דובר צה"ל עדכן בשעות האחרונות כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו היום כלי טיס בלתי מאויש של ארגון הטרור חמאס, זאת לאחר שטס אל שטח הים. הפרשן הצבאי של "מעריב" טל לב רם שוחח על כך הערב (שני) עם בן כספית ופרופסור אריה אלדד, בתוכניתם ב-103FM, והביא פרטים נוספים על הידיעה.

בפתח דבריו סיפר לב רם כי מדבור בפעם הראשונה שאירוע בסדר גודל כזה מתרחש מאז סיום מבצע "שומר החומות". "חמאס בוחן את הגבולות בהטסת כלי טיס אל תוך הים. הוא עשה זאת בעבר, הפעם הוא שולח כלי טיס קטן מאוד שבעיקר משמש לתצפית וצילום ואני מעריך שלא לחומרי נפץ", הסביר. עוד סיפר כי אותו כלי טס הצליח לחדור למרחב האווירי של הים לאורך כמה מאות מטרים. "בדרך חזרה הגיע לרצועה אחרי שגם הקפיצו מטוסי קרב לאזור, ומה שהפיל אותו היא מערכת כיפת ברזל", ציין.  

"אף אחד לא האמין שכיפת ברזל תתמודד עם כלי טיס זעירים, בטח לא בגודל הזה, לא לכך היא פותחה", הדגיש והוסיף כי "זו הפלה רביעית על ידי כיפת ברזל שנעשית בחודשים האחרונים. נדמה לי שזה זול יותר מכל אופציה אחרת". 



"אין הסלמה, כבר יש מסרים בין הצדדים"

כשנשאל האם מדובר במהלך שעתיד להוביל להסלמה, השיב הפרשן הצבאי: "הכל זה סימון לחמאס. הרי לא חשבו שיש פה אירוע ביטחוני, גם היירוט היה אחרי שזה חזר לתוך שטח הרצועה אך זאת המדיניות הישראלית". לב רם קבע כי בשורה התחתונה אין הסלמה: "יש כבר מסרים בין הצדדים, כרגיל המצרים גם בסיפור, וזה לא משהו שעלול להביא להסלמה אך בהחלט מראה מה קורה מאחורי הקלעים. חמאס מתעצם ומתאמן". 

בסיום דבריו, העריך עד כמה התעצם החמאס ביחס לעבר: "הם יודעים לשגר גם רחפנים, כטב"מים וכדומה. האיראנים מעבירים את הידע וכל מה שצריך באמצעים כאלה ואחרים. מצד שני נדמה לי שהם ניסו שבע או שמונה פעמים לפחות ולא הצליחו, ויש להם לא מעט לקחים מכך". לב רם סיכם: "מה שכן, רואים בתקופה האחרונה בצה"ל מאוד השקעה ואימונים בנושא". 

 
סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm