"זו סגירת מעגל מרגשת", אומרים קצין תותחנים ראשי לשעבר אברהם בר דוד ונכדתו נועם בר דוד, שהתגייסה השבוע לצה"ל ותשרת כמדריכת לוחמים בבסיס ההדרכה של התותחנים בשבטה.

בר דוד (84) השתחרר מצה"ל בדרגת תת־אלוף, לאחר שמילא שורה ארוכה של תפקידים בכירים בתותחנים, בסדיר ובמילואים.

כעת הנכדה התגייסה, כ־66 שנים לאחר גיוסו של הסבא לתותחנים. "התגייסתי באוגוסט 56'. התקבלתי לעתודה אקדמית ללימודים בטכניון, אבל בגלל מלחמת קדש העתודה פוזרה והציבו אותי בתותחנים", הוא מפליג במנהרת הזמן ומוסיף: "עברתי מסלול של תפקידים בתותחנים. הייתי מפקד סוללה וסגן מפקד גדוד, שהיה מסופח לחטיבת גולני בקרב על כיבוש רמת הגולן במלחמת ששת הימים. בהמשך הייתי מג"ד בתותחנים במהלך מלחמת ההתשה בסיני, ובמלחמת ביום כיפור הייתי מפקד תותחנים פיקודי של פיקוד צפון".

בהמשך התמנה בר דוד למפקד בסיס ההדרכה של התותחנים, שבטה, והמשיך בסולם התפקידים, עד שהתמנה לקצין תותחנים ראשי. "המשכתי לשרת גם במילואים בתפקידים בכירים בצה"ל, ראיתי בזה ייעוד", הוא מספר עוד. "עד היום אני מוזמן להרצות בפני חיילים. לא מזמן הרציתי בשבטה. התותחנים תמיד היו בית שני עבורי, משפחה. גם כיום אני נפגש עם חבר'ה ששירתו איתי".

מכל המלחמות שבהן השתתף, חרוטה אצלו עמוק בזיכרון מלחמת יום כיפור: "אין דבר המשתווה מבחינת העוצמה למלחמת יום כיפור. היו לנו 44 תותחים ברמת הגולן מול למעלה מאלף תותחים של הצבא הסורי. שמונה תותחים איבדנו בתחילת המלחמה, ונהרגו לנו 18 לוחמים, אבל המשכנו להילחם בנחישות, ואת מלחמת יום כיפור סיימנו קרוב לדמשק, בחלק הסורי של רמת הגולן".

ארבעת בניו של בר דוד שירתו ביחידות קרביות – סיירת מטכ"ל, שלדג ותותחנים - וכעת הנכדה נועם הולכת בדרכו של הסבא, כאשר תשרת כמדריכת לוחמים בבסיס ההדרכה של התותחנים שעליו פיקד לפני כ־47 שנים.

הסבא (צילום: באדיבות המשפחה)
הסבא (צילום: באדיבות המשפחה)

באשר לנכדה שעומדת לשרת כמדריכת לוחמים בבסיס שבטה, הוא אומר: "אני גאה בזה, מאוד מתרגש ומאחל לה שתעבור את הקורס בהצלחה. לא ייתנו לה שום הנחות בגלל שהיא הנכדה שלי".

גם נועם מדברת בהתרגשות על סגירת המעגל בעקבות הסב. "כל השנים שמעתי סיפורים, ונראה לי טבעי שאבקש לשרת כמדריכת לוחמים בשבטה. ביקשתי לשרת בתפקיד הדרכה בשטח ובחיל הזה, איפה שסבא היה".