פורום מטכ"ל, בראשות הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ערך מסדר ביקורת ל־27 מגדודי היבשה המתמרנים של צה"ל, במטרה לבדוק אם מיושמת התוכנית "הגדוד כאתרוג" – חיזוק "הקצה המבצעי" של צה"ל באמצעי לחימה חדשים ומתקדמים. את המסדר הובילו הרמטכ"ל עצמו ו־14 אלופים, וכמעט כל תא"ל בצה"ל.

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בביקור בפיקוד צפון

ההחלטה לבצע את המסדר התקבלה לאחר שלפני כשנה התגלו פערים במרבית הגדודים בצבא, כאשר נמצאו חוסרים של עשרות לוחמים, בין היתר בשל ההשלכות של קיצור השירות הצבאי. מעבר להגדלת כמות הלוחמים, מטרת התוכנית הייתה לאייש באופן מלא את כמות תומכי הלחימה, שממלאים את התפקידים המנהלתיים השונים במפקדות הגדוד ובפלוגות הלוחמות.

נוסף להיבטי כוח האדם, מטרת המסדר הייתה לבדוק את הכשירות המבצעית של הגדודים, כמו גם את חיזוק יכולותיהם המבצעיות של המסגרות הלוחמות, מרמת הגדוד ועד רמת המחלקה.

הרמטכ''ל אביב כוכבי במסדר מטכ''ל (צילום: באדיבות דו''צ)
הרמטכ''ל אביב כוכבי במסדר מטכ''ל (צילום: באדיבות דו''צ)


בשיחה עם "מעריב" סיפר גורם צבאי בכיר כי מבחינת כוח האדם בגדודים "חל שינוי מהותי, ועכשיו 85% מהגדודים עומדים במצבת כוח אדם של 108% מהתקן הנדרש". לדברי הגורם, גם מחלקות שבהן יש חיילים העומדים לפני שחרור נותרות מלאות, ומפקדי הפלוגות לא נדרשים לאחד שתי מחלקות למחלקה אחת בגלל אילוצי כוח אדם, "כפי שהיה רק לפני כמה חודשים בגדודי החי"ר והשריון".

הגורם הבכיר הוסיף כי לצד הביקורות שנערכו בגדודים, "שתוצאותיהן יסוכמו בימים הקרובים, מטרת המסדר הייתה לסמן לצבא בצורה הברורה ביותר את המרכזיות שרואה הרמטכ"ל בחיזוק החוד המבצעי והיחידות הלוחמות".

בנושא כוח האדם מסבירים בצה"ל כי השינוי מתאפשר בשל התעדוף בסדרי העדיפויות ובשינויים שנעשו בתוך הצבא.
כך למשל גיוסן של יותר מ־400 נשים לתפקידי לחימה בצבא אפשר הסטת 400 לוחמים נוספים לגדודים המתמרנים ביבשה. נוסף לכך, נעשו פעולות נוספות כמו שינויים קלים במסלולם של בני ישיבות וקיצור אורך ההכשרה של הלוחמים, וקביעת פרופיל 64 בתור פרופיל שבו - תחת מגבלות סעיף הליקוי - ניתן לבצע תפקידי לחימה מסוימים.

שינוי נוסף שנקבע בצבא תחת התפיסה של "הגדוד כאתרוג" הוא בהקצאת 700 מתגייסים חדשים בעלי נתוני איכות והתאמה גבוהים מאוד לקצונה, שפוזרו בגדודי היבשה, על מנת לחזק את דרג הפיקוד והקצונה העתידית ביחידות השדה. חלק מהשינוי הזה התאפשר באמצעות ויסות של בעלי נתונים גבוהים ליחידות אלה, כאשר בעבר ניתן תעדוף גבוה יותר להקצותם ליחידות המודיעין למשל.