המתיחות בהר הבית: על רקע הסערה סביב עליית היהודים להר ובצל העימותים המתמשכים בין מתפרעים לבית כוחות הביטחון במקום, עולה המחלוקת לגבי כוחה של ישראל במקום. זאת, לאחר שבית המשפט ביטל את הרחקתם של הצעירים שקראו במקום "שמע ישראל", בניגוד להחלטת המשטרה. על כך, הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 13, צבי יחזקאלי, שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל וטל שלו ב-103FM ואמר: "אנחנו בהר הבית לא מתנהגים כבעלי הבית".

בפתח דבריו הסביר יחזקאלי על הבעיות ההיסטוריות בין היהודים למוסלמים במקום המקודש: "את רוב היסודות המונותיאיסטים האסלאם לקח מהיהדות. יש הרבה מחקרים שנכתבו סביב השאלה מי היו רבותיו של מוחמד. טוענים שמוחמד למד הרבה שנים אצל יהודי תימני בשם שייח' עבדאללה. הוא רצה את ביתו, והסכים להתגייר, אבל כשאמרו לו לא הוא הקים 'סטרט אפ'".

עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

"סביב מוחמד תמיד היו יהודים, ואתה שואל שאלה נכונה - מה הבעיה? הרי אנחנו עושים משהו שקשור לייחוד. איך אמר חסן יוסוף שפגשתי אותו בכלא עופר בזמן 'עמוד ענן'? הוא אמר לי 'מאז שחזרת בתשובה אני יותר קרוב אליך. אתה עכשיו לא כופר. אתה מאמין באל אחד, וגם אני מאמין באל אחד. אתה צריך להכיר בשליח שלי, אבל אני מאמין לשלך'. שבעה מטרים מעל ומתחת להר הבית אין שום ממצא יהודי, והסיפור של הר הבית זה בכלל סיפור של טריטוריה, שייכות ושל נרטיב מי היה בהר. העניין הוא שאין לנו דריסת רגל שם וליהודים לא תהיה דריסת רגל שם, ולכן זה לא קשור בכלל לטקס הדתי".

לאחר מכן, הגיב לטענה כי מסיבות פוליטיות ולהסכמים עם ירדן, אין ליהודים דריסת רגל בהר הבית: "זה מה שאנחנו מספרים לעצמנו, אבל בואו ניקח אחד כמו רעאד סאלח. איך הוא מפענח את זה? איך הוא מפענח את מה שקורה בהר הבית? הוא אומר לעצמו שהיהודים ניצחו ב־67 וגירשו את הצבא הירדני".

יהודים בהר הבית (צילום: אור נחמיה)
יהודים בהר הבית (צילום: אור נחמיה)

"אם היו אלה אנחנו אז לא היינו עושים את זה, אבל מאחר והיהודים הבינו שזה שלנו הם נתנו לנו את המפתחות, כי הם מכירים בצדקתנו ולכן אנחנו צריכים לשמור על זה - שלא יהיה שום סיפור אחר. אגב, הם קוראים להר הבית 'ההיכל המדומה'. מעבר לזה, בהמשך לשאלה על הסטטוס קוו - מתחת לסטטוס קוו יש זרם תת קרקעי יותר חזק והוא: ליהודים יש קשר להר הבית יותר מ־3,000 שנה למרות מה שיונאסקו אומרים, והם לא מכירים בנו".

יחזקאלי הוסיף: "המוסלמים רואים בעצם הקיום שלהם כהכחשת הקשר שלנו בגלל שהם באו אחרונים ועומר בן אל-ח'טאב נכנס במאה ה־7 לתוך ירושלים והתחיל לבנות את מה שהוא בנה. עכשיו, כשאתה בא למוסלמי ואומר לו שמותר ליהודי להתפלל שם הוא רואה בזה קעקוע של הסיפור שלו. האסלאם מכיר ביהדות כדת מונותיאיסטית, ואפשר גם לחיות עם יהודים ולתת להם לחיות, אבל רק תחת שלטון האסלאם כבני חסות שמשלמים מס גולגולת - אבל להפוך אותם לשווים למוסלמים? זה לא יכול לקרות מבחינתם. לכן הזעקה של ירדן, ולכן הזעקה של חמאס, זה לא קשור לסטטוס קו - זה קשור לזיקה ולבעלות שלנו על הר הבית ומזה הם מפחדים".

בסיום, התייחס לפסיקת בית המשפט: "זה שאנחנו מדברים על זה זה כבר אומר שאבד להם. עוד לפני פסיקת בית המשפט הנייה נתן איזה נאום על יום ירושלים בכלל. בואו אני אכניס אתכם רגע לתקדים המגנומטרים - שוב, הכל נקבע בשטח. זה שיש דיון האם מתקיימת צעדת הדגלים - חמאס ניצח. אם מגנים או תומכים בשופט הזה או אומרים שהוא זוטר ומשנה סדרי בראשית - זה כבר ניצחון לראאד סלאח וכל אלה שלוטשים עיניים להר הבית".

לדבריו, "אנחנו בהר הבית לא מתנהגים כבעלי הבית. זה הדבר שרואים אותו הערבים, והם מפרשים את זה 'כנעזור לך להמשיך את המגמה ואת המגנומטרים לא תוכל לשים'. אגב, יש הרבה מאוד מחקרים שאומרים שמרכזיות אל-אקצא זה דבר של מאה שנים, ולא יותר. ישבתי אצל משפחה מרוקאית בהרי האטלס ואמרתי להם, שאם יהיה שלום יום אחד מעניין מה יהיה עם הר הבית, והם שאלו אותי מה זה. נסיים בפסק הלכה של הסעודים שאומר שאל-אקצא נמצא שלושים קילומטר מהכעבה ולא יותר".