ד"ר קובי מיכאל, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ועורך כתב העת "עדכן אסטרטגי", שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM ודן בשאלה האם לחסל את מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, ברקע המתיחות מול הרצועה.

האם ישראל צריכה לחסל את יחיא סנוואר? האזרחים משיבים

לדבריו, בין אם דובר בסיכול ממוקד או אמצעים אחרים, עלינו להימנע מפעולות כאלו "כדי לרצות דעת קהל", אלא "עושים אותן לאחר שמגיעים למסקנה שהן רכיב או דפוס פעולה הכרחי בהתמודדות מול איום קיום".

הוא הסביר כי החיסול הממוקד הוא דפוס פעולה לעתים נחוץ, אך השיקול להפעלתו צריך להיות קר ומקצועי, והסביר כי בין כה וכה, גם חיסול מן הסוג הזה לא יוביל לשינוי בדפוסי ההתנהגות של חמאס. "עלינו להפעיל אסטרטגיה כוללת ורחבה יותר, שיכול להיות שהסיכול הממוקד הוא רק רכיב אחד בתוך זאת", הוא ציין.

כאשר נשאל על אסטרטגיה נוספת, טען כי יש לחזק את חמאס "עד הסוף", או כלל לא. "יש לנו כאן בעיה עם ארגון טרור שהוא גם מתחרה לרשות הפלסטינית ושיתפנו יותר מדי זמן פעולה עם חמאס. כאשר בוחרים בכיוון של פעולה ולא הולכים איתו עד הסוף – זו 'חצי עבודה'".

באשר לאפשרות למבצע בעזה, הוסיף: "מבצע לא בהכרח ימנע את הפיגוע אבל, אך אולי יצמצם את האפשרות למערכה של טרור. אנחנו במאבק ממושך שלא ימשך יומיים ולא שנתיים, במסגרתו עלינו לדכא את המוטיבציה של הארגון הזה, שנבנית וניזונה בין היתר מיכולותיו הצבאיות".

בסיכום הראיון הבהיר כי "בשלה העת למבצע, לא היום, אלא שלשום, לפגוע אנושות בתשתית הצבאית של חמאס. צריך לדעת שהולכים למערכה שהיא ארוכה, שיש לה מחיר, ובקצה שלה פוגעים ביכולות הצבאיות של חמאס – זו תכלית המערכה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM.