בצה"ל מתמודדים עם אתגר שלא הכירו בעבר: הכשרת המתגייסים בבסיסי ההדרכה בצל מגבלות מחלת הקורונה. בחודש אוגוסט היו גיוסים גדולים לזרועות היבשה, האוויר והים. ההתמודדות עם מגבלות הקורונה הביאה לשיטות הדרכה חדשות, הכוללות שמירת מרחק, הקפדה על היגיינה וחלוקת החיילים לקבוצות קטנות יותר בעת ההדרכות.

שלושה מפקדי בסיסי הדרכה בזרועות היבשה, האוויר והים מספרים על האתגר המורכב. "ביצענו התאמות משמעותיות להקטנת התחלואה, ואנו מקפידים על שורת הנחיות, כמו עטיית מסיכות וריווח מרחבי האימון", מספר מפקד בית הספר להגנת הגבולות בבסיס סיירים בערבה, אל"ם אייל רוסו (43), שמוסיף: "אנחנו מכשירים לוחמים ולוחמות באיסוף הקרבי, גששים ותצפיתניות. ההכשרות מתבצעות בצל הקורונה. הפקנו לקחים ותובנות מהגל הראשון של הקורונה". רוסו מספר כי הרוב הגדול של החיילות בקורס התצפיתניות רוצות לבצע את התפקיד, שהוא משמעותי ביותר. "למעלה מ־90% רוצות לבצע את התפקיד, וגם אלה שלא רוצות מבינות את גודל חשיבות המשימה והן נשארות איתנו תקופה ארוכה".

אל''ם אייל רוסו (צילום: דובר צה''ל)
אל''ם אייל רוסו (צילום: דובר צה''ל)

בית הספר הטכני של חיל האוויר, הנקרא כיום המכללה הטכנולוגית של חיל האוויר, מהווה מאז ראשית ימי החיל לדורותיו חממת הכשרה למערך הטכני. "אנחנו החמצן של חיל האוויר. אלפי טכנאים עובדים יום ולילה במערך הטכני כדי לתחזק ולעמוד במשימות", מציין מפקד המכללה הטכנולוגית, אל"ם ערן דהאן (45). חלק מהחיילים מגיעים מכ־70 מוסדות חינוך ברחבי הארץ שבהם מתקיימים בשיתוף פעולה עם חיל האוויר מסלולים למקצועות הטכניים. "שינינו את ההתנהלות בשל מגבלות הקורונה. הגבלנו את ההכשרה בקבוצות גדולות, כדי שלא ליצור התקהלויות. אנחנו מקפידים על שמירת ההנחיות וממשיכים לבצע את המשימה של ההכשרות", הוא מציין.

אל''ם ערן דהאן (צילום: דובר צה''ל)
אל''ם ערן דהאן (צילום: דובר צה''ל)

בתקופת הקורונה לא השתנו שיטות הלימוד בבסיס שנמצא שבחיפה, אך הן הותאמו למצב הנוכחי על פי הנחיות משרד הבריאות. כמות האנשים בכיתות ובסימולטורים השונים בבסיס צומצמה, וההכשרות פוצלו לקבוצות קטנות יותר, על מנת למנוע התקהלויות. דהאן מבהיר שהמציאות החדשה אינה פוגעת בכשירות הבסיס ושכולם עומדים בלוחות הזמנים הנדרשים. "החיילים עוברים את ההכשרה בזמן הנדרש, על מנת לשבץ אותם בבסיסים השונים ללא עיכובים".

גם בבסיס ההדרכה של חיל הים בחיפה, המכשיר לרובם המוחלט של מקצועות החיל, היתה היערכות מיוחדת בצל הקורונה. "יש לנו מסורת, ופעמים רבות לוחם מביא לוחם, וגם יש לנו מקרים רבים שהגיוס לחיל עובר מדור לדור. השירות כיום בחיל הים מאתגר ומושך", מספר מפקד בסיס ההדרכה, אל"ם בוריס שוסטר (39). לדבריו, ההתמודדות בעידן הקורונה שונה ומאתגרת. "הקטנו את כמות האנשים בהכשרות, שחלקן פוצלו, אנו מקפידים על שמירת מרחב וכללי ההיגיינה והריחוק, ומבצעים יותר הדרכות באוויר הפתוח".

אל''ם בוריס שוסטר (צילום: דובר צה''ל)
אל''ם בוריס שוסטר (צילום: דובר צה''ל)

אל"ם שוסטר מספר עוד, שבמידת הצורך מתקיים תשאול רפואי, ובמקרה של חשד החייל מופנה לטיפול רפואי. "אנחנו גם מבצעים בדיקות יזומות, והחיילים שוהים יותר בבסיס ורואים פחות את הבית". בניסיון למלא את החלל שנוצר בשל השהות הארוכה יותר בבסיס, מתקיימות לצד האימונים גם פעולות הווי והעשרה חברתית.