המתח בדרום גואה: אלפי פלסטינים מפרים את הסדר סביב רצועת עזה זה שבוע נוסף, ומשליכים עשרות מטענים לעבר כוחות צה"ל באזור גדר המערכת במסגרת "צעדות השיבה". דובר צה"ל מסר כי כ-20 אלף פלסטינים מתפרעים במספר מוקדים לאורח הגדר, ומשליכים מטענים, רימונים ואבנים, ומבעירים צמיגים. 



כמו כן נמסר מדובר צה"ל כי 10 חשודים אף חדרו לשטח הארץ, יידו רימונים וחזרו לרצועה. בתגובה לכך, לוחמי צה"ל מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש, וכלי טיס של חיל האוויר אף תקפו שתי מטרות ברצועה. הפלסטינים מדווחים מצדם כי עד כה שלושה מפגינים, נהרגו, בהם ילד בן 12, וכ-124 נזדקקו לטיפול רפואי, בהם פרמדיק ועיתונאית. הרמטכ"ל גדי איזנקוט סייר בגזרה לקראת האירועים והביע את הערכתו הרבה "לכוחות הלוחמים ולמפקדים, שפועלים מידי יום אל מול אתגרי הבטחון ברצועת עזה ומאפשרים לתושבים לחיות את חייהם בביטחון".



איזנקוט בעוטף עזה, צילום: דובר צה"ל
איזנקוט בעוטף עזה, צילום: דובר צה"ל



מוקדם יותר קרא שר הביטחון אביגדור ליברמן לחמאס למנוע את הפרות הסדר על הגדר ואיים כי אם ימשיכו ההתפרעויות וההצתות, לישראל לא תהיה ברירה אלא להגיב ולפעול צבאית ברצועה. "עברנו את חודש חגי תשרי בדיוק כפי שתכננו, ללא התלקחות ותוך גביית מחיר כבד מהמתפרעים בגבול עזה", כתב ליברמן בטוויטר, אחרי החגים הגיע. ואני אומר לראשי החמאס: קחו את זה בחשבון. תודה לחיילי צה"ל", כתב ליברמן.



גם סגנו, סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן הצטרף לאיומים ואמר כי "אם יחיא סנוואר 'לא רוצה מלחמה' כלשונו, הוא היה מחזיר מיידית ובלי תנאי את כל אזרחי ישראל הנמצאים ברצועת עזה, משליך את כל אמצעי הטרור שברשותו כולל רקטות ואמצעי לחימה קלים יותר, סוגר את הזרוע הצבאית של ארגון החמאס, מפסיק את ההפגנות ואת ניסיונות החדירה בגבול והכי חשוב - מוחק את הקריאה להשמדת ישראל מאמנת חמאס".



"כיוון שכולנו יודעים שאין סיכוי שמשהו ממה שנאמר לעיל יקרה - יחיא סנוואר הוא טרוריסט שפל שמטרתו היחידה - פגיעה במדינת ישראל ובאזרחיה - וככזה, הוא תמיד יהיה על הכוונת של צה"ל", הוסיף בן דהן.



שדה קרב על קו הרצועה



כבר בשבוע שעבר, ביום שישי, אזור הגדר נראה כשדה קרב לכל דבר: יותר מ־20 אלף איש השתתפו בהפרות סדר אלימות, מלוות בניסיונות לבצע פיגועים חמורים על הגדר, ולא פחות ממאה רימוני יד ומטענים נזרקו לעבר הכוחות הישראליים וברקע נמשכו המאמצים לחדור לשטח ישראל מבעד לגדר. במערכת הביטחון נערכים בסוף השבוע הזה להתמודדות עם תרחישים חמורים עוד יותר, ובין היתר לאפשרות שבעקבות ההתפרעויות ובהתאם לתוצאות בשטח ולמספר הנפגעים הפלסטינים, עלולים ארגוני הטרור לשגר רקטות לשטח ישראל.



במערכת הביטחון מבחינים בהתארגנות של חמאס והג’יהאד האסלאמי לקראת האירועים, ובכללה הגברת המאמצים לגייס עשרות אלפי פלסטינים שיגיעו לגדר. בדיונים בפורומים השונים של חמאס מעריכים שההתנגשות עם צה”ל תהיה הפעם אלימה במיוחד, בדגש על הגברת הניסיונות לחדירה לשטח ישראל, מה שצפוי לגרום לנפגעים והרוגים בצד הפלסטיני במספר גבוה ולגרור הסלמה במצב הביטחוני. גורמים מדיניים אמרו אתמול ל”מעריב־סופהשבוע” כי הסיבה המרכזית לתוקפנות הגוברת מצד חמאס נובעת משיקולים פנימיים ומהמשבר עם הרשות הפלסטינית.



"אחרי החגים כבר כאן". אביגדור ליברמן, צילום: פלאש 90
"אחרי החגים כבר כאן". אביגדור ליברמן, צילום: פלאש 90



עם זאת, למרות היערכות צה”ל על גבול הרצועה, בעזה סבורים שלא תיווצר מערכה חדשה עם ישראל. “חמאס לא מעוניין במלחמה. הם ימשיכו עם בלוני התבערה, והם ממשיכים להתכונן, למרות שהם לא מאמינים שישראל תפתח במלחמה בגלל כמה בלונים ועימותים מוגבלים על הגדר שבמהלכם לא נהרג שום ישראלי”, אמר אתמול מקור ברצועת עזה ל”מעריב־סופהשבוע”. “זה לא חדש שהמצב הכלכלי ברצועה הוא מתחת לאפס. לפי כל הסימנים, כל המדינות, בעיקר המערביות, פועלות למען הרגעה. גם משלחת חמאס שחזרה השבוע מקהיר פועלת, בעידוד המודיעין המצרי, להגיע לרגיעה".



המקור הוסיף כי “השנה הזאת קשה מאוד. זו השנה הכואבת ביותר בהיסטוריה של הכיבוש של עזה. מה שהוסיף חטא על פשע הוא ההחלטה של הרשות הפלסטינית להטיל עיצומים על רצועת עזה. אנשים לא רוצים להגיע למלחמה, לא מתוך אהבה לחמאס אלא מתוך רצון לשוב למסלול החיים הנורמלי יותר”.


אתמול ערך הג’יהאד האסלאמי מצעד צבאי ברצועה, ובמהלכו הוצגו טילים מתקדמים לאות הזדהות ותמיכה במזכ”ל הארגון הנבחר זיאד נחאלה. ביום שלישי דיווח משרד הבריאות בעזה כי הנער סמיר אבו חאבל (15) נהרג מאש צלף ישראלי, בגבול הרצועה, בעימותים שבמהלכם נפצעו 93 פלסטינים, מהם 37 מאש חיה. באותה הפגנה, שבה השתתפו כ־4,000 פלסטינים מול זיקים, הושלכו חפצים בוערים לעבר הגדר.