צה"ל חשף הערב (רביעי) את פעילות המל"טים החמושים במבצע "עלות השחר" בעזה. עם יותר מ-2000 שעות טיסה, למעלה מ-100 גיחות, ועשרות תקיפות – מערך הכטמ"ם היווה חלק משמעותי בעשייה המבצעית של צה"ל במהלך המבצע. המערך פעל במבצע באופן מדויק וקטלני וגבה מחיר כבד מארגון הג'יהאד האיסלאמי ויכולותיו. 

מערך הכטמ''ם במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)
מערך הכטמ''ם במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)

כזכור, רק לאחרונה הותר לפרסום כי צהל מפעיל מל"טים חמושים, באמצעותם סוכלו בשנים האחרונות פעילי טרור ברצועת עזה וגם במעצר האחרון של בכיר הג'יהאד האיסלמי באיו"ש לקחו חלק מל"טים. למעשה מדובר בתדרוך ראשון של צהל העוסק באופן גלוי בפעילותם.

המערך פועל בשיתוף פעולה רב-זרועי עם יחידות המודיעין ומופעל על-ידי מרכזי האש בחטיבות, באוגדות ובפיקודים. בזמן פעילות, המפעילים אוחזים בתמונת המצב לאורך זמן ומקפידים על ביצוע תקיפות באיכות ודיוק למניעת פגיעה בבלתי מעורבים.

מערך הכטמ''ם במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)
מערך הכטמ''ם במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)

קצין בכיר בצה"ל אמר היום לכתבים הצבאיים כי "המערך הוא לא רק המטוס והפצצה אלא כמה דברים משולבים: מטוס באוויר, התחנה המפעילה אותו והתקשורת ביניהם". לדבריו, המפעיל של המל"ט מאפשר לו להפעיל את המל"ט כמערך שלם - להביא מודיעין ולבצע תקיפות. 

הערך של המל"ט, כך אומרים בצה"ל, הוא בכך שאין בו טייס, הוא חוסך חיי אדם, מדויק מאוד והתקיפות כירורגיות, לצד יכולת שליטה במי שפוגעים בו, במטרה שנבחרה. בנוסף, לצה"ל יש אותו בכמויות גדולות והוא זול משמעותית יותר מכלי טייס אחרים והתפעול שלהם.

לצה"ל ניסיון רב של מעל 20 שנה בתחום. יש היום 6 טייסות כטב"מים - 5 בחיל האוויר ואחת של התותחנים. למעשה, היום אין פעילות צה"ל שאין בה מל"ט. 80 אחוזים מכלל שעות הטיסה המבצעיות של חיל האוויר הן כטב"מים, מאיסוף מודיעין, תצפית, תקיפה וסגירת מעגלי אש.

מפקד יחידת הכטמ״ם בחיל התותחנים (5252), סגן-אלוף מ' (צילום: דובר צה"ל)

המל"טים במבצע "עלות השחר"

במבצע "עלות השחר", המל"טים נטלו חלק פעיל בתקיפות ברצועת עזה דרך יחידת המל"טים זיק של חיל התותחנים 5252, שנתנה יכולת סגירת מעגלי אש. מפקד מרכז האש בפיקוד דרום וגם מפקד מרכז האש באוגדת עזה היו אנשי מערך הכטב"ם. מפעילי המל"טים מעורבים בכל ההחלטות, את מי לתקוף, איך לתקוף ואיך לא לפגוע בבלתי מעורבים. 

קצינים בכירים במערך סיפרו: "כל מערך הכטב"מים נרתם להכין את המבצע מיום שלישי לאחר המעצר בג'נין כולל הרבה אנשי מילואים. הרבה איסוף ממוקד לוודא שאין אנשים. הושקעו בזה הרבה כטב"מים, לוודא שאין אנשים בלתי מעורבים לפני שמטוס הקרב תוקף". הקצינים הוסיפו וסיפרו כי במהלך המבצע הותקפו גם משגרים של רקטות לפני שבוצע מהם ירי וחוליות פעילי טרור לפני שיגור.

מבצע "עלות השחר": תקיפת משגר מרגמה וסיכול פעילים ע"י כטמ"ם (צילום: דובר צה"ל)

על דילמות בשטח תוך כדי לחימה מספר קצין בכיר שהשתתף בלחימה: "בגיחה שהשתתפתי היו ליד בית של מבוקש ועצרנו תקיפה בגלל בלתי מעורבים. כשראינו פעילים שביצעו פעולה עוינת וקירבו אליהם ילדים לא ביצענו את התקיפה". עוד הוסיפו: "לא היו מיקרים שראינו בלתי מעורב וביצענו תקיפה. עושים כל מאמץ לא לפגוע בבלתי מעורבים עד כדי אי פגיעה במחבלים".

מל"ט הזיק הוא שכבת ביניים. טס מגבהים נמוכים ועד 20 אלף רגל. בצה"ל מציינים כי יש יכולות נוספות במל"טים נוספים. הגודל והחתימה שלהם מגינים עליהם בשמיים. קשה לפגוע בהם למרות שמנסים. עוד נמסר כי לא הופלו מל"טים במבצע. "המל"טים ילכו למקומות היותר מסוכנים. יבוא היום שיכול ליפול כטב"ם, אבל זה עדיף על מטוס מאוייש", נמסר. 

עוד ציינו כי "גם האויב עבר למל"טים, איראן והחיזבאללה. זה מאתגר. הם טסים לאט עם חתימה מעטה". 

תקיפות של יחידת הכטמ״ם בחיל התותחנים במבצע "עלות השחר" (צילום: דובר צה"ל)

מערך  הכטב"ם בצה"ל

תהליך הסמכה למפעיל כטב"ם מוסמך לאורך זמן בבית ספר לכטב"מים בבסיס פלמחים. שעשה חודשים ראשונים לומדים הטסת כטב"ם. מקבלים סיכת מפעיל ואז מתפזרים לטייסות המל"טים להכשרה נוספת. משך התהליך יותר משנה, כך שהמפעילים מגיעים עם הרבה ניסיון. 

עיקר פעילות המערך היא בבסיס חיל האוויר בפלמחים, שם נמצאות חלק מטייסות הכטמ"ם של חיל האוויר ויחידת זיק (5252), יחידת כלי טיס מאוישים מרחוק בחיל התותחנים. בבסיס תל נוף שוכנת טייסת כטמ"ם נוספת המפעילה את כטמ"ם ה"איתן".

בחודש האחרון נפתחה גם טייסת כטמ"ם חדשה בבסיס חיל האוויר בחצור המפעילה את כטמ"ם ה"ניצוץ", כחלק מהתרחבותו והתעצמותו של מערך הכטמ"ם בצה"ל, והמענה באיסוף מודיעין ויכולות אש לכוחות המתמרנים. 

המערך פועל בשיתוף פעולה רב-זרועי עם יחידות המודיעין ומופעל על-ידי מרכזי האש בחטיבות, באוגדות ובפיקודים. בזמן פעילות, המפעילים אוחזים בתמונת המצב לאורך זמן ומקפידים על ביצוע תקיפות באיכות ודיוק למניעת פגיעה בבלתי מעורבים. הפעילות המבצעית של טייסות הכטמ"ם מהווה כ-80% מכלל שעות הטיסה המבצעיות בחיל האוויר. 

תת-אלוף עומרי דור, מפקד בסיס פלחמחים (צילום: דובר צה"ל)

מדברי מפקד בסיס חיל האוויר בפלמחים, תת-אלוף עומרי דור: "עזה כולה 'מרוצפת' בכטמ"מים, כלי טיס מאוישים מרחוק, שאוספים מודיעין 24 שעות סביב השעון. מהמודיעין הזה בפיקוד הדרום, אוגדת עזה, מפקדת חיל האוויר וזרועות נוספות, מפיקים מודיעין איכותי שהופך למטרות וחלק מהמטרות האלה נתקפו הן על ידי מסוקי ומטוסי הקרב בימים האחרונים, וכמובן על ידי הכטמ"מים שלנו, שגם הם חלק בלתי נפרד ממערך התקיפה של צה"ל.

"עולם התקיפה במערך הכטמ"ם הוא מגוון, החל מאירוע כירורגי מאוד של למצוא אדם או משגר בודד ולנטרל אותו מבלי לייצר נזק סביבתי ונזק לאדם אחר. יכולת סריקה וניקוי מצוינת, שמאפשרת תקיפות קרב מאסיביות כמו שאנחנו רואים בתקופה האחרונה, בשנים האחרונות בכלל, ולבצע עדיין תקיפות אגרסיביות עם הרבה מאוד חומר נפץ ומינימום נזק אגבי, חלק מהדבר הזה הוא בזכות מערך הכטמ"ם. לא אחת עצרנו תקיפות מלהתבצע, כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע".

קצין תותחנים ראשי, תת-אלוף נרי הורוביץ: "בימים שקדמו למבצע "עלות השחר" יחידת זיק פעלה במרחב הרצועה ונערכה למספר תרחישים מבצעיים. שהגיעה ההחלטה לצאת למבצע יזום, ביצעה מגוון רחב של משימות איסוף ותקיפה החל מסיכול בכירים, השמדת משגרי רקטות ופצצות מרגמה, איתור וסיכול של חוליות תמ"ס שנערכו לשיגור או כאלה שכבר ביצעו ירי לעוטף עזה ולעורף מדינת ישראל. יחידת זיק מתמחה בסגירת מעגלים, חשיפת אויב ותקיפות כחלק ממאמצי ההגנה וההתקפה, היוותה כוח משמעותי במבצעים רבים לאורך השנים ובעלת מורשת קרב ענפה, קיימת למעלה משני עשורים ומיום הקמתה מהווה מודל לשותפות רב זרועית ייחודית בצה"ל".

מפקד יחידת הכטמ"ם היבשתית בחיל התותחנים (5252), סגן-אלוף מ': "יחידה 52 יחד עם שאר טייסות הכטמ"ם במערך, פעלו במבצע "עלות השחר". המבצע איפשר לנו, ליחידה, את היתרון היחסי בחיבור לאוגדת עזה ולפיקוד הדרום, במשימת ההגנה על ישובי העוטף. מערך הכטמ"ם הוא מערך שמומחיותו במשימות הסיוע והתקיפה. כיחידה יבשתית המובילה במבצע הנוכחי את התיאום והמשימות מול אוגדת עזה ופיקוד הדרום, אנחנו פועלים 24/7 כדי להבטיח את ביטחונם של תושבי העוטף ומדינת ישראל. נמשיך לעשות את זה כדי שכולם יוכלו לחזור למרקם חיים תקין ולשגרה המיוחלת".