הדיווחים כי במסגרת המגבלות על הציבור תיאסר כניסת משפחות שכולות לבתי העלמין ביום הזיכרון בשבוע הבא עוררו פולמוס וסערת רגשות בקרב רבות מהמשפחות.

"מאות ואלפי משפחות שכולות אינן רוצות שייקחו מהן את האפשרות לבקר את קברי יקיריהן", אומר עמוס שלו (77) מקיבוץ עברון, שבנו רס"ן ניסן שלו ז"ל, שהיה קברניט מסוק יסעור, נהרג בהתרסקות מסוק ביום האחרון של מלחמת לבנון השנייה. "רוב ההורים השכולים רואים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל הכרה של המדינה בתשלום הכבד שהם שילמו. למשפחות שכולות יש שלושה ימי זיכרון מרכזיים ליקיריהם - יום ההולדת, יום הזיכרון ויום הנפילה של הבן".

שלו, שהדגיש כי לפי דעתו המשפחות השכולות ינהגו בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הציע כי "אם משרד הביטחון ירצה, ניתן יהיה לבצע ארגון מיוחד לקראת יום הזיכרון. אפשר לשקול חלוקה של שעות העלייה לבתי העלמין לאורך כל היום, כך שמשפחות לא יגיעו ביחד, ולהגביל את משך זמן השהות ולמנוע צפיפות. אפשר גם לשקול להגביל את העלייה לקברי הנופלים רק למשפחות הגרעיניות, וכמובן להקפיד על חבישת מסיכות וכפפות, ושמירת מרחק של שני מטרים מאחד לשני".

רס''ן ניסן שלו ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
רס''ן ניסן שלו ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

ראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ פנה בנושא זה לראש הממשלה בינימין נתניהו, שר הביטחון נפתלי בנט ולרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, בבקשה לאשר למשפחות שכולות הגעה לבתי העלמין ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. "מובנת לי המשמעות הרבה שיש לצמצום ההתניידות והחמרת ההגבלות במועדים ובחגים, אך יחד עם זאת, הרעיון של מניעת יכולת הגעה של המשפחות השכולות לקברי יקיריהם אינה עולה על הדעת", הוא ציין בפנייתו.

מנגד, ישנן משפחות רבות שמסכימות עם הכוונה למנוע מהן להגיע השנה לבתי העלמין הצבאיים.

"בגלל המצב המיוחד של מגיפת הקורונה וסכנת ההידבקות, לא צריכים לדעתי להגיע השנה לבתי העלמין ביום הזיכרון. מדי יום זיכרון קיימת צפיפות רבה ואני חושש שהצטופפות של אלפים רק תגרום לסכנת הידבקות בנגיף", הסביר ישראל נחום (63) מרמת גן, שאחיו רב"ט דוד נחום (18) ז"ל, שהיה לוחם ביחידת תותחנים שהייתה מסופחת לחטיבת גולני, נהרג במלחמת ששת הימים בקרב על רמת הגולן.

רב''ט דוד נחום ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
רב''ט דוד נחום ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

נחום הוסיף כי "תמיד אפשר למצוא זמן להגיע לבית העלמין. משפחות שירצו לעלות לקברי יקיריהן יכולות לעשות זאת יום, יומיים או כמה ימים לפני יום הזיכרון, ואז לא תהיה צפיפות בתוך בית העלמין. יש כאן מגיפה עולמית שמאוד מידבקת ומסוכן להיות בריכוז גבוה. הרי גם בפסח כולם נשארו בבית. במותם, הנופלים ציוו לנו את החיים".