גורם בכיר בחיל האוויר שוחח הבוקר (ראשון) עם עיתונאים על תרגיל "הכתר החמישי" של חיל האוויר שיחל מחר באיטליה. זו הפעם הראשונה בה מטוס האדיר, ה-F35, משתתף בתרגיל כזה. בנוסף, זו הפעם הראשונה בה כלי הטיס המתקדם נוחת מחוץ לשטח מדינת ישראל. בתרגיל "הכתר החמישי" ישתתפו גם חילות האוויר של ארצות הברית, איטליה, ובריטניה - הצפויות להביא גם הן את מטוסי ה-F35. עצם קיום התרגיל פורסם לראשונה במעריב בתחילת השנה.

"הכתר החמישי" צפוי להימשך כשבועיים, כאשר המטוסים יחזרו ארצה בסוף שבוע הבא. התרגיל המשמעותי אשר צפוי להתחיל מחר ייערך עפ"י מתאר של נאט"ו, ויכלול התמודדות עם איומים רבים, בהם טיסה מעל סוללות טילי קרקע אוויר שונות, וסיוע לכוחות קרקע, כך לדברי הגורם. בנוסף, ארבע חילות האוויר צפויים לתרגל גילוי מטרות ביחד, לצד סיוע לכוחות קרקע כקואליציה של כוחות אוויר, כאשר כל הטיסות ייערכו במרחב האווירי האיטלקי, מעל הים ומעל היבשה. 

מטוס האדיר (צילום: דובר צה''ל)
מטוס האדיר (צילום: דובר צה''ל)

הוא ציין כי הכוחות האיטלקים צפויים לביים את האויב בתרגיל, והעבודה מתקיימת בקואליציה. לדבריו, מדובר בתרגיל דור חמש, המתקיים בצורה מאסיבית, והוא מהראשונים בהם חיל האוויר משתתף. 

"קיימנו עד כה מספר תרגילים בישראל עם האמריקאים, אבל 'הכתר החמישי' מתקיים בהיקף אחר", הדגיש הבכיר, "ארבע מדינות משתתפות בתרגיל, כאשר אנחנו מאוד משמעותיים בו, ויקחו בו חלק גם מטוסי תדלוק". לדבריו, השיתוף פעולה בקואליציה הוא מאוד חשוב לנו. "ישנם תרחישים המבוססים על עליונות אווירית, אל מול סוללות טילי קרקע אוויר ומטוסי אויב", הוסיף, "כאשר בתוך המרחב יש משימות נוספות של סיוע לכוחות יבשה, לצד תרחישים של הגנה על מטוסי תדלוק".

נערכים לשת''פ עם חיל האוויר האיטלקי (צילום: דובר צה''ל)
נערכים לשת''פ עם חיל האוויר האיטלקי (צילום: דובר צה''ל)

הבכיר ציין עוד כי "זה המרחק הגדול ביותר שהאדיר הגיע אליו בהמראה מישראל, כאשר אנחנו מנצלים את הטיסה ארוכת טווח לאימון". הוא הוסיף: "אנחנו נמצאים בשלב התחקירים לאחר המבצע, ישנם הרבה מאוד דברים טובים, לצד דברים לתחקור". בהמשך השיחה הוא התייחס למתיחות הביטחונית בשתי החזיתות והדגיש כי החיל מוכן: "המלאים מלאים ואין מחסור בדבר. אנחנו ערוכים בצורה מלאה". בסיום השיחה הוא עידכן כי השאיפה בחיל האוויר היא לשלוח מטוסי F-35 לתרגיל ה-Red Flag שיתקיים בשנה הבאה בארצות הברית.