שמרית מאיר, פרשנית לענייני ערבים, שוחחה הערב (חמישי) עם אריה אלדד ורוני בר-און ב-103FM, והתייחסה לתגובת העולם הערבי לכניסתו של הנשיא ג'ו ביידן לתפקיד. לטענתה, הפלסטינים "לבשו חג", אך הדעות בעולם הערבי הן חלוקות, כל מדינה בהתאם לסטטוס שלה. באשר לבחירות ברשות הפלסטינית, היא הסבירה שאבו מאזן ינסה לייצר מצג שווא של בחירות והוסיפה: "אנחנו רחוקים משם".

אז הפלסטינים חוזרים לשולחן או לא חוזרים לשולחן? מה יהיה?
"אני רואה שהעניין שבאמת דחוף לפעולה הוא דווקא החזרה להסכם הגרעין ונרמול היחסים עם איראן. גם בהקשר של מזכיר המדינה הנכנס, טוני בלינקן שאמר בהקשר הזה – 'יש זמן ומדובר בתהליכים ארוכים' וכולי. עכשיו, בעניין הפלסטיני יש יסוד סביר להניח שזה נכון. זאת אומרת, שלממשל ביידן אין שום אינטרס לשים את התשומות שלו ואת היוקרה שלו בניסיון להשיק תהליך שלום ישראלי-פלסטיני, או להתעסק בעניין הזה יותר ממה שצריך. בעניין האיראני אני חושבת שזה מין כדור הרדמה. שהם אומרים 'כן זה ייקח זמן וחושבים שלבסוף הם יישבו מול מוצר מוגמר". 

בקרב הערבים את מזהה איזושהי התלהבות מחודשת? אבו מאזן מעביר איתותים שהוא מוכן לשבת עכשיו?
"כן, התלהבות בוודאי יש. אבל אין דבר כזה רק ערבים - הרי יש להם הרבה דעות וחלקן מנוגדות. למשל, המצרים, הסעודים, והאמירויות, היו מעדיפים עוד קדנציה של טראמפ. הירדנים מרוצים, כי הם היחידים שנכנסים לתקופת הכהונה של ביידן כשהם במצב טוב. הפלסטינים לבשו חג אתמול, בעיקר אבו מאזן שהימר בכל הכוח על החרמת טראמפ, והוא רוצה להגיע מוכן. זאת אומרת שהוא שומע את הקולות במעגלים הקרובים לביידן ויודע כבר מאיפה תגיע הביקורת. אגב, הביקורות המרכזית שכבר מתחילים לשמוע אותה היא שהאבו מאזן הוא לא לגיטימי ועברו כל כך הרבה שנים מאז שהוא עמד לבחירות".

''האשים ששיתפנו פעולה עם היטלר''. אבו מאזן  (צילום: פלאש 90)
''האשים ששיתפנו פעולה עם היטלר''. אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

פה אנחנו מתקרבים למדור השלישי - מה בדבר הבחירות האלה שבדרך אלינו? יש אפשרות שיקרה משהו? 
"בדיוק. מאוד מורכב להפיק את הבחירות, אבל אם חמאס ירצו בחירות – הם יכולים לעשות זאת במועצה המחוקקת, אבל אבו מאזן הוא המועמד של פת"ח. הוא צריך להיות מתאבד שיעי בשביל להעמיד את עצמו לבחירת העם, אבל הוא לא מתאבד ולא שיעי. אבו מאזן הוא לא נשיא פופולרי ואחוזי התמיכה בו נמוכים מאוד וזה יהיה פיאסקו גם אם הוא יצליח לייצר איזה מצג שווא של מישהו שמתמודד מולו. יכול להיות שיהיו בחירות לפרלמנט או למועצה המחוקקת ברשות הפלסטינית, אבל בחירות לנשיאות? אנחנו עוד רחוקים משם".