לקראת הדיון בבג"ץ היום (שני), שוחחו בן כספית וינון מגל עם נעמי לוי אשכנזי בתכניתם ב-103FM, שהודחה מקורס חובלים. בדבריה דרשה לפתוח את כל הצבא בפני נשים ואמרה: "יש לתת לאדם תפקיד על פי היכולות והכישורים ולא על פי מגדר". עוד הוסיפה כי לתחושתה, אין חשש להטרדות מיניות והפרת השילוב הראוי בין גברים ונשים שישרתו יחד.

ינון: שלום נעמי לוי אשכנזי, מה שלומך? איך את?
"מתרגשת, יום גדול היום".

ינון: מתי הדיון.
"ב-11:30 מתחיל".

לוחמות בשריון. צילום: דובר צה"ל

ינון: תסבירי למאזינים על מה אנחנו מדברים.
"בעצם מדובר היום על שתי עתירות שאוחדו לדיון אחד, אחת מהן זה לפתוח את יום הסיירות לנשים, שזה מיונים ליחידות המיוחדות והמובחרות בצה"ל. העתירה השנייה זה לפתוח את שבוע הראיונות שזה משהו שמקבלים כשנופלים מקורס טיס וקורס חובלים ולפתוח את המיונים לכל היחידות שם גם לנשים וגם לגברים באופן שווה. חשוב לי לציין שבעתירה הזאת מדובר על נשים שהוכיחו את עצמן שהיו בקורס חובלים וטייס, הוכיחו מבחינה פיזית ומנטלית, ורשאיות לקבל את אותו הריאיון כמו גברים.

ינון: היית בקורס טיס?
"הייתי בקורס חובלים".

ינון: הודחת ממנו?
"כן, במהלך הקורס יש כל מיני ועדות ואני עליתי לוועדה ולא עברתי אחרי שבעה חודשים בקורס".

ינון: מבחינה פיזית בקורס חובלים האתגרים זהים לבנים ובנות?
"עשינו את אותם הדברים, אותם המסעות, המשקלים, זחילות, שחיות, כל הצוות ביחד הכול באופן שווה".

ינון: אתן רוצות לפתוח את צה"ל שיהיה צבא ללא הבדלי מין ומגדר, גברים ונשים בכול היחידות?
כמו שעשו בארה"ב ועכשיו באנגליה עשו לא מזמן והייתה כבר ועדה ב-2007 שבדקה את כל הדברים האלה שבחנה את שילוב הנשים בכל תפקידי צה"ל והגיעו למסקנה של עיקרון האדם הנכון במקום הנכון. לתת לאדם תפקיד על פי היכולות והכישורים ולא עפ"י מגדר וזה מה שאנחנו מבקשות עכשיו".

ינון: אני ראיתי מחקר שזה נכשל כי היו בעיות של הטרדות מיניות וכיו"ב.
"גם עכשיו אנחנו התחלנו 17 בנות ו92 בנים, כמובן שהצוותים היו מעורבים, הכול מעורב לחלוטין ומעולם לא חוויתי הטרדה מינית השילוב הראוי היה מאוד ברור לכולם וכולם כיבדו את זה".

ינון: אין מתח מיני?
"לא".

ינון: איך יכול להיות שאנשים בני 18-20 שחווים מבחינה פיזית את כל ההורמונים ונמצאים ביחד, זה קצת מוזר שנמצאים ואין כלום.
"כשאתה עסוק בלעשות מסע זה פשוט לא העניין, לא אצל הבנים ולא אצל הבנות, וכל מה שמתעסקים בו זה המקצועיות, התפקיד מאוד חשוב לשני המינים לכן זה לא 'אישיו' זה סביבת עבודה מקצועית".

ינון: יש הבדל בין גברים לנשים בהתייחסות.
"זה אני כבר קטונתי אבל אני מעולם לא הרגשתי משהו כזה וגם כששאלתי חברים ודיברנו על זה, זה שיח פתוח אצלי בקורס ובצוות, הם אמרו שזה ממש לא פקטור בכלל. המון חבר'ה מגיעים עם בני או בנות זוג, אנחנו לא לבד בעולם הכול בסדר. זה לא אי בודד".

בן: למשל במלחמה נגד דאעש נתנו הרבה כבוד ללוחמות הכורדיות שעשו בית ספר לטרור הסוני. אני כל המזן חושב על זה שאם אני הייתי בן 18 ואם בטנק שלי הייתה אישה שלושת הבנים לא היו חושבים על האויב.
"חבל, אבל העניין עם הטנקיסטיות. זה עניין של חינוך. מקומות שהם מאוד אינטימיים באמת יש חשש כזה אז למשל כמו הטנקיסטיות, יש טנק רק בנות ורק בנים וגם למשל היו חבר'ה דתיים שהעדיפו צוות של בנים מאותן סיבות שאמרת והיה צוות אחד שהיה מגדרי למי שהיה מעוניין וזה אפשרי".

ינון: את בעד יחידות משותפות או לנשים?
"האמת? מה שמבחינה מקצועית עובד יותר טוב זה מה שאני בעדו". 

בן: את מאמינה שאת יכולה לעבור מיון ומסלול של סיירת מטכ"ל ושייטת? הרי בסוף פיזית בן ובת זה לא אותו דבר. אני מאמין בשוויון מוחלט אבל ברמה הפיזית את אומרת שמה שבנים עושים גם אתן יכולות?
"זה מה שאני אומרת חד וחלק. זה שיש בנות יותר חלשות מבנים זה לא כל הבנות. יש בנות שיותר חזקות מהגבר הממוצע כמו שיש גברים שחלשים יותר".

ינון: את כזאת?
"הייתי עושה יותר מתח מחלק מהבנים בקורס והיו בנים שעשו יותר ממני ויש בנות שעושות יותר ממני".

ינון: מסלול סיירת מטכ"ל זה דבר מאוד קשה.
"אני גם יודעת במקרה".

בן: למזלך לא היו בנות בתקופתך; ינון: הרמיזות האלה פוגעות בי; בן: זה בצחוק; ינון: אני לא מאמין ביחידות משותפות.
"אני מבינה אבל אני חושבת שבגלל שכל המדינה עוברת דרך הגוף הזה צה"ל אם זה כשאנחנו קטנים באמצעות חיל חינוך ובין אם בצבא עצמו, זה משפיע. זה שלבנות מראש לא נותנים ללכת ליחידות כאלה מובחרות שמאוד מקדמות בהמשך גם מבחינת קשרים, יכולות ומיומנויות זה שם תקרת זכוכית מאוד ברורה וברגע שיפתחו את זה, זה יכול לתת כל כך הרבה לנשים".

ינון: מאיפה את?
"מעלה אדומים".

בן: מתנחלת?
"מקום טוב".

בן: דתיה?
"לא, אני חילונית".