מסתמן: המועמד המוביל לתפקיד ראש מערך הסייבר הלאומי הוא תת אלוף במיל' גבי פורטנוי, בכיר באגף המודיעין לשעבר שפרש מתפקידו האחרון באמ"ן כראש חטיבה ההפעלה בסוף 2019.

פורטנוי התגייס למערך המבצעים המיוחדים של חיל המודיעין, שירת בהמשך מסלולו גם ב-8200 ופיקד על יחידה 9900 בטרם מונה לראש חטיבת ההפעלה המבצעית שנחשב לאחד התפקיד הבכירים באמ"ן. העימות המתעצם בין ישראל ואיראן בשנים האחרונות מקרין גם על זירת הסייבר ולצד גופי הביטחון שמגנים על עצמם.

השנה האחרונה עמדה גם בסימן חשיפת הבטן הרכה של מדינת ישראל נוכח התקפות שבוצעו בין השאר על בתי חולים וגופים כלכליים ופגיעה בחופש הפרטיות של אזרחים רבים במקרים אחרים. ראש הממשלה נפתלי בנט צפוי להכריע ולהכריז על המינוי כבר בימים הקרובים.

הרשות נמצאת תחת אחריות משרד ראש הממשלה ובישראל מעוניינים לחזק את מעמדה של הרשות כגוף מבצע ומבצעי נוכח האתגרים הגדולים בתחום הסיבר והצורך בביצוע שינויים מהירים. לאור העמדה הזו הכיוון המסתמן הוא לבחור אדם שמגיע מתחום העיסוק הביטחוני ומכיר את המערכות השונות מקרוב.

נפתלי בנט (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)
נפתלי בנט (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)

לצד המינוי הצפוי, לאחר שראש המערך הקדום יגאל אונא כבר פרש בתחילת השנה ועדיין לא מונה מחליף, למעריב נודע כי במשרד ראש הממשלה הוחלט לשנות את תנאי העסקה והמשכורת של ראש המערך החדש ולהעלות אותם בצורה משמעותית, מאשר תקן המנכ"ל שהיה נהוג לתת בהקבלה לתפקידים ממשלתיים אחרים.

בחצי השנה האחרונה התבצעה עבודת מטה בעניין ומתוך התפיסה כי מדובר בתפקיד בעל מאפיינים יחודיים כאשר תפקידי ניהול בתחומי הסייבר במגזר העסקי הם גבוהים הרבה יותר ובשל תחרות גדולה במשק, הוחלט ללכת על מודל העסקה אחר.

בכל מקרה הטענה בסביבת ראש הממשלה שתנאי העסקה שנבחרו וההחלטה להעלות את תנאי ההעסקה אינם קושרי באופן ספציפי לדרישה כזו או אחרת של אחד המועמדים. בכל מקרה נראה שרק לאחר אישור המודל התקציבי לטובת השכר יוכרז על המינוי, כנראה כבר בתקופה הקרובה.