לפני יותר מעשור החליטה המדינה על מעבר בסיסים של צה"ל דרומה, בהשקעת ענק של 19 מיליארד שקלים. מבקר המדינה מצא כי המטה לביטחון לאומי, משרד האוצר משרד התחבורה ומשרד הביטחון, מתעכבים ולא סיפקו מענה מלא לשורה של חסמים ובעיות בירוקרטיות ותפקודיות הפוגעות בהצלחת המעבר.

בין השאר מצא המבקר כי טרם הוקמה מערכת יעילה של הסעת אלפי החיילים שאמורים לשרת בבסיסי המודיעין לצורך הגעה וחזרה יומית מהמרכז. זאת למרות שב-2016 נחתם מזכר הבנות, אך עדיין מתנהל ויכוח בין משרדי הממשלה ולא הושגו הסכמות סופיות. בצה"ל רואים בסוגיה זו כחשובה ביותר לאור כך שבעיקר במערך המודיעין חלק מהמשרתים הגרים באזור תל אביב אינם מעוניינים לעבור להתגורר בדרום.

עוד מוצא המבקר כי כבר לפני 5 שנים הוחלט על תמריצים לאנשי הקבע שיעברו להתגורר בדרום בסכום של 1.3 מיליארד שקלים, אך גם במקרה הזה טרם הגיעו המשרדים להסכמות הנדרשות בדרך החלוקה של התגמולים. במשרד המבקרים מציינים כי קיים סיכון לאיבוד כוח איכותי מקרב אנשי הקבע ובמקביל לכך שמעט יותר מאנשי הקבע יעתיקו את מקום מגוריהם יחד עם משפחתם, מהלך שיש בו מימוש של אינטרסים לאומיים מעבר לשירות הצבאי עצמו בחיזוק הדרום.

במשרד המבקר ממליצים כי במטה לביטחון לאומי, משרד האוצר ומשרד הביטחון ומשרד התחברוה לזרז את קבלת ההחלטות בנוגע לתמריצים לאנשי הקבע והסדרי התחבורה.

עוד ממליץ המבקר להציג בהקדם באופן שקוף ואמין של הטבות ותמריצים למעבר משרת הקבע דומה. 93% מאנשי הסדיר שאמורים לשרת בדרום אינם תושבי הדרום כאשר יכולת הלינה בבסיסים לחיילי צה"ל עומדת על כ-64% והמבקר ממליץ לבחון גם את השלכות המוטיבציה על חיילי הסדיר שיידרשו כל יום לעשות את הנסיעה הארוכה מהמרכז לדרום וחזרה.

תגובת צה"ל

"מעבר צה״ל דרומה הוא פרויקט לאומי שצה״ל מיישמו ורואה בו ערך רב. העברת אמ״ן לנגב הינה בעלת חשיבות רבה. ההליך להקמת קרית המודיעין נמשך בשלב זה כסדרו, אך עם זאת, ללא פתרון מקיף ושלם לאתגרי התחבורה והמעטפת לפרט, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה, לא יהיה ניתן לספק את המענה הנדרש למשרתים, ולא יתאפשר המעבר".

"באשר לסעיף הראשון המתייחס להפצת סקרי עמדות בקרב משרתי הקבע ביחידות אמ"ן ואגף התקשוב, לגבי מעטפת התחבורה לבסיסים בנגב ולתכניות ההטבות והתמריצים המוצעות להם: במהלך 2020, חלה התקדמות משמעותית בשיח שבין מערכת הביטחון למשרדי הממשלה השונים בנוגע למעטפת התחבורה והתמריצים למשרתים שבסיסיהם יועברו לדרום הארץ. צה"ל הציג את עמדתו למשרדי הממשלה הרלוונטיים ובימים אלו מתגבש הסכם שמטרתו לעגן את ההבנות ולתקצבן".

"צה"ל מייחס חשיבות רבה לשימור המוטיבציה של משרתיו שבסיסיהם יועברו דרומה. היות וטרם סוכמו מעטפת התחבורה ותכניות התמריצים, לא ניתן לשקפן לאנשי הקבע. צה"ל יבצע סקרי עמדות לאחר סיכום התכניות".

"באשר לסעיף השני, המתייחס לשימור המוטיבציה של חיילי חובה ואנשי קבע העתידים לשרת במתכונת של בסיס פתוח בקריות התקשוב והמודיעין: צה"ל פועל למתן מענה תחבורתי מגוון, תדיר, ישיר ומהיר למשרתים שיחזרו לביתם בכל יום. כמו כן, צה"ל פועל למתן מעטפת תמריצים ודיור למשרתי הקבע אשר יעתיקו את מקום מגוריהם לדרום הארץ לשם ביצוע תפקידם. על מנת לאפשר את המעטפת הנ"ל, יש
לעדכן את המענה המוצע בהחלטת ממשלה מתוקצבת ומפורטת. בנוגע לסידורי הלינה בבסיסים, בקריית התקשוב קיימת אפשרות להקים מבנה מגורים נוסף. בנוסף, מתקיימת עבודה על מתן מענה למגורים במתווים שונים כגון: סיוע בתשלום שכירות, דיור שיתופי וכו'. בקריית המודיעין, נמצא כי הסדרי הלינה הולמים את כמות הלנים המתוכננת".