עו"ד תהילה בנישו עלתה היום (שלישי) לשידור התוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, ודיברה על זכויות העובדים בעקבות ההסלמה הביטחונית שהובילה לסגירת מקומות עבודה רבים.



"ההחלטה נמצאת בידי שר הביטחון והממשלה אם להכריז על מצב מיוחד בעורף. ברגע שיש הכרזה כזאת יש הגנה על העובדים. אם הם נשמעים להנחיות, המעסיק לא יכול לנקוט נגדם באיזושהי סנקציה או לחייב אותם להגיע לעבודה".

על הבוקר קיבלו הוראה מפיקוד העורף שלא יוצאים לעבודה. כולם נשארים בבית. אחרי שעתיים התקבלה הוראה שאפשר להגיע לעבודה במקומות בהם יש מרחבים מוגנים. מה קורה לעובדים בשלב הזה?
"באוגוסט האחרון נחתם הסכם קיבוצי שחל על עובדים בשירות המדינה וכל העובדים שהמעסיק שלהם חבר בארגוני המעסיקים וזה הסכם מאוד חשוב. ההסכם הזה קובע שעד תווך של 40 קילומטר אפשר להיעדר מהעבודה בתשלום אם הוכרזה איזושהי הנחיה של פיקוד העורף או שאסור להגיע לעבודה במקום מסוים או שהעובד נאלץ להיעדר מהעבודה כי המוסד החינוכי של הילד שלו נסגר".

במשך 48 השעות הקרובות יש הנחייה של פיקוד העורף שעד תווך של 80 קילומטר לא עובדים. האם יש עובדים שלא יקבלו שכר?
"לעובדים שלא נכללים בהסכם הקיבוצי אין עדיין הסדרה כזו, אך לעיתים יש צו הרחבה. במקרה הזה צו ההרחבה כבר הונח על שולחנו של השר. יש מקומות עבודה שנקראים חיוניים ולא נכללים תחת הנחיות פיקוד העורף כגון בתי חולים, חברת החשמל והמים ועובדיהם מחויבים להגיע לעבודה".

מה עושים בימים הקרובים?
"נשמעים להוראות פיקוד העורף. בצוק איתן ובמלחמת לבנון הסדירו את הנושא בדיעבד. בדיעבד תהיה הסדרה גם כאן ונפעל לפיה. יש גם אפשרות לפנות להסתדרות לשאלות מיוחדות בטלפון *2383".