המצב הביטחוני בדרום מסלים: דובר צה"ל אישר הבוקר (שבת) כי במהלך הלילה, זוהו 36 שיגורים מרצועת עזה לעבר שטח ישראל, כאשר לוחמי ההגנה האווירית יירטו שישה שיגורים.

על פי הערכות מצד מערכת הביטחון, ירי הרקטות מתכתב עם האירועים בירושלים, כאשר חמאס אחראי לחלק מן השיגורים, לצד ארגוני טרור נוספים, כך שהדירקטיבה היא, ככל הנראה, לבצע בשלב הזה ירי של רקטות ופצצות מרגמה לטווחים קצרים.

כמו כן, בהמשך תתקיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל, אביב כוכבי, בנוכחות בכירי הפיקוד, על מנת לדון בהמשך הצעדים. מסתמן כי אם לא יבוצעו שיגורים נוספים, בישראל לא רוצים להתקדם לעבר הסלמה. צוין כי לא הייתה התרעה מודיעינית נקודתית לירי, אך היו הערכות שהמתיחות בירושלים תשפיע על המצב בעזה. 

תיעוד יירוט הרקטה מעל אשקלון (צילום: חדשות הדממה בפייסבוק)

במהלך הלילה הופעלו אזעקות צבע אדום ביישובים רבים בעוטף עזה, בעקבות ירי של רקטות ופצמ"רים מהרצועה. מרבית השיגורים נחתו והתפוצצו בשטחים פתוחים, כאשר לא ידוע על נפגעים או על נזק. בתגובה לירי, צה"ל ביצע תקיפות ברצועת עזה במהלך הלילה ולפנות בוקר. 

בתוך כך, צה"ל הנחה את המרחב האזרחי ביישובי עוטף עזה להפסקת העבודות החקלאיות באזורים הצמודים לגדר המערכת, הפסקת פעילויות החינוך וסגירת חוף זיקים בנוסף לאיסור התקהלויות בשטח פתוח. אך בהמשך, נמסר כי לאחר הערכת מצב, מגבלות אלו לא יוחלו.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, התייחס לירי הרקטות וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מדינת ישראל לא יכולה לאפשר חזרה למציאות של פחד ואימה בדרום. חמאס צריך לשלם מחיר כבד על הפרת השקט".

האזעקה הראשונה נשמעה אמש (שישי) סמוך לשעה 23:00 ביישוב כיסופים. במטח הראשון התבצעו שלושה שיגורים. אחד מהם יורט על ידי מערכת כיפת ברזל ושניים נוספים התפוצצו בשטחים פתוחים באזור גדר המערכת. בתגובה לירי על כיסופים, ירו טנקים של צה"ל על עמדה צבאית של חמאס ברצועה. במקביל ואחרי התקיפה הראשונה של צה"ל התחדשו גם השיגורים לעבר עוטף עזה, שנמשכו עד שעות הבוקר. 

בתגובה להמשך השיגורים, צה"ל תקף באמצעות חיל האוויר יעדי טרור נוספים של חמאס ברצועת עזה. מצה"ל נמסר כי מטוסי קרב וכלי טיס של צה״ל תקפו תשתיות תת-קרקעיות ומשגרי ירי תלול מסלול של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. 

🎥 لحظه شلیک راکت‌های فلسطینی به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین#اسرائيل_سقطت pic.twitter.com/4k4cx1m8Vl

— خبرگزاری تسنیم 🇮🇷 (@Tasnimnews_Fa) April 24, 2021



נראה כי אחרי חודשים רבים של שקט יחסי, התרחשו הלילה מהלכים מצד רצועת עזה שלא נראו זה זמן רב. כך למשל, על פי דיווח בוואלה! יחידות התיזוז הלילי ברצועת עזה חזרו להפגין בגדר הגבול בכמה מוקדים, וכוחות צה"ל פעלו על מנת להרחיקם. 

ההסלמה הלילה מגיעה שעות ספורות לאחר שגורמי טרור ברצועת עזה איימו בתגובה לעימותים האלימים שהתרחשו ביומיים האחרונים באזור ירושלים ושער שכם. כזכור, במהלך אירועים אלה, מאז אתמול נפצעו עשרות פלסטינים, כאשר ההתרחשויות באזור עוטף הבירה המשיכו גם הלילה עם עימותים בקבר רחל ובמעבר קלנדיה, שם נרשמו עימותים בין פלסטינים לכוחות מג"ב.

מהומות בשער שכם בירושלים (צילום: עמאר אסדי, חמ''ל)
מהומות בשער שכם בירושלים (צילום: עמאר אסדי, חמ''ל)

כזכור, בשבוע שעבר זוהו שני שיגורים ביממה לאחר חודש של שקט. הרקטות נחתו שתיהן בשטח פתוח, לא דווח על נפגעים או נזק לרכוש. בתגובה, צה"ל תקף ברצועת עזה.

מדובר צה"ל נמסר לאחר האירוע בשבוע שעבר כי מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו יעדים השייכים לחמאס ברצועה. בתקיפה הופצצו, על פי הצבא, מתקן אימונים של חמאס, עמדת משגרי נ"מ בפיתוח ותשתית של מנהרת טרור התקפית של ארגון הטרור. 

אירוע ביטחוני נוסף התרחש השבוע במסגרתו הופעלה אזעקת צבע אדום באבו בקינאת והפזורה הבדואית. לאחר בדיקה התברר כי מדובר בשיגור טיל קרקע אוויר משטח סוריה לשטח ישראל. בתגובה צה"ל ביצע תקיפות בשטח סוריה.