המתיחות בירושלים: העימותים האלימים בהר הבית במהלכם נפצעו כ-17 שוטרים ועשרות מתפרעים עוררו גל של תגובות במערכת הפוליטית, בעולם ובחברה הערבית. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שהמנדט להרכבת הממשלה נמצא כעת בידיו, כתב בטוויטר כי "מדינת ישראל לא תאפשר לאלימות להשתולל בתוכה ובטח שלא לארגוני טרור לאיים עליה", והוסיף: "מי שרוצה לפגוע בנו צריך לדעת שהוא ישלם מחיר כבד מאוד".

עוד כתב לפיד, כי הוא "מחזק את כוחות הביטחון ושולח לשוטרים שנפצעו החלמה שלמה ומהירה" וציין כי "זו עת לאחריות מצד כולם, בעיקר מצד נבחרי ציבור".

שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר, שנשאל ב"שבתרבות" בחולון על המהומות ועל הסיכוי שגורמים פוליטיים עומדים מאחוריהן כדי לטרפד את האפשרות להרכבת ממשלת שינוי, אמר כי הוא סומך על מפקד מחוז ירושלים, בדיוק כפי שהוא סומך על מפקד מחוז הצפון בעניין האסון בהר מירון. שוסטר הוסיף כי אינו מעלה בדעתו אפשרות שגורמים פוליטיים פועלים להעצים ולהתסיס את המהומות כדי לשרת את צרכיהם.

עוד נשאל שוסטר, מה המסר שלו לראש הממשלה בנימין נתניהו בעת הזו, לקראת הקמה של ממשלה בלעדיו. על כך השיב השר, שהיה אומר לנתניהו כי "עשה רבות למען מדינת ישראל וגם למען מפלגת הליכוד, וכעת הגיע זמנו לפנות את הכיסא, לא בגלל שהוא אשם, אלא כי הוא בניגוד עניינים משווע". לדבריו של שוסטר הגיבה אישה מהקהל שטענה כי קיבל 30 מנדטים, ולה ענה השר: "אני מכבד מאוד את המצביעים שלו, אך מאוד לא מכבד את ההכרעה שלו".

בתוך כך התייחסה התנועה האסלאמית לעימותים בהר הבית ופרסמה הודעה בה היא "מגנה את ההתקפה של משטרת ישראל נגד מסגד אל-אקצא המבורך והמתפללים, שם נחשפו כמה מהם לכדורי גומי, גז מדמיע ופצצות קול, שהביאו לעשרות פצועים, ודורשת ממנה לסגת מידית מכיכרותיה".

עוד נכתב בהודעה, כי "התנועה האסלאמית גם אחראית על שלטונות ישראל באחריות מלאה לכל הידרדרות וכל טיפת דם הזורמת בירושלים 
וקוראת למשפחות בפנים הפלסטינים להעצים את מסעותיהם למסגד אל-אקצא המבורך בימים אלה, במיוחד ב -28 ברמדאן, לאור קריאותיהם העזות של המתנחלים להסתער על המסגד ולעורר את רגשות המוסלמים. התנועה האסלאמית אישרה גם כי הממסד הישראלי הוא זה שנושא בתוצאות ההתקפות והפרובוקציות של המתנחלים בשייח 'ג'ראח".

יו"ר רע"ם  ח"כ מנסור עבאס כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "מסגד אל אקצא המבורך הוא קו אדום, התקפות על קדושתו ועל אלה המתפללים בו לא מקובלות ואנו מגנים אותן. חובה על כולנו, בכל חלקי החברה והציבורים, להגן על מסגד אל אקצא".

יו"ר בל"ד ב"רשימה המשותפת", חבר הכנסת סמי אבו שחאדה הגיע הבוקר למסגד אל אקצא כדי להשתתף בתפילת השחר עם המתפללים ואמר: "ההחלטה של נתניהו לשלוח את בן גביר (איתמר) לשיח׳ גראח׳, לתקוף את המתפללים במסגד אל אקצא בצורה לא אנושית ולמנוע תפילה מהמוסלמים במסגד בחודש הרמדאן - באה כדי לשמר את מקומו בבלפור".

עוד אמר אבו שחאדה כי "נתניהו נושא באחריות לכל ההתפתחויות של החלטותיו להבעיר את השטח. מסגד אל אקצא הוא קו אדום שגם נתניהו לא יכול לחצות, בכל פעם שישראל קראה תיגר על הריבונות במסגד אל אקצא היא יצאה מופסדת, וכך יהיה גם הפעם". לסיום אמר כי "מסגד אל אקצא בדומה לסלואן ושיח׳ ג׳ראח הם שטח כבוש וישראל מפירה שם באופן יומיומי את החוק הבינלאומי".

וועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי התייחסה גם היא לנושא, וכתבה כי היא "קוראת לכל מרכיבי הוועדה והוועדות העממיות ליזום הפגנות בערים השונות היום, לנסות לארגן משלחות לירושלים לשכונת שייח ג'ראח ולנסוע למסגד אל-אקצא, לאחר התוקפנות הצבאית על ירושלים הכבושה שהסלימה במיוחד באל אקצא, וגבתה עשרות פצועים ועצורים".

עוד נכתב בהודעה, כי "תוקפנות זו עולה בקנה אחד עם הסלמת תוקפנות הטרור מצבא הכיבוש וכנופיות המתנחלים, בשכונת שייח ג'ראח ובכיכר באב אל-עמוד (שער שכם). הכיבוש החליט למעשה, ומאז ראשית הרמדאן, להטריד את חייהם של החוגגים את החודש הקדוש, במקביל להחמרת העלילה לעקור עשרות משפחות משכונות שייח ג'ראח וסילוואן ולהמשיך להתנכל ולבצע פרובוקציות באל אקצא".

מוקדם יותר הלילה אמר דובר משרד החוץ האמריקאי נד פרייס כי ארצות הברית מודאגת מאוד מהעימותים בהר הבית ובשייח ג'ראח. בהצהרה שפרסמה מחלקת המדינה של ארה"ב נכתב כי משרד החוץ האמריקאי מבקש מההנהגה הישראלית והפלסטינית לפעול במשותף כדי לבלום את ההסלמה בירושלים.

"אין שום תירוץ לאלימות, אבל שפיכות דמים כזו מטרידה במיוחד עכשיו, בימים האחרונים של חודש הרמדאן", אמר פרייס. "אנו מגנים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את ניסיון הפיגוע במוצב בשומרון ואת ההתקפות על פלסטינים בגדה המערבית וקוראים לפקידים ישראלים ופלסטינים לפעול באופן החלטי בכדי להסיר את המתח ולהפסיק את האלימות".

לדברי פרייס, "זה קריטי בהחלט שכל הצדדים ינהגו באיפוק, יימנעו מפעולות פרובוקטיביות ומרטוריקה וישמרו על הסטטוס קוו ההיסטורי על הר הבית. על המנהיגים להוקיע את כל המעשים האלימים. על שירותי הביטחון להבטיח את ביטחונם של כל תושבי ירושלים.

פרייס הוסיף כי "אנו מודאגים עמוקות מהפינוי הפוטנציאלי של משפחות פלסטיניות בשכונות שייח ג'ראח וסילוואן בירושלים, שרבות מהן מתגוררות בבתיהן במשך דורות. כפי שאמרנו בעקביות, זה קריטי להימנע מצעדים המחמירים את המתיחות או מרחיקים אותנו מהשלום. זה כולל פינוי במזרח ירושלים, פעילות התנחלויות, הריסת בתים ופעולות טרור".

הוא ציין כי "משרד החוץ נמצא בקשר עם מנהיגים ישראלים ופלסטינים בכירים כדי לשנות את פני הדברים. ארצות הברית קוראת לשני הצדדים להפעיל מנהיגות נחרצת ולעבוד בשיתוף פעולה משותף להפחתת המתיחות ולסיום האלימות, ולהמריץ מחדש מנגנוני תיאום ארוכי שנים ומערכות יחסים ששירתו את האינטרסים המשותפים של ישראל והפלסטינים במשך עשרות שנים. אנו קוראים לרשויות לפנות לתושבי שייח ג'ראח בחמלה ובכבוד, ולשקול את מכלול המקרים ההיסטוריים המורכבים הללו ואת השפעתם על החיים האמיתיים כיום".