חברת "רפא"ל" השלימה לאחרונה סדרת ניסויים מוצלחת של מערכת "מעיל-רוח קלה" המתאימה לרכב קרבי קל משוריין. המערכת רשמה הצלחה מבצעית של למעלה מ- 95%, כאש ניטרלה כ-300 טילי נ"ט ורקטות RPG מסוגים שונים. ב"רפא"ל" הבהירו, כי מערכת "מעיל-רוח" המוכרת, בתצורה מופחתת משקל ונפח, מהווה אבולוציה של "מעיל-רוח" לטנקים.



סדרת הניסויים התקיימה בחודשיים האחרונים בשדה ניסויים בדרום הארץ, על גבי נגמ"ש הבראדלי, המצוי בשימוש צבא היבשה של ארה"ב. הניסויים התקיימו בנוכחות של כ-120 מקבלי החלטות ומומחים טכניים מארה"ב, ומלמעלה מ-10 מדינות מובילות, ביניהן מדינות מפתח בנאט"ו. המערכת החדשה מוצגת השבוע לראשונה ב-AUSA - התערוכה הביטחונית הגדולה בארה"ב.



מערכת "מעיל רוח" עברה בשנים האחרונות הפחתה משמעותית של כ-40% במשקלה ונפחה. זאת, לצורך התאמתה גם לרכבים קרביים משוריינים קטנים, ובעלי משקל קל יותר מטנקים.



המהלך בוצע באמצעות הפחתת משקלו של משגר אמצעי הנגד ושל תיבות האלקטרוניקה, הקיימים גם בגרסה המותקנת על גבי טנקים. "מעיל-רוח" מותקנת כיום על מאות פלטפורמות לחימה קרקעיות בצה"ל, לרבות טנקי מרכבה סימן 3 ו-4, וכן גם על גבי נגמ"שי נמ"ר. חברת "רפא"ל" זכתה בחוזה אספקה שלישי ל"מעיל-רוח", שיאפשר הגנה בלמעלה מ-1,000 פלטפורמות בצה"ל.



"מערכת "מעיל רוח" שינתה את פני לוחמת היבשה בצה"ל, ונבחרה לשרת גם את צבא ארה"ב", ציין סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת יבשה וים ב"רפא"ל", משה אלעזר – "מדובר במערכת אשר מעצימה את יכולות השרידות והתמרון לכוחות בשדה הקרב".



 מערכת מעיל רוח קל לנגמ"שים קלים. צילום: רפא"ל
מערכת מעיל רוח קל לנגמ"שים קלים. צילום: רפא"ל



לדבריו, כלל הלקוחות שצפו בניסוי התרשמו מאוד מבשלות המערכת, מיכולות היירוט שלה נגד מגוון רחב של איומים, ומשיעורי ההצלחה הגבוהים שהושגו בתרחישי ניסוי מורכבים ביותר.



הוא ציין עוד, כי בתרחישים גם נבדקו ונשללו הסיכונים לפגיעה בחיילי חי"ר הנמצאים בקרבת הכלי המוגן. "לצבא ארה"ב שנמצא בתהליך הצטיידות ב"מעיל רוח" לטנקים שלו, יהיה נכון להצטייד במערכת הקלה לנגמ"שי הקרב", הוסיף אלעזר. "גרסאות התוכנה של שתי המערכות זהות, כמו גם רכיבים משותפים רבים המביאים לקומונליות ולחיסכון ניכר בעלויות".



בהליך מזורז, הוזמנו אנשי "רפא"ל" על ידי צבא ארה"ב להדגים את יכולות המערכת הקלה על-גבי נגמ"ש הסטרייקר האמריקאי (נגמ"ש קל 8X8) כבר בתחילת 2019".



אלעזר אמר עוד, כי מערכת "מעיל-רוח", היא מערכת ההגנה האקטיבית לרכב קרבי קל משוריין היחידה בעולם שהוכחה מבצעית, ושהביאה הלכה למעשה להצלת חיים בשדה הקרב.



המערכת מספקת הגנה נגד טילי נ"ט ומגוון רחב של איומים נוספים. המערכת מורכבת מחיישנים המגלים ומסווגים את האיום ואת מיקומו, ומשגרת אמצעי-נגד ליירוט האיום. נתוני מיקום היורה מועברים על ידי מערכת השליטה והבקרה של "מעיל-רוח" לכוחות בשטח, לצורך נטרול יכולות הירי של האויב.



כזכור, ביוני השנה, הודיעו רפאל וחברת DRS LEONARDO על זכייה בחוזה בהיקף של 193 מיליון דולרים בשלב הראשון, במסגרתו יספקו את מערכת "טרופי" (מעיל-רוח) לצבא ארה"ב.