היחידה הארצית למאבק בפשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433 צורפה לחקירת מחדל בריחתם של האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, והיא חלק מצוות משולב של היחידה הארצית לחקירת סוהרים (יאח"ס) בלהב 433, חוקרי ימ"ר במחוז הצפוני של המשטרה וחוקרי השב"כ - שבו לכל אחד מהגורמים משימות ברורות.

בעוד חוקרי היאח"ס עוסקים בעניין ההתנהלות בתוך שירות בתי הסוהר (שב"ס) ובכלא גלבוע בפרט, עסוקים חוקרי היאחב"ל בחקירת נסיבות הבריחה ואירוע ההימלטות של האסירים תוך סיוע לכאורה מחוץ לכותלי הכלא. ביחידה המרכזית משתפים פעולה בחקירת היאחב"ל ומעורבים בחקירה המתנהלת במחוז שאותו הם מכירים היטב - תוך התמקדות בדמויות שאותן הם פוגשים כמעט מדי יום, כמי שעשויים לסייע לאותם מחבלים. אנשי השב"כ מתמקדים בפעילות בנושא איסוף המידע המודיעיני ואיתור סייענים, גם בכפרים בשטח ישראל וגם בשטחי הרשות הפלסטינית.

נכון לשלב זה, לא נמצא בסיס לחשד למעורבות פלילית של גורמים ואנשי סגל מתוך הכלא, ולא מן הנמנע שבעניין זה לא תתנהל חקירה פלילית, וזאת חרף הליקויים החמורים שנתגלו. "כולם מבינים שהיה פה מחדל חמור", אומר ל"מעריב" גורם המעורה בפרטים. "אבל זה לא עולה לכדי עבירה פלילית, לפחות לא בשלב הזה. צריך לבצע פה תחקיר מעמיק, גם בתוך שב"ס וגם חיצוני, ולהפיק לקחים משמעותיים".

לא מן הנמנע כי החקירה תתבצע במישור המשמעתי, וגם כאן הענישה יכולה להיות חמורה, אם כי לא תותיר כתם פלילי על מי מהסוהרים. אגב, בשב"ס נערכים לקיים תחקיר מלא על האירוע, אולם נמנעים בשלב זה מלפתוח בו כדי לא לשבש את חקירת המשטרה בעניין. נזכיר כי עד כה נגבו עדויות מדרג הביניים מתוך הכלא, ולא נמצאה עילה מספקת לפתיחה בחקירה פלילית כאמור.

לגבי החקירה בעקבות הבריחה ואופן המילוט וההסתרה של האסירים הנמלטים, ישלבו היאחב"ל, ימ"ר צפון והשב"כ כוחות ומוחות - במטרה להתחקות אחר כל פרט שיוביל לפיצוח הפרשה ולאיתורם של האסירים המסוכנים והשבתם אל מאחורי הסורגים.

נראה שבשב"כ מבינים כי מדובר בכשל מודיעיני, הן בתוך בית הסוהר והן מחוצה לו. זאת מאחר שהיעלמות של אסירים ביטחוניים "כבדים" והובלתם ממקום ההימלטות אל מקום מסתור, וכל זאת מבלי שיהיה לכוחות הביטחון מידע על כך - הן בבחינת תקלה שנבחנת תוך כדי תנועה.