחון את המתרחש בצה"ל בצורה אובייקטיבית ע"י גוף חיצוני". לדבריו, "מוטב כי תתבצע הבחינה המדוברת טרם פרוץ המלחמה הבאה ולא לאחריה – כשלאיש לא תהיה היכולת לומר 'לא ידעתי' - אותה אמירה ארורה הזכורה לרובנו ממלחמת יום הכיפורים. האתגרים והליקויים העולים מן הדו"ח דורשים גישה הדוגלת בעבודה מעמיקה ויסודית, שתרחיב – ולא תצמצם את הבחינה המסובכת והמורכבת, של מוכנות צבא היבשה של צה"ל לאחריות של גוף פנימי, ובפרק זמן שאינו תואם למציאות שבשטח".



בריק מוסיף כי "בראייתי, אותה ועדה שהחליט הרמטכ"ל למנות בראשותו של מבקר צה"ל, תא"ל (במיל') אילן הררי, שתפקידה לבחון את הממצאים העולים מן הדו"ח – היא ועדה שנועדה לתת חותם רשמי, ומוסמך – לדברי הרמטכ"ל ומפקד זרוע היבשה בתקשורת, כי מוכנותו של צה"ל למלחמה היא הטובה ביותר מזה שני העשורים האחרונים. אני רואה כחובה לציין, כי אותן אמירות של הרמטכ"ל ומפקד זרוע היבשה אינן עומדות במבחן המציאות. יתרה מכך – בדו"ח שבנדון אני מציג נושאים המעידים על כשל במוכנות צבא היבשה למלחמה, חמור אף מזה שהיה בנושאים אלו, בתקופת מלחמת יום הכיפורים".



"ברצוני לומר אמירה אשר אינה משתמעת לשני פנים – בראייתי, אין ביכולתה של ועדה פנימית בראשותו של מבקר צה"ל, תא"ל (במיל') אילן הררי הנתונה 


למרות הרמטכ"ל, להכיל בתוכה את עוצמת הליקויים החמורים ואת מורכבותם", אומר עוד בריק, "יתרה מזו – חלק מן הנושאים המועלים בדו"ח, נוגעים בכשלים שאין לוועדה זו מנדט לחקור אותם. נוסף על כך, כנזכר לעיל, לאור הרכב חבריה של הוועדה, אין באמונתי כי חבריה של ועדה זו יעזו לפרסם מסקנות חמורות בדומות לאלו העולות מן הדו"ח, גם באם יסכימו עם ממצאיו כולם".