מחפשים מחסה: מספר שיגורים מפתיעים מכיוון לבנון אל עבר שטחים פתוחים בגליל העליון וברמת הגולן מעוררים את החשש להסלמה בגזרה בה נוכח ארגון הטרור חיזבאללה. תושבי הצפון אמנם לא קיבלו הנחיות מיוחדות מפיקוד העורף, אך ראשי המועצות ואנשי היישובים בצפון מביעים חשש מפני האפשרות של הסלמה. יואב חרמוני מקיבוץ דן סיפר הבוקר (ראשון) לליאת רון ברדיו צפון 104.5FM על הירי: "זה היה מפתיע".

"הייתי בחצר של הבית, הבת שלי התקשרה אליי מאולם הספורט של הקיבוץ, שהוא לא ממוגן, ואמרתי לה תשכבי על הרצפה ותשימי ידיים על העורף", סיפר עוד חרמוני. "זה הדבר היחיד שאפשר לעשות כשאין מיגון. נסעתי לאסוף אותה, וראיתי את הרקטה שנחתה. הבנתי שמדובר במשהו רציני. לקחתי אותה הביתה, והלכנו לממ"ד".

"אנחנו מהשכונה החדשה, אבל רק 75 בתים מתוך שלוש מאות עם מיגון", אמר עוד. "יש מקלטים משנות ה-60, אבל להגיע אליהם זה לא רלוונטי כי הירי הוא מיידי ויש צורך מיד לתפוס מחסה". 

גבול הצפון (צילום: רויטרס)
גבול הצפון (צילום: רויטרס)

"אסור שנגיע למצב שקורה בעזה"

משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום יישובי קו העימות אמר: "יש ניסיונות לגרום לנו לתושבי הצפון להיכנס לחרדות ולהפריע לפסטורליה בגליל עם כל המוני המבקרים. אני לוקח את הדברים בפרופורציות. אסור שנגיע למצב שקורה בעזה, של טפטוף וזליגה. הם חייבים להבין שהם לא יכולים להמשיך ככה. גם אם נחיה בשקט, חייב להשקיע במיגון הביתי, שלא יהיה מצב שאין לאן ללכת, כמו מה שקרה בקיבוץ. כשאין מיגון גם בבתי הילדים ובחדר האוכל. לזה צריך לתת מענה מיידי, שלא תהיינה הפתעות בהמשך".

גבי נעמן ראש המועצה האזורית שלומי: "המסתננים פחות מדאיגים אותי באופן אישי, וגם את התושבים. דיברנו עם שר הביטחון ויו"ר פורום קו העימות בטלפון משותף, על החשש מעימות או מלחמה עם חיזבאללה. ביקשתי, אנחנו תושבי שלומי והצפון לא מוכנים לעימות או מלחמה, אין ממ"דים, אין לתושבים קורת גג על ראשם, ולכן זה לא הזמן להיכנס לעימות".

כוננות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
כוננות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

"יש לאמץ את הגישה של האו"ם למשא ומתן", המשיך נעמן. "עם המסרים הביטחוניים, עם היכולת של צה"ל שכולם מבינים את כוח ההרס שיש לצה"ל, שכולם מורתעים. צריך להיזהר מעימות שיפרוץ עלינו בעת הזו, הצפון לא ערוך למלחמה. חד משמשעית אין לצאת למלחמה בעת הזו אנחנו לא ערוכים למלחמה, לא ערוכים להיכנס למלחמה כי איפה תושבים יהיו? יפנו אותנו לירושלים? למה לנו להיכנס להליך עם חיזבאללה? צריך להשאיר אותם לריב עם עצמם. שמא כולנו נכנס להרפתקה תשמרו על השקט של ה-15 השנה הזו ואל תפרו, יש לנו ראש ממשלה שאומר שלא נשתוק, ואני מבקש תנו לנו שקט. כשנהיה ממוגנים ניתן לכם את הקרדיט".