בכיר במערכת הביטחון מתח היום (חמישי) ביקורת על תחקיר רשת CNN, בו נטען כי העיתונאית שירין אבו עאקלה נורתה למוות על ידי חיילי צה"ל. בראשית דבריו, ציין הבכיר כי "בכתבה מובאות עדויות פלסטינים מהמקום, ניתוח אודיו מסרטונים שצולמו בזירת האירוע, וצילום העץ מאחורי הנקודה בה נהרגה הכתבת - ומידע זה אינו מהווה בסיס מספק לקביעה שבכתבה, ובוודאי שלא סותר אפשרויות אחרות, כולל האפשרות שהכתבת נהרגה בידי חמושים פלסטינים".

הוא הדגיש כי "ישנו פריט מידע אחד הנדרש להוכחת זהות הנשק שהוביל למותה – הקליע, אותו מסרבים הפלסטינים להעביר עבור בדיקה פורנזית משותפת עם נציגים ישראלים ואמריקאים, בדיקה שהוצעה על ידי ישראל". התחקיר כולל עדות מפי העיתונאית שאת'ה הנאיישה, שטענה כי ביכולתה לקבוע כי החיילים ירו במכוון בכתבה.

לדברי הבכיר, עדותה לא מהווה ביסוס מספיק למסקנה, שכן היא עמדה במרחק 200 מטרים מהכוח, כך שאין ביכולתה לקבוע מה החיילים זיהו או לא זיהו, ובמה התכוונו לקבוע. העיתונאית שצוטטה ב-CNN היא תושבת מחנה הפליטים ג'נין, שפרסמה פרסומים רבים של תמיכה בטרור. עוד ציין הבכיר, כי היא לא נשאלה בשום שלב כיצד הגיע להנחה זו, ואף טענה (לאחר שנשאלה זאת מפורשות) כי הירי הרגיש כמו "תקיפה מכוונת" - אך לא ייתכן כי רגש מובא כהוכחה למקור הירי.

הנשיא הרצוג מתייחס לתחקיר CNN על מות העיתונאית בג'נין, ללא קרדיט

הבכיר המשיך לנתח את ממצאי התחקיר כפי שפורסמו ברשת האמריקאית. "בכתבה מובאת עדותו של ג'מאל חוואיל, בכיר בפתח שהביע תמיכה בפיגועי טרור נגד ישראלים, כולל הפיגוע בבני ברק. הוא טען כי הוא "יודע שצלף צה"לי הוציא את אבו עאקלה להורג", אך לא ברור כיצד ידע את כוונותיו של צלף זה או אחר", הדגיש הבכיר, "ושוב, גם כאן, חוואיל לא נשאל כיצד הגיע להנחתו, או איפה בכלל עמד בזמן הירי שהרג את הכתבת".

הוא ציין עוד כי בכתבה מוסבר שכוח צה"ל שהה במרחק של כ-200 מטרים מהכתבת בזמן הירי, וכי רק לכוח זה היה קו ירי ברור לעבר הכתבת. לדבריו, הסיבה לכך היא שהחמושים הפלסטינים היחידים שנוכחותם הוכחה, עמדו בצד השני של הכוח ולא בין הכוח לכתבת. "אולם, לא נכתב כי ייתכן שגם החמושים שעמדו בצד השני של הכוח היו עם קו ירי לכתבת, וכי האזור כולו היה מלא בחמושים שירו ללא הבחנה. לסמן כביש אחד בו עמדו כוחות ובו עמדה הכתבת ולומר שהיה בין השניים קו ירי, לא מוכיח בשום אופן את העובדה שלא היו קווי ירי נוספים לכיוונה", מתח ביקורת.

הוא ציין עוד כי "מספר עדויות המובאות בכתבה מצביעות על מה שהוגדר כ'בוקר רגוע בג'נין', בו איש לא ציפה לירי כזה, אך מצד שני מצוין כי אנשים במקום נמנעו מלהציץ לכיוון הכוחות ונקטו באמצעי זהירות שונים, זאת בשל חילופי הירי במקום". הבכיר תהה - "כיצד ניתן לטעון שאותו הבוקר היה רגוע, אם פלסטינים ירו מאות כדורים ללא הבחנה? ומנגד, כיצד מתאפשר לומר שלא מדובר באזור לחימה פעיל, אם הפלסטינים המרואיינים בכתבה, בעצמם, מציינים שלא רצו להתקרב לאזור בו עמדו הכוחות".

הירי בג'נין (צילום: רשתות ערביות)
הירי בג'נין (צילום: רשתות ערביות)

בין הטענות שהציגה הנאיישה בתחקיר, ישנה טענה לפיה היא ואבו עאקלה עמדו בין חמש לעשר דקות בפינת רחוב הרחוק כ-200 מטר מכוח צה"ל. לדבריה, בשל עמידתן במקום, היא ידעה כי הן זוהו כעיתונאית, דבר שהפך את התקרבותן לכוחות. "לא ברור כיצד היא יודעת אם זוהתה או לא, ומדוע רצתה להתקרב לאזור לחימה פעיל?", אמר הבכיר במערכת הביטחון שציין עוד כי "מספר עדים הטוענים כי עמדו במרחק של כ-200 מטרים מהכוחות, גורסים שזיהו נשק צה"לי יורה בכתבת - אך בהתחשב במרחק ובסיטואציה המלחמתית, הכוללת חילופי אש רבים - מדובר במסקנה לא סבירה". 

הוא התייחס בדבריו גם לסאונד שנבחן כחלק מהכתבה, וציין כי מדובר ב"כמה שניות מתוך סרטון ארוך יותר, הכולל בתוכו אש נוספת, גם ספורדית וגם מדויקת". בסיום דבריו ציין כי כריס קוב-סמית, המובא בכתבה כמומחה לנושאי אמל"ח, העיד כי מדובר בתקיפה מכוונת של כוחות צה"ל. "קוב-סמית' בעל רקורד אנטי-ישראלי מובהק, והפיק מספר עבודות נגד ישראל וצה"ל בעברו. ב-CNN לא מציינים זאת", סיכם.