תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS וראש אמ"ן לשעבר, התראיין היום (חמישי) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחס למספר נושאים, וביניהם סוגיית מינוי הרמטכ"ל בתקופת בחירות, הסיכויים שגורמים איראניים ינסו לשבש בחירות באמצעות סייבר וכיצד הסכם הגרעין יכול להיות דווקא לטובת מדינת ישראל.

"נושא מינוי הרמטכ"ל צריך להמשיך בתהליך שכבר החל וחשוב לציין - אנחנו עוסקים בעניין ערכי ומקצועי" ציין הימן בפתח הריאיון, "צה"ל צריך רמטכ"ל במינוי מלא כשהוא מפקד עם כל הסמכויות וגם מי שמכיר את המערכת מבין שצה"ל צריך גם סגן רמטכ"ל שיש לו אחריות אדירה, לגבי ההצעה הזאת ששמעתי אותה של להאריך את הקדנציה, זו אפשרות. אבל, לאור הניסיון שלנו במספר סבבי בחירות וכניסה לתהליך של אי וודאות שבעבר לקח חודשים רבים, ולאור אי הוודאות שזה מייצר וכל מה שאמרתי על מרכזיות המפקד, בשיקולים עדיף לייצר פה יציבות".

הרמטכ''ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)

"יש סיכוי שגורמי סייבר ינסו לשבש את מערכת הבחירות", הוסיף, "מערכת הביטחון התמודדה עם איומים כאלו, אבל צריך להדגיש, תכלית האיומים היא בעיקר ליצור השפעה שיוצרת שיבוש של הסדר הציבורי וניסיון ליצור חוסר אמון במערכת הדמוקרטית וקיומו של הליך תקין. זו לא מערכת שיכולה לסכן את עצם קיום הבחירות או להטות את התוצאות וזה גם לא משנה להם כול כך מה הזהות שלה אדם שיבחר. כל התכלית זה ליצור שיבוש וכאוס משום שהיה לנו כבר מספר סבבים להיערך מול הדבר הזה אנחנו יותר טובים למנוע את העניין הזה".

לאחר מכן נשאל ראש אמ"ן שעבר על חזרה להסכם גרעין ואמר כי "אני מתייחס למציאות כפי שאני רואה אותה ויש התפתחות משמעותית של תוכנית הגרעין האיראנית והגעתנו למצב שהוא חסר תקדים. אנחנו כמעט בחומר בקיע שיכול להספיק להתקנת שתי פצצות ואנחנו צריכים זמן. הסכם גרעין מיידית מפחית את החומר הבקיע הזה ומגלגל אותם לאחור לכמות סבירה. בזמן הזה אנחנו נייצר יכולת טובה הרבה יותר מהקיימת היום וזה זמן שיאפשר לנו לארגן את הקואליציה הבינלאומית, לשפר את הפיקוח והבקרה על התוכנית, וכל יתר הדברים האלה".

משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)
משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)

"מנגד, אני מבין שהאפשרות של הסרת הסנקציות ושיפור כלכלי באיראן, שזה משטר איום ונורא שהייתי רוצה לראות אותו חולף, יש שרואים בו רע, שיש לנהל סיכונים עליו", טען הימן, "אני חושב שניהול הסיכונים הנכון הוא התמודדות עם המשטר הרע הזה כפי שאנחנו עושים אבל לנטרל את האפשרות הרעה יותר, הגעה לפצצה גרעינית איראנית. יש אופציה צבאית, היא יכולה להגיע לכלל מערכה אזורית ולא מדובר באותו תקיפת אתר גרעיני אחד שפותר את הבעיה. הנושא האיראני הוא מורכב ביותר". 

"אני מקווה שלא נגיע למצב שאין שום הסכם וסומך על מערכת המודיעין שלנו שכל התפתחות כזו שאנחנו לא מודעים אליה היא דבר שלא יקר", אמר ראש אמ"ן לשעבר, "מה שיכול להתרחש זה שני תרחישים - אחד החיובים שכולנו מצפים לו, שהלחץ המתמשך והרב יצור תהליך של לחץ פנימי ציבורי ואחר ויש מהומות באיראן, יצור איזשהו אנרגיה שתכריז או תכריח את המשטר לוותר לחלוטין. השני, ההצטברות הזאת תגיע לנקודה מסוימת שתחייב פעולה אליו צריך להתכונן ולהכין גם את המערכות וגם את התיאומים".

לסיום אמר הימן כי "בהיבט הבטחוני מערכת הביטחון מצויה בידיים מקצועיות, יציבות ואני ישן לחלוטין טוב ושקט, מכיר את האנשים והאחריות הרבה. צריך לזכור, זו מערכת מאוד מאוזנת שיש בה מספר רב של שחקנים, ויש בה מספר רב של דעות, והדיונים מייצרים בדרך כלל תולדה של משהו מאוזן, אחראי ויציב".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM