תא"ל (מיל') ישעיהו (שייקה) ברקת, "אבי תוכנית הצוללות" הישראלית, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על ההחלטה להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת רכש הצוללות וכלי השיט וסיפר: "נתניהו חזר מגרמניה לארץ ולא סיפר מה הוא עשה שם. לא למשרד הביטחון ולא לאף אחד במשרד ראש הממשלה. שנתניהו לא ידע מה הולך שם? אני לא יכול להעלות בדעתי מצב כזה".

בפתח דבריו סיפר על תחושותיו נוכח ההחלטה על הקמת ועדת החקירה ואמר: "קשה לי להגיד שנגולה לי אבן מהלב כי האבן מאוד כבדה, אבל שמחתי שיש איזה צעד אחד קדימה שיכול להיות שיהיה לי קצת יותר טוב בעתיד בחיים במדינה הזו. אם אין לך תקווה אז שום אמונה לא תעזור, אז אני חי בתקווה שגם פה תתגלה כל האמת ויידעו מה קרה כאן".

כשהתבקש להצביע על רשימת האישים שצריכים לעמוד במרכז הבדיקה של הוועדה הממלכתית אמר: "השאלה כמה דמויות אתה רוצה... הרבה מעורבים בזה, אבל יש מי שגרם להם להיות מעורבים. בצד אחד הייתי שם את ראש ממשלת ישראל לשעבר, ביבי נתניהו, שביקר בגרמניה, פגש את הקנצלרית, וכששאלו אותו 'מה סיכמת' אמר 'זה סודי ואני לא יכול לדבר על זה'".

כשנשאל אם הוא יודע מה "הסוד הגדול" אליו התכוון נתניהו כשהסביר מדוע אישר את מכירת הצוללות למצרים אמר: "אני לא יודע כי נתניהו מעולם לא דיבר איתי ולא פגשתי אותו. במקרה דומה שנודע לי, גיליתי כי הגרמנים מוכנים למכור למצרים צוללות AIP ("כוח הנעה בלתי־תלוי באוויר"), פטנט או פיתוח גרמני שהיה אותו רק למעט מהצוללות הגרמניות, ולשייטת אחת של צוללות איטלקיות. אני בכוחי מנעתי את מכירת הצוללות האלה למצרים. זה היה כשאריק שרון היה ראש הממשלה. לחיל הים הישראלי עדיין היו צוללות מדגם דולפין בלי הפיתוח הזה".

הוא הסביר כי בעיניו, מכירת הצוללות למצרים היא בין הנושאים המרכזיים שוועדת החקירה צריכה לבדוק. "דעתי הצנועה אומרת כך". כשנשאל מה היה תוכן השיחות של נתניהו עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שבהן כנראה עלה נושא מכירת הצוללות המתקדמות למצרים השיב ברקת:

"אני לא יודע לענות, כי ראש הממשלה חזר לארץ ולא סיפר מה הוא עשה שם. לא למשרד הביטחון ולא לאף אחד במשרד ראש הממשלה. אני חושב שמי שיוכל להגיד את זה יותר טוב זה מי שהיה נשיאנו עד לתקופה האחרונה, ראובן (רובי) ריבלין. הוא ביקר בגרמניה, וכנראה שהוא כן יודע".

כשנשאל אלו עוד נושאים הוועדה צריכה לבדוק אמר: "כל החיים זה סיפורים. הסיפור שלי הוא הרבה שנים עם אנשי הצוות והמספנות. השם שלי בגרמניה היה 'אדון צוללת', כך קראו לי בממשל הגרמני. יום אחד שואלים אותי, 'אתה יודע שדייוויד (עו"ד דוד שמרון, י"מ) מסתובב פה?'. שאלתי 'מי זה?' וענו לי שהוא 'עורך דין, בן משפחה של נתניהו' ושהוא מוזמן תמיד לארוחות צהריים במקום. וכשאני אומר 'מסתובב' זה לא פעם ולא פעמיים. החבר'ה התפלאו שלא ידעתי מי זה. אני חושב שזה דבר שצריך לחקור אותו עד הסוף".

על מעורבותו של עו"ד שמרון, קרוב משפחתו של נתניהו שייצג את המתווך מיקי גנור, אמר: "אני חושב שזה מספיק, מה שאמרתי. הוא היה איש שבישלו איתו ביחד את כל הדייסה של צ'ייני וכל האחרים. אני לא רוצה להיכנס לזה. הייתה לו סיבה להיות שם, והסיבה הזו קשורה בכספים. עובדה".

הוא הוסיף: "זה בין היתר אחד הדברים שהוועדה צריכה לבדוק, הנתיב הזה של הכסף. זה קשור כבר לכל האחרים שהיו בחקירות, שהיו עדי מדינה ושהפסיקו להיות עדי מדינה. לכל אלה היה קשר אמיץ ביותר עם דוד שמרון".

כשנשאל האם הוא מאמין לטענותיו של נתניהו כי לא היה מעורב ולא ידע על פעילותו של שמרון בגרמניה אמר: "אני לא יכול להעלות בדעתי מצב כזה. כשבאים ואומרים לי 'תשמע, שכרנו בית בקיסריה כמה בתים ממגוריו של ראש הממשלה'. זו הייתה חבורה... לא ברמה שלי להיכנס לזה... נתניהו לא ידע? בוודאי שאני לא יכול לחשוב דבר כזה. לא ייתכן. אני יודע על שמרון שהציג את עצמו כבן משפחה, כעורך דין, כאיש סודו של ראש הממשלה וזה מעמד אצל הגרמנים".

לסיכום הסביר ברקת היכן, לדעתו, צריכים להתחיל ולהסתיים דיוני הוועדה, וסיכם: "הוועדה צריכה לבדוק מההתחלה ועד הסוף. מראש הממשלה לשעבר ועד היום הזה. אני מאחל שיהיו פה ימים שאחיה בהם בשקט. ימים שאוכל ללכת ברחוב ולהגיד 'אני גאה במדינת ישראל. זה הבית שלי'".

סייע בהכנת הידיעה: יניב מורוזובסקי/103fm