מעבר צה"ל לנגב הוא אחד הפרויקטים הלאומיים הגדולים בהיקפם, אם לא הגדול שבהם, הנושא בחובו השלכות מרחיקות לכת ביחסי הפריפריה והמרכז, פיזור אוכלוסין ותשתיות.
אחד האתגרים שניצבים כיום לפתחה של מערכת הביטחון הוא חששם מהמעבר של חוד החנית של אנשי המודיעין, יחידת 8200. ולכן ראוי כי השלכות מעברו של גוף ידע רב זה לדרום ייבחנו לעומק גם בהיבט הדיאלוג המקצועי ההדדי של אנשי הטכנולוגיה עם האקוסיסטם הפורה של אזור המרכז, וגם בהיבט האמצעים שיש לנקוט כדי להיערך לו.

בהערכה שבוצעה במסגרת ועדת טישלר, בה לקחתי חלק, עלו שלוש תועלות משמעותיות במעבר לדרום. הראשונה היא שיווק קרקעות צה"ל במרכז, המוערכות ב-35 מיליארד שקל בערך מהוון לתחילת השיווק; הסרת מגבלות הבנייה בערים סמוכות לבסיסי צה"ל, שיניבו כ-20 מיליארד שקל; והתוספת לגידול לתוצר בנגב, שמוערכת בסכום שבין 3-6 מיליארד שקל בשנה.

ועדת טישלר המליצה לשקול יישום מסלול ירוק למשרדי ממשלה וגופים ציבוריים בפרויקטים שעניינים ירידת צה"ל לנגב, ולהרחיב יישום תמריצים טכנולוגיים אזוריים לעידוד אנשי הקבע להמשיך בשירות גם בדרום, ולא לפרוש לשוק הפרטי. מכיוון שהסוגיה הייתה רחבה מעבודת הוועדה שהתכנסה ב-2012, היא ציינה כי יכולתה של מערכת הביטחון לשמר כוח אדם איכותי מצדיקה בדיקה נפרדת.

בינתיים, גובש תקציב מיליארדים שנועד לסייע בהתאקלמות לשימור וייצוב כוח אדם, משלב העתקת המגורים ועד הטבות שונות, כגון השתתפות בהוצאות על גני ילדים, קייטנות וחוגים. בלב הדיון נמצאת כאמור יחידת 8200 המאכלסת את אנשי הקבע הטכנולוגים המבריקים ביותר בישראל, שחלקם הפכו ברבות הימים ליזמים מצליחים ומוכרים. הצבא משקיע רבות בהון אנושי זה כדי שהם יישארו בצה"ל במקום לעבור לשוק החופשי התוסס. אקוסיסטם המהווה מנוע צמיחה כלכלי ידוע של ישראל ואחראי למוניטין העולמיים שלנו כמדינה חדשנית ופורצת דרך בטכנולוגיות המפותחות בה.

כדי לעודד את אנשי הקבע לעבור דרומה ולבטל את הרחקתם מהקהילה הטכנולוגית המרכזית, יש להגדיל משמעותית את הסיוע מצד המדינה לצמיחת האקוסיסטם הדרומי. המעבר מחייב השקעה עמוקה בתשתית הטכנולוגית של האזור, שיכולה ליצור עבור ישראל מכפיל כוח משמעותי שהתשתית שלו כיום כבר קיימת. וזאת, לאור חברות שקבעו בדרום את פעילותן כדוגמת דוגמת Dell EMC, אינטל, המרכז הטכנולוגי בגב-ים ועוד. גם BDO, הפועלת שנים רבות בתחומי הייעוץ וראיית החשבון בסניף בעומר, הקימה לאחרונה במרכז גב-ים בבאר שבע את BDO SouthTech, המספקת שירותים לסטרטאפים וחברות טכנולוגיות.

האקוסיסטם הכלל ישראלי לא נולד מעצמו. הוא מעשה מדינה הנובע מיישומן של תוכניות שהגדילו משמעותית את אפשרויות הצמיחה של החברות הצעירות. על מנת להפוך את הקושי להזדמנות ולשמר את הידע ואת מיצוי היכולות של אנשי המודיעין, ראוי לשקול הגדלה משמעותית של ההשקעה בסטרטאפים בנגב, על מנת ליצור קפיצת מדרגה של האקוסיסטם באזור. זה יהפוך את המעבר לשווה ערך מחד מבחינה מקצועית מבחינת אנשי הקבע, ומאידך יתרום להתפתחות מהירה באזור.

*הכותב הוא יו"ר BDO