"הסכם הגרעין צריך לכלול בתוכו סנקציות": בימים אלו קורם עור וגידים אחרונים הסכם הגרעין בין איראן למעצמות המערב בקשר לתוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית, לאחר מגעים מתווכים ומשא ומתן ארוך בבירת אוסטריה, וינה. יו"ר המל"ל לשעבר, עוזי דיין, ביקר בחריפות  הבוקר (שלישי) את הפרטים העולים מתוך ההסכם המתהווה בתוכניתו של גדי נס ברדיו צפון 104.5fm.

דיין התייחס תחילה לפלישה הרוסית לאוקראינה: "עכשיו אוקראינה לומדת את זה בדרך הקשה אחרי שהיא וויתרה על יכולת גרעינית כי האמריקאים אמרו לה שזה יהיה טוב, שזה מהלך נבון ושהוא ירבה שלום בעולם. צריך לזכור תמיד, ואנחנו יודעים את זה, ששלום עושים מעמדה של כוח, אי אפשר לעשות אותו מעמדה של חולשה".

"זה אומר מבחינתנו דבר רע, אבל לא רק מבחינתנו", התייחס להסכם הגרעין שהולך ומתגבש בימים אלו בווינה. "אם איראן תהיה גרעינית, שום בעיה בעולם לא תיפתר. תאר לעצמך שבמצב של היום כשהיא שולחת כטמב"ים חמושים, שהרוסים נלחמים באוקראינה, אז לאיראן הייתה יכולת גרעינית, והיא הייתה מצייצת איום מרומז. זה דבר שאסור שיקרה".

שיחות הגרעין עם איראן בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות הגרעין עם איראן בווינה (צילום: רויטרס)

דיין שלח ביקורת תקיפה אל עבר אדריכלי ההסכם: "ההסכם הזה הולך ונראה כהסכם רע מאוד בו האיראנים מקבלים יותר ממה שהם חלמו. לנו יש אקדח טעון". האלוף במיל' התייחס גם לאפשרות של תקיפה ישראלית באיראן: "אני אומר לך מידע אישי, שישראל יכולה, זה לא דבר שאנחנו ששים אליו, אלא דבר שיעשה בלית ברירה, אבל אסור בשום אופן שאיראן תהיה גרעינית".

תרגיל צבאי באיראן (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
תרגיל צבאי באיראן (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

דיין טען שההסכם צריך לכלול חזרה לאחור ביכולת הגרעינית האיראנית, ולא רק הקפאת מצב כפי שהוצע: "ההסכם צריך להיות בנוי בתוכו עם סנקציות. כשהמערב רוצה הוא יכול לעשות סנקציות משמעויות ברוסיה, אז למה לא איראן שהיא גם תומכת בסוריה וגם מאיימת בנשק גרעיני? צריך לזכור שאיראן, 60 אחוזים מהייצוא שלה זה נפט גולמי והיא לא יודעת לזקק לעצמה את הנפט. לכן, העוצמה הזאת והיכולת של האיראנים היא גם נקודת תורפה. כרגע צריך לבלום את האיראנים בכל מקרה. לא ייתכן לעשות הסכם עם האיראנים בלי המערכות הנלוות ליכולת גרעינית".

"כרגע רוסיה ואיראן נמצאות במוקד העניינים, כי בשקט בשקט האמריקאים עלולים להוציא הסכם שידרדר אותנו", הדגיש, "אם אנחנו אומרים שאנחנו לא מקבלים את זה, שזה דבר נכון לומר, זה אומר שיש לנו אפשרות למנוע מאיראן הגעה ליכולת גרעינית. לא צריך יותר מדי לדבר על זה צריך רק להגיד את זה ובעיקר להכין את האפשרות הזו כי באזור שלנו לא מאיימים באקדחים לא טעונים. אנחנו במילא במצב של מלחמה עם האיראנים, אין להם משהו חדש לשלוף".

אימון חיל האוויר  (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אימון חיל האוויר (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

עוד המשיך, והבהיר: "אנחנו לא צריכים להיות מורתעים על ידי החיזבאללה, בכלל ארגוני טרור כמו החמאס והחיזבאללה הם לא איומים קיומיים. הם ממררים את החיים גם לאנשים שלהם, לא רק לנו. אנחנו מפעילים כוח, אנחנו מדינה חזקה, ואנחנו מגנים על האנשים שלנו. אם זה מצליח אנחנו מסמנים שהצלחנו ואנחנו ממשיכים לבנות את המדינה שלנו. ארגונים כמו חמאס וחיזבאללה מפעילים כוח ואם זה מצליח להם הם מפעילים עוד יותר כוח - זה ההבדל המהותי. אם נותנים להם הרגשה שזה מצליח אז נקבל הפעלה של עוד יותר כוח, לכן צריך להגיב בחריפות".

"אסור שישתמע מכל הפגישות שלנו שכובלים את ידינו לא לפעול. אנחנו צריכים חופש פעולה כי באזור הזה אנחנו שחקן מרכזי", סיכם.