מלחמת רוסיה־אוקראינה נמשכת וטרם רואים את סופה. במהלך הלילה כוחות רוסיים הצליחו להשתלט ולכבוש את העיר חרסון שבדרום המדינה וכעת מתנהל שלטון צבאי בעיר. ראש האגף המדיני בטחוני במשרד הביטחון לשעבר, האלוף (במיל') עמוס גלעד, שוחח על כך הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג, בתוכניתם ב־103fm, וניתח את המצב בין המדינות.

בפתי דבריו התייחס לאיומים המרומזים מצדה של רוסיה שהמלחמה עלולה לגלוש לעימות גרעיני: "אף אחד ברוסיה לא איים בשימוש בנשק גרעיני. זה פשוט סילוף של הנתונים. תמיד צריך לדייק בנתונים. לא לברוב ולא פוטין, אף אחד לא אמר שהוא ישתמש בנשק גרעיני. זה נוח באווירה הזאת לשרטט תרחישי אימים, כי זה יותר אטרקטיבי".

בתגובה, אמרו המגישים כי פוטין הכריז על כוננות גרעינית. גלעד השיב ואמר: "כוננות זה לא שימוש. זה סוג של פעילות מבצעית או קיצור זמנים למוכנות. בין להתעלם לבין להפחיד את עצמנו עד מוות, יש הבדל. מאחר ואין לנו את המודיעין הרגיש, אז אנחנו צריכים להסתמך על מה שהוא אמר. הוא לא אמר שהוא ישתמש וגם לברוב לא אמר. הוא נתן תרחישים עתידיים". 

עוד אמר: "אני חושב שמלכתחילה, שירותי המודיעין של ארה"ב ובריטניה העריכו נכון גם את המשמעות של היערכות הכוחות והכוונות, קרי, אוקראינה לא תהיה בנאט"ו. אוקראינה גם לא דומה לשום מדינה אחרת בעיני רוסיה. היא חלק מרוסיה ההיסטורית. אוקראינה לא תהיה חלק מנאט"ו, זה מה שפוטין אומר שנים. זה מה שהוא עשה בגיאורגיה, בקזחסטן, בבלארוס". 

כנשאל, האם לשם כך על פוטין לכבוש את כל אוקראינה, השיב גלעד: "הוא לא חייב לכבוש", יהיה חייב "להחליף את השלטון, זה ברור". עוד הסביר: "אם זלנסקי פתאום יציית לכל התכתיבים ממוסקבה, אולי יקבלו אותו בהתחלה. צריך להבדיל בין אמצעי למטרה. המטרה האסטרטגית היא שאוקראינה תהיה חלק מאזור ההשפעה הרוסי. ואוקראינה, מבחינת רוסיה, היא לא חברה בנאט"ו, אז גם אין את האתגר של עבירת סעיף 5, קרי, התערבות צבאית. גם הנשיא ביידן יחד עם מדינות אירופה, הם אמרו שלא יפעילו כוחות צבא. אם לא יפעילו כוחות צבא, אז הוא מפעיל כוחות צבא. האם זה עובד לפי התכנונים שלו? נראה לי שיש כל מיני בעיות. אבל לא כדאי להתעסק בטקטיקות. בסופו של דבר, הרוסים לא ירפו עד שישיגו את מטרתם. גם אם המחירים יהיו קשים".

על ההערכות שאומרות שהשותפה הגדולה של רוסיה תהיה סין, אמר: "סין חותרת להגמוניה עולמית. זה ברור לכל אחד. בדרך שלה, באורך רוח. שימו לב שהם לא תומכים ברוסיה אפילו באו"ם, הם נמנעים, כי הם רוצים ציר עם רוסיה, אבל שהם מובילים אותו ולא ההיפך. סין היא ממש מעצמה עולמית עולה, גם צבאית וגם כלכלית, והם בוודאי יעשו ציר עם רוסיה מול ארה"ב. את זה כבר אפשר לראות. הציר הזה מאוד מדאיג בהחלט". 

בהמשך, התייחס להשפעת האירוע על שאיפתה של איראן להשיג נשק גרעיני: "היא חותרת לנשק גרעיני. חברה באו"ם מצהירה על כוונתה שישראל תושמד והיא פועלת בשני כיוונים: 1. להשיג נשק גרעיני, יום יבוא. 2. להקיף אותנו מתימן, סוריה ולבנון במערכות נשק בליסטיות, אם זה מל"טים חמושים, טילים, רקטות ועוד ועוד שיפגעו קשות בישראל". 

עוד אמר: "האיראנים חותרים לנשק גרעיני, בלי קשר לאוקראינה. זו חתירה ארוכת שנים. הם יהיו מוכנים להסכם שמשהה את התוכניות שלהם לפתח נשק גרעיני כי הם קרובים לעניין הזה, אבל מה שחסר להם זה משאבים כדי שאיראן תתקיים. מה העולם הולך לעשות בהובלת ארה"ב? הם הולכים להסכים להסכם שמקפיא באופן זמני את הקפיצה מיכולת פוטנציאלית לפתח נשק גרעיני, לנשק גרעיני נניח בעוד 10-5 שנים. והמחיר שהאמריקאים והמערב מוכנים לשלם, שאיראן תקבל משאבים אדירים שיאפשרו לה לפתח את יכולות הפגיעה בישראל. העולם נותן להם את המשאבים ואנחנו לבד בעניין הזה". 

לסיכום אמר: "מאחר והממשלה הקודמת הלכה לאיזה מהלך הרפתקני של הימורים שדומה לקזינו, והימרה רק על הנשיא טראמפ ותרמה לשכנע אותו כנראה לבטל את ההסכם הבינלאומי שהשהה את הפיתוח הגרעיני הצבאי באיראן, אז כתוצאה מזה, האיראנים התקדמו ועכשיו מתחננים להם להסכם. העולם לא מוכן לפעול צבאית. זו טעות היסטורית-אסטרטגית של ראש הממשלה הקודם נתניהו וגם של יוסי כהן בתור ראש המוסד. במבחן התוצאה, זו תוצאה אומללה. לישראל אין ברירה היום אלא להסכים להסכם כזה. אנחנו לא יכולים להתנגש עם האמריקאים". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm