"מה שחסר בדו"ח זה חקירת הגורם האנושי": חוקר התעופה, לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית, עו"ד יצחק רז, פירש את ממצאי דו"ח הביניים שבחן את התרסקות מסוק העטלף בו נהרגו שני הטייסים רס"ן חן פוגל סא"ל ארז שחייני ז"ל. הוא פירש את הממצאים בראיון הבוקר (ראשון) ליואב מינץ בקפאין, ברדיו צפון 104.5fm.

"כשל מנוע, או כשל של אחד הלהבים במדחס או בטורבינה שגרם לכשל טוטאלי", הסביר תחילה את התקלה העיקרית במסוק שהתרסק. "כתוצאה מהעובדה ששני המנועים נפגעים - יש אובדן כוח. לפי צורת הפגיעה, הם פגעו במים פגיעה קשה, הוציא את הטייסים מתפקוד, הם איבדו זמנית את ההכרה, אחד המצופים כשל, התפוצץ, נפגע. המסוק איבד את השיווי משקל, התהפך ושקע במים כשהוא הפוך מה שמבטל כמעט לחלוטין את היכולת לחלץ אותם, אם אין אנשים עם ציוד צלילה".

הוא הוסיף: "פגיעה כזו יכולה לגרום לזה שהבן אדם יעוף החוצה למרות שהוא נחלץ מהמסוק הטובע, אז אני מניח שהוא עבר דרך המים".

"מה שחסר בדו"ח זה חקירת הגורם האנושי", אמר רז, "ואני מניח שיעשו את זה. להבין איך הצוות תיפקד, איך הוא זיהה את המטרה, זה שהם תפקדו בקור רוח, אני לא בא ואומר כזה ראה וקדש מהסיבה שטייסים נוהגים לדבר יבש וקצר. למנוע את התקלות לחלוטין קשה מאד, תמיד יהיו תקלות. החכמה לשפר את היכולת של הצוות באותו רגע שיכול להיות שזה פעם אחת בשרות לבוא ולהציל את המסוק ולעשות הפעולות הנכונות ולכן אנחנו חייבים ללמוד מה בדיוק הם עשו, יבחנו וטיפלו".

סגן-אלוף ארז שחייני ז''ל, רב-סרן חן פוגל ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
סגן-אלוף ארז שחייני ז''ל, רב-סרן חן פוגל ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

"נושא כיבוי המנוע הוא נכון", אמר עוד. "אם יש לך אש ואתה רוצה להפעיל את בקבוק כיבוי האש, אתה קודם כל צריך לסגור את ברז הדלק ולכבות את המנוע באופן רגיל ולהפעיל את כיבוי האש. יכול להיות שאם הם היו עושים את זה, אז לא היתה להם את הבעיה גם במנוע השני".

כשנשאל האם הטייסים יכולים היו לבצע את פעולות המנע האלו לפני הפגיעה, לפני שאיבדו את ההכרה, השיב רז: "ועוד איך. יש להם שתי דקות שהם מתפעלים את המסוק ויש חשש שפרצה אש ויש גם טענה שחדר עשן, שאפשר לשחרר ע"י פתיחת הדלת, אבל אחת הפעולות היא, לכבות את המנוע ולהפעיל את כיבוי האש, כדי שזה לא יעבור לצד השני והמעבר יהיה פחות קריטי. זה דבר שיצטרכו לבדוק".