תא"ל (מיל') גיורא ענבר, שכיהן כמפקד יחידת הקישור ללבנון בשנים שטרם הנסיגה מרצועת הביטחון, סיפר הבוקר (חמישי) לניסים משעל וגיא פלג בתכניתם ב-103FM על ההתרגשות שבהחלטת הרמטכ"ל להכיר בתקופה שם כמלחמה. "חלק לא קטן ממי ששירת שם חווה סוג של פוסט טראומה, ואני חושב שזו בשורה חשובה עבורם", אמר. 

ניסים: אתמול הרמטכ"ל כוכבי אימץ המלצה להעניק אות ללחימה בלבנון, מרגש אותך?
"אני מתרגש לא בשבילי, אני כבר כידוע על בגדי הספורט שבעיקר אני עוטה אין מקום לשים את האותות. אבל עשרות אלפי הלוחמים ששירתו ובעצם נלחמו במערכה הזאת עבורם זו התרגשות גדולה, חלק לא קטן מהם בעיני בצורה זו או אחרת חווים סוג של פוסט טראומה, לא שאני מאוד מקצועי בתחום הפסיכולוגי אבל אני עומד על כך, בגין המערכה הזאת. ההכרה הזאת שהתקופה אכן מזכה אותם לסוג כזה של הוקרה ואות מהמדינה היא נכונה להם, למשפחות השכולות, לדרך בה נוכל להרגיש שעשינו הכול למען חברינו שאכן נהרגו שם. אני חושב שזו בשורה הבוקר הזה".

פיצוץ הרכב של תא"ל ארז גרשטיין מפקד יחידת הקישור של צה"ל ללבנון

גיא: עד כדי כך?
"זה צריך להיות מאושר על ידי ממשלת ישראל, שר הביטחון, הממשלה עסוקה בדברים אחרים".

ניסים: עיקר הקושי היה ברצועת הביטחון.
"אני קורא לזה אזור הביטחון כי מהתקופה המדוברת האזור הזה שינה גאוגרפית את המידות שלו, השהייה בלבנון והשנים האלה, ההחלטה לקחת את זה עפ"י כרונולוגיה של שנים היא נכונה. זו מערכה מאוד ארוכה".

ניסים: אני מנסה להעביר את המסר של השיירות שנפגעו.
"זה שיירות, מוצבים, מבצרים, מבצעי מודיעין, זו מערכה מאוד ארוכה וכל האותות שחולקו בצדק כמובן על מלחמות העבר זה על מלחמות קצרות יותר, פה בעיני אני רואה את זה מובהק מאוד את הצורך להוקיר את החיילים. אני מודה שזה לא עלה על ידינו".

גיא: דווקא העובדה שנדמה לי שכל בכירי צה"ל התנגדו בשעתו ליציאה מלבנון והיום בדיעבד, בהסתכלות לאחור - האם לא היינו שם יותר מדי שנים?
"אני לא צריך לענות, אבל פחות או יותר נפלת על הקצין בטח היחיד בתפקיד ובדרגה הזו שבזמנו בא ואמר בהיותו במדים 'רבותיי בואו הביתה', לא כי פחדנו אלא כי הבנתי שהשהייה שם לא נותנת יותר ביטחון".

ניסים: רגע אחד שתדפדף בזיכרון שהוא הרגע הכי קשה שלך מבחינת נפגעים?
"אתה לא תגרור אותי לשם כי כל רגע כזה שאגיד יפגע בהרבה אחרים שלצערי הרבה איבדו את חייהם בתקופה שהייתי אחראי עליהם שם. אני לא אעשה את זה אבל אני בהחלט שמח שסוף סוף החליטו להוקיר את הלחימה של כל אותם לוחמים".

ניסים: בעיני השיירה של ארז גרשטיין.
"היא בהחלט אירוע טראומטי עבור רובנו אבל היו לצערי לא מעט כאלה".