"אני קודם כל אבא, ואחר כך מפקד", אומר תת־אלוף איציק בר (49), ראש מטה פיקוד העורף, על השירות הצבאי המשותף עם בתו יובל (20), מדריכת כושר קרבי בבסיס האימון החטיבתי של חטיבת החילוץ בפיקוד העורף. תא"ל בר עשה קריירה ארוכה בצה"ל עד שהתמנה לתפקידו הבכיר. לצד בתו המשרתת בפיקוד העורף, התגייס בנו לשירות כלוחם בסיירת צנחנים. "אני עצמי גדלתי בצנחנים והייתי המג"ד של 101", מציין תא"ל בר. "בהמשך הייתי מפקד החטיבה המרחבית שומרון, ומ־2013 אני בפיקוד העורף, בתחילה כקצין האג"מ, בהמשך כמפקד המחוז הצפוני וכיום כראש מטה הפיקוד".

הבת יובל התגייסה בפברואר 2019, ולאחר שעברה קורס מדריכי אימון גופני במכון וינגייט, היא שובצה כמדריכת כושר קרבי בבסיס אימונים של חטיבת החילוץ וההדרכה. על התחושות כחיילת בפיקוד העורף, על רקע התפקיד הבכיר שממלא האב בחיל, היא מספרת: "מצד אחד, זו גאווה להיות בחיל שקצין בכיר בו הוא אבא שלי, אבל היותר מצחיק לעתים הוא בחיי היומיום, כשאומרים לי למשל בעת מסדר בוקר 'יובל, אבא שלך מגיע לביקורת'. אני כמובן כמו כולם, ועובדת בהכנות ובניקיונות לקראת הביקור של אבא".

מקרה נוסף שאותו לא תשכח היה בעת מפגש עם אביה, כשהגיע לביקור בבסיס ההדרכה בזיקים. "בסוף הביקור אבא שלי חיבק אותי, והיו כמה קצינות שלא הבינו כיצד זה יכול להיות שקצין מחבק חיילת. אחרי שהבינו, הן פרגנו. אני משתחררת בשבוע הבא. היה לי שירות מרתק וחווייתי. נתתי 110% מעצמי, והמפגשים עם אבא העצימו את החוויה".

תא"ל בר מודה שבתחילה חשש מהשיבוץ של בתו בפיקוד העורף. "אני נמצא במפקדה ברמלה ומגיע לביקורים. כאשר היא החלה לשרת בזיקים, התחושה הייתה בין חשש לגאווה. אבל בסוף זה היה מושלם, ואני גאה כאבא וכמפקד בשירות המעולה של הבת שלי. ראיתי את זה כאבא בסופי שבוע, כשהיא התכוננה לקראת מסעות כומתה, ובעת הביקורים כמפקד בבסיס".

לדבריו, השילוב של אב ומפקד סייע לו רבות בהבנת החיילים. "בארוחת שישי בערב שומעים את הסיפורים על המסדרים וחיי היומיום - וזה עושה אותנו מפקדים טובים יותר". רגע מרגש נוסף שתא"ל בר לא ישכח היה בעת שצנח ביחד עם בנו. "גם יובל הייתה איתנו. זו היתה חוויה מיוחדת".

תא"ל בר ובתו חוו בשנה האחרונה את משבר הקורונה, כשפיקוד העורף היווה את החזית הצה"לית של המאבק במגיפה, והוא מסכם: "בעבר היינו תמיד נערכים למצבי חירום במלחמה. בשנה האחרונה פיקוד העורף היווה את גורם הבט"ש בקורונה וזכה להערכה רבה. התפקיד מאוד מאתגר".