ישראל מתכננת לפנות לממשל של ג'ו ביידן במהלך החודשים הקרובים, זאת במטרה להתחיל בדיונים בנושא גיבוש תוכנית סיוע צבאית ארוכת טווח לצה"ל. גורם ביטחוני בכיר אמר היום (ראשון) לג'רוזלם פוסט כי "תוכנית סיוע צבאית חדשה, בסך מיליארדי דולרים, היא נושא שישראל תרצה להתחיל לעבוד עליו בהקדם האפשרי, זאת במטרה להבטיח את אישור ויישום התוכנית, לפני שהממשל של ביידן יסיים את תפקידו". הגורם הסביר: "אנחנו נדון בחבילת סיוע ובתוכנית חדשה, שתצטרך לקחת בחשבון את השינויים המתרחשים כעת במזרח התיכון".

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

כאמור, ארצות הברית מספקת לישראל סיוע צבאי בסך 3.8 מיליארד דולרים, זאת כחלק מתוכנית סיוע צבאית בסך 38 מיליארד דולרים, שנחתמה בשנת 2018, זמן קצר לפני תום כהונת אובמה. התוכנית המדוברת נחתמה ב-2016, ונכנסה לתוקפה רק בסוף 2018. עפ"י העסקה שנחתמה אז, ישראל החלה לקבל מימון צבאי זר בסך 3.8 מיליארד דולרים, והיא חייבת לעשות בהם שימוש לרכישת ציוד צבאי מתוצרת ארצות הברית. סכום הכסף המדובר שימש בשנים האחרונות לרכישת מטוסי F-35 מהדור החמישי, וכן למילוי של מערכות הנשק המתקדמות.

חבילת הסיוע שנחתמה ב-2016 היתה הגדולה ביותר שהממשל האמריקאי חתם אי פעם עם מדינה כלשהי, אך היא כוללת בתוכה ויתורים רבים שישראל נאלצה להסכים אליהם. בין היתר, המדינה לא יכולה לנסות ולבקש כספים נוספים מהקונגרס, מעבר לאותם 3.8 מיליארד דולרים, המהווים חלק מהחבילה השנתית. בנוסף, ההסכם יבטל את ההסדר המיוחד שאפשר לישראל להשתמש בחלק מכסף הסיוע לטובת ייצור של תעשיית ההגנה שלה במקום בנשק תוצרת ארה"ב.

התוכנית הנוכחית צפויה לפוג תוקף בשנת 2027, וגורמי הביטחון מציינים כי ישראל תצטרף להתחיל, באופן כמעט מיידי, בשיחות עם הממשל הנכנס בארצות הברית, אשר כהונתו תימשך לפחות עד ינואר 2025. מטרת השיחות היא להבטיח שממשל ידידותי יאשר את התוכנית, שתיכנס לתוקף באופן רשמי תחת ממשל אחר.