בתגובה להחלטת הפרלמנט האירופי להורות על הפסקת מימון מערכת החינוך הפלסטינית, הודיע האיחוד כי הוא ימנה מכון בינלאומי, שיערוך דוח "עצמאי ואובייקטיבי" באשר לתכני ספרי הלימוד בבתי הספר.

דובר מטעם האיחוד מסר ל"מעריב" כי המכון יקבע אם ספרי הלימוד בבתי הספר הפלסטיניים "אינם תואמים את ערכי השלום, החופש, הסובלנות ומניעת האפליה". עוד מסר הדובר כי הדוח יוגש על פי הצפי בסוף השנה.

ההודעה נמסרה כיממה לאחר החלטת הפרלמנט האירופי לדרוש מנציבות האיחוד שלא לממן את מערכת החינוך הפלסטינית, "משום שזו לא עמדה בהתחייבותה להוציא מספרי הלימוד ביטויי הסתה נגד ישראל והיהודים".

קורונה ברשות הפלסטינית (צילום: רויטרס)
קורונה ברשות הפלסטינית (צילום: רויטרס)

בהקשר זה יצוין כי בארבע השנים האחרונות השקיע האיחוד האירופי, באמצעות קרנותיו, כמיליארד יורו במערכת החינוך הפלסטינית, כולל שכרם של המחנכים. בתגובה לטענות הפרלמנט האירופי, נטען באיחוד: "אומנם התקבלו טענות על כך שמרכיבים מסוימים בספרי הלימוד הפלסטיניים אינם עומדים בתקנים הבינלאומיים של חינוך לשלום, אך טענות אלה נסתרו על ידי מקורות שונים".

עוד נטען: "האיחוד האירופי דן פעמים אחדות עם שותפיו הישראלים והפלסטינים בנושאים הקשורים להסתה, שנאה ואלימות, שלא מתאימים, באופן בסיסי, להתקדמות לקראת פתרון שלום של שתי מדינות, ושמגבירים מאוד את חוסר האמון בין העמים".

בנושא אחר: הפרלמנט הצרפתי אישר בימים האחרונים את החוק נגד הסתה גזענית ואנטישמית באינטרנט, שכולל הטלת קנס כספי גבוה על שרתים שלא הוסרו מהם המסרים הפליליים בזמן הנדרש. יצוין כי חוק זה נתקל במחאות רבות מצד גורמים פוליטיים וציבוריים, שטענו כי מדובר בפגיעה בחופש הביטוי המעוגן בחוקה.