ממלאי מקום או מנהלים בפועל ניהלו יחידות ארגוניות משמעותיות בתעשייה האווירית במשך תקופה ממושכת של עד שלוש שנים וחצי. כך קובע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן בדוח הביקורת על מינויים בכירים בתעשייה האווירית. אנגלמן כותב בדוח שפורסם היום (שני) כי "מצב זה עלול לפגוע בתפקודן של יחידות נוכח ארעיות כהונת ממלא המקום, וכן בעקרונות התחרות והשוויון".

עוד נטען בדוח, כי מאז הקמתה בינואר 2019 ועד סוף אפריל 2020, פעלה חטיבת התעופה בהיקפים כספיים ניכרים ללא חשב בתפקיד קבוע. בתפקיד שימש מנהל בפועל, למרות שבהליך האיתור הראשון, הוועדה מצאה שאינו מתאים לתפקיד החשב הקבוע ונוכח הליך איתור שני שהסתיים ללא המלצה על מועמד לתפקיד.

"כפועל יוצא מכך שלא מונה חשב קבוע - גם לא מונו ארבעה ראשי מינהל כספים בחטיבה שבכפיפות לו", צויין עוד בדוח – "רק במרץ 2020, כ-14 חודשים לאחר הקמת החטיבה, יצאה התעשייה האווירית בהליך איתור חיצוני שלישי, על מנת לאתר מועמד לתפקיד, בסופו המליצה ועדת האיתור על המנהל האמור למילוי התפקיד, ובסוף אפריל 2020 אישר הדירקטוריון את מינויו", כותב עוד המבקר.

לחיוב צויינו בדוח הפעולות שנקטה התעשייה האווירית כדי להגדיל את מספר הנשים בתפקידי הניהול, לרבות הניהול הבכיר וזאת, לצורך הבטחת ייצוג הולם לנשים. בשנים 2013 עד 2019 חל גידול בשיעור הנשים בתפקידי הניהול הבכיר מכ-4% לכ-16%, ובתפקידי הניהול בדרגי הביניים מכ-9% לכ-17%. 

מבקר המדינה מדגיש בדוח, כי התעשייה האווירית היא חברה ממשלתית המחויבת להקפיד על נורמות של מינהל תקין, שוויוניות ותחרותיות, לרבות בכל הנוגע למינוי מנהליה הבכירים.

מהתעשייה האווירית נמסר: "מיד עם קבלת טיוטת הדו"ח לפני מספר חודשים בחנה החברה את ההמלצות השונות ויישמה אותן ככל שנדרשה. התעשייה האווירית עברה מהפך עסקי בשנים האחרונות ולראייה תוצאותיה העסקיות בשנת 2020 שהיו תוצאות שיא, על אף משבר הקורונה. כחלק מהמהפך המהיר, מאז שנת 2018 התחלפו כ- 90% מהסמנכ"לים בחברה ובסך הכל כ- 50% מ-60 המנהלים הבכירים בחברה".

החברה הוסיפה כי: "דו"ח המבקר מתייחס ברובו למינויים בחטיבת תעופה שהוקמה בזמן שיא בינואר 2019. מדובר באחד המיזוגים הגדולים במשק הישראלי שכלל השמה של כ-5,000 עובדים לחטיבה ממוזגת עם מחזור פעילות של כ-5 מיליארד ₪. כחברה עסקית המתחרה בחברות ענק בעולם, המינויים בוצעו באופן שיאפשר לנו תפקוד עסקי מקסימלי תוך כדי הקמת החטיבה והמיזוג".