ישראל העבירה אתמול 2,000 חיסונים לרשות הפלסטינית מתוך 5,000 בסך הכל שמיועדים לצוותי רפואה פלסטינים ביהודה ושומרון. במערכת הביטחון דוחים את הביקורת על העברת החיסונים לרשות ואומרים: "מדובר באינטרס מובהק ישראלי שלא קשור בשום דרך לנושא השבויים והנעדרים בעזה".

כזכור, ביום שישי אישרה הממשלה ההעברה של 5,000 חיסונים, זאת לאחר המלצה שגובשה אצל שר הביטחון בני גנץ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי במצב שנוצר, שבו ישראל כבר נמצאת בשלב מתקדם מאוד במבצע החיסונים ולא צפוי חוסר בחיסונים, לישראל ישנו אינטרס שגם מבצע החיסונים ברשות הפלסטינית יתקדם, במיוחד כי לא ניתן לנתק את הכלכלה הישראלית מהכלכלה הפלסטינית וכן את ההשפעות הגיאוגרפיות בין ישראל והרשות הפלסטינית.

הרשות אמורה הייתה לקבל בשבועות האחרונים אלפי מנות חיסונים של החיסון הרוסי "ספוטניק", אך המשלוח שאמור היה לעבור דרך ירדן מתעכב בשלב הזה בגלל בעיות טכניות הקשורות לשינוע החיסונים בתנאים הנדרשים. בינתיים, ישראל היא הראשונה שמעבירה בפועל כמות חיסונים משמעותית לידי הרשות, תוך כדי הבטחה שהחיסונים הללו מיועדים לחיסון צוותים רפואיים.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת ח"כ צבי האוזר פנה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גנץ, ובו דרישה כי ישראל תוודא כי הרשות הפלסטינית לא תקצה מתוך החיסונים שישראל העבירה באופן ישיר גם חיסונים לרצועת עזה.

לדבריו, על ישראל לבסס משוואה חדשה מול חמאס המבוססת על הדדיות הומניטרית, שמהותה השבת גופות החיילים והאזרחים החטופים, כתנאי למחווה הומניטרית, בנושא החיסונים: "הדעת אינה סובלת מצב שבו ראשי החמאס יתחסנו בחיסון שמקורו בישראל בעוד שאזרחיה וגופות חלליה נשארים בעזה", ציין האוזר.