בהלה גדולה פשטה בקרב תושבי הגליל המערבי בבוקר יום שישי האחרון מחשש שפרצה מלחמה בצפון. הסיבה: מטחי פגזים שנשמעו היטב ביישובי האזור והעובדה שדובר צה"ל לא עדכן על תרגיל יזום והתושבים נכנסו לפאניקה. מבירור העניין עולה כי צבא לבנון ערך תרגיל צבאי בנקורה צפונית לראש הנקרה, ובו נשמעו מעל 20 פיצוצים. כתוצאה מהבהלה תושבים התקשרו למשטרת ישראל בלחץ רב, פנו למוקדי 106 ואחרים אפילו חששו ונכנסו למרחבים מוגנים.

בחלק מהיישובים באזור אומרים שלא קיבלו כל מידע על התרגיל המלחיץ, שבא על רקע ההסתננות של אזרח סודני שחדר מלבנון לשלומי לפני שבועיים. נהריה היא העיר היחידה הטוענת כי לא קיבלה כל הודעה מגורם צבאי על התרגיל, בעוד שרוב יישובי המרחב הכפרי כן. מי אחראי לדווח לתושבים? ומי מחליט האם יש למנוע את המידע?

כתב החדשות הבכיר של רדיו צפון ומגיש התוכנית "קפאין" יואב מינץ, אמר בשיחה עם ליאת רון בתוכנית "לא דופקת חשבון" כי "מעל 20 פיצוצים נשמעו בבוקר יום שישי ויש המון שאלות לשאול על האירוע הזה. אישה ישבה עם תינוק ורעדה מפחד ואנשים החלו לרוץ מבוהלים כי חשבו שהחלה המלחמה. הנקודה החשובה היא שעל פי דובר צה"ל האירוע לא שייך לצה"ל, דובר צה"ל לא מיידע את התקשורת ומי שמוציא את ההודעה זו חטיבת ההגנה המרחבית. מבדיקה שלנו, לא כל הרשויות קיבלו את המידע וחלק מאלה שקיבלו החליטו לא לפרסם אותו. קב"ט עיריית נהריה מתעקש שהוא לא קיבל את המידע על התרגיל. יש פה מחדל של קב"טים שלא העבירו הודעות והשאלה היא האם דובר צה"ל לא אמור ליידע את כולם?".

תושב נהריה דניאל רובמן נלחץ מאוד מהפיצוצים: "שמעתי בומים מטורפים, הייתי בטוח שטילים נופלים. רק אחרי שנכנסתי לקבוצות פירטיות בטלגרם גיליתי על התרגיל. זה חמור שדובר צה"ל לא מיידע וזו לא פעם ראשונה כי היו תרגילי ארטילריה וחשבתי שזה כבר מצב מלחמה".

מנהל הביטחון של המועצה האזורית מעלה יוסף, אליעזר אמסלם, אמר כי "אנחנו קיבלנו את ההודעה ביום רביעי והעברנו את ההודעה דרך רכזי הביטחון ואמרו שיהיה שימוש בירי חי. התרגיל היה בשטח לבנון, שמעו את זה חזק במיוחד בגזרת החוף. היישוב הכי קרוב שלנו הוא יערה, 10 ק"מ מהנקודה ולכן הקפדנו להעביר לתושבים. זה לא אמור להיות שיקול דעת של רכז ביטחון - כל הודעה מהצבא צריכה לעבור לתושבים".

יו"ר המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, משה דוידוביץ, אמר: "אני לוקח אחריות אישית ומודה שיש לקונה בהעברת המידע. כשצה"ל עושה תרגיל אנחנו יודעים איך להתנהל. כשזה קורה בגזרת לבנון אין לדעת למה לצפות. התושבים שמעו בומים וחשבו שהיו התקפות של קטיושות והתקשרו למוקד המועצה. העברנו מסר במקום ואני מודה שיש בעיה ולהבא נטפל. צריך מבעוד מועד לעדכן את כלל התושבים. אין נוהל העברת מידע לתושבים, הקב"טים מעבירים לרב"שים ואין נוהל מסודר. אני מבטיח שכיו"ר פורום קו העימות אפעל לנוהל מסודר".

מדובר צה״ל נמסר: ״לא מדובר בתרגיל של צה״ל, עם זאת עודכנו כלל גורמי הביטחון ברשויות״.