במשרד הביטחון טוענים כי אוכלוסיית נכי צה"ל שפצועים באופן קשה היא לא קבוצה הנמצאת בקבוצת סיכון למגיפת הקורונה. עמדה זו של נציגי המשרד נחשפה במהלך דיון שנערך לאחרונה בבית הדין לעבודה, במסגרת סכסוך עבודה בין המלווים של הנכים הקשים לבין משרד הביטחון ואגף שיקום נכי צה"ל, על רקע התפרצות מגיפת הקורונה בישראל.

במסמך פנימי, שעל בסיסו נמסרה עמדת משרד הביטחון לבית המשפט, נכתב בין השאר: "ההתנהלות מול המלווה של הנכה בכל דבר, ובכלל זה להתניידותו, אינה אמורה להיות שונה מזאת של כל אזרח אחר במדינה. חריגה מכללים אלה של משרד הבריאות לאוכלסיית המלווים לנכים אינה מוצדקת, מקצועית או ציבורית".


המסמך, שאת תוכנו חושף הבוקר "מעריב", נכתב על ידי ד"ר רז דקל, היו"ר והממונה ארצי על הוועדות הרפואיות המחוזיות במשרד הביטחון. במרכז תשובתו והמלצתו לראש אגף השיקום במשרד הביטחון חזי משיטה ולרופא הראשי באגף, אין סיבה להחריג את אוכלוסיית מלווי נכי צה"ל מכל אוכלסייה אחרת במדינה. 

בישראל ישנם כ־1,500 נכי צה"ל שפצועים באופן קשה ונדרשים לליווי צמוד של מלווה, לעתים אף 24 שעות ביממה. המלווים דרשו כי אגף השיקום במשרד ירכוש עבורם ציוד מגן נדרש (מסיכות, כפפות ואלכוג'ל לחיטוי). ארגון נכי צה"ל תמך בעמדת המלווים וביקש מהמשרד שיחלק את ציוד המיגון ישירות לבתי הנכים באופן קשה. 

בבית הדין לעבודה הוחלט על פשרה בין הצדדים, שלפיה כל מלווה יקבל תוספת של 108 שקל לרכישה עצמאית של ציוד מגן. מלווי הנכים אף דרשו מימון להסעות במוניות בשל החשש מהידבקות ובעיות בתחבורה הציבורית, אך טענה זו לא התקבלה גם על ידי השופטת בדיון בבית הדין לעבודה.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "סוגיית מתן אמצעי מיגון למלווים לנכי צה"ל נדונה בבית הדין לעבודה, בעתירות שהגישו מלווים בגל הקורונה הראשון נגד חברות הסיעוד המעסיקות אותם ונגד משרד הביטחון. במסגרת ההליך הסכימו הצדדים כי עבור חודש אפריל ישולמו למלווים 108 שקל לרכישת אמצעי מיגון. החל ממאי 2020 מספק משרד הביטחון מסיכות רב־פעמיות וכפפות לנכי צה"ל לשימוש המלווים". 

בארגון נכי צה"ל טוענים מנגד כי התשובה אינה נכונה, ואין אספקת ציוד מגן רציפה למלווים.