פיצוץ המטען בהר דב ולקיחת האחריות על חיזבאללה מעלה תהיה: מדוע עתה החליט הארגון להצטייר כמי שלוחם להגנה על אזרחי לבנון בשם ההתנגדות.

התירוץ, כביכול, הוא פגיעה באיש חיזבאללה שניסה לנטרל מתקן האזנה ישראלי שהתפוצץ תוך כדי נטרולו. אלא שלחיזבאללה היו סיבות משמעותיות יותר לפגוע בישראל, כמו למשל
הפגיעה שיוחסה לה בחסאן לאקיס, בביירות בתחילת 2013 , אבל הארגון נמנע מכך.

ההסבר ההגיוני שנתנו גורמי ההערכה היה שהארגון עסוק בלחימה בסוריה ואינו פנוי לפתוח חזית מול ישראל. גם עתה עסוק חיזבאללה בלחימה בסוריה, ולכן בחירת העיתוי אתמול מעוררת חשד וסימני שאלה.

חיזבאללה הוא זרוע קדמית של איראן, ולאחר הטראומה של מלחמת לבנון השנייה לא נראה שמנהיגו נסראללה היה יוזם פיגוע נגד צה"ל ללא תיאום עם טהרן. אם הכפתור
שמפעיל את חיזבאללה נמצא באיראן, השאלה צריכה להיות איזה אינטרס יש לאיראנים להצית את הגזרה ולהסתכן בהתלקחות בין חיזבאללה לישראל?


האחריות של איראן. חייל צה"ל בגבול ישראל-לבנון. צילום: רויטרס

איראן מצויה בבידוד מדיני באחרונה. ארה"ב מסרבת לשתף את האיראנים בקואליציה שנלחמת נגד דאעש. הדיונים על פרויקט הגרעין האיראני מתנהלים בעצלתיים, וסביר שאיראן תתקשה להסכים לוויתורים שדורש המערב, ויתורים שימנעו ממנה להגיע לפצצה.

מצבן של מצרים וטורקיה השתפר, והן חוזרות למרכז הבמה ומחוזרות על ידי וושינגטון. האם ייתכן שהלחץ שבו נמצאת איראן מוצא ביטוי בחימום הגבול בצפון? האם איראן מנסה לשוב למרכז הבמה האזורית באמצעות הפרת השקט ואחר כך בתיווך להשבתו? אין בידינו תשובות ברורות לשאלות אלה, אבל הספק מחייב דריכות ומוכנות של צה"ל.

ישראל חייבת לדבוק במדיניות ממלכתית. אף על פי שחיזבאללה נטל אחריות על הפיגוע אתמול, יש להטיל את האחריות על ממשלת לבנון ולדרוש ממועצת הביטחון ומכוח יוניפיל להשיב את השקט.

הטלת האחריות על לבנון תאפשר בעתיד לישראל לפעול נגד מטרות בלבנון, האחראית לפיגועים שיוצאים משטחה. קשה להבין את ההיגיון של חיזבאללה לפעול בגבול הצפון בעודו עסוק בלחימה בסוריה.

נראה כי האירוע נועד לשרת אינטרסים מדיניים איראניים שיחלצו אותה מבידודה. ישראל חייבת להיות דרוכה ולהגיב בעוצמה לכל פגיעה בריבונותה כדי להשיב את ההרתעה ולמנוע הסלמה. דווקא תגובה קשה ובלתי פרופורציונלית תשיב את ההרתעה ותמנע התשה לאורך קו הגבול; התשה שכזו עלולה לצאת משליטה ולגלוש לעימות רחב שאינו רצוי לאיש מהצדדים.