ב-12 באוקטובר, לפני 41 שנים פחות יום, נערכה ישיבת קבינט דרמטית סביב השאלה אם לצאת עכשיו לצליחת התעלה או לא. הרמטכ"ל דדו עמד בראש אלו שצידדו בכך, ואילו סגנו האלוף טל עמד בראש המתנגדים. הנימוק המרכזי של טל היה כי אין לבצע צליחה כל עוד עיקר כוח השריון המצרי נמצא עדיין ממערב לתעלת סואץ ולא הוטל למערכה. 

והנה, תוך כדי הדיון, מכניסים לראש המוסד צבי זמיר ידיעה ולפיה בכוונת המצרים לפתוח ב-13 או ב-14 באוקטובר בהתקפה משוריינת גדולה על כוחותינו, שתכלול כוחות שיחצו מזרחה את תעלת סואץ. בו במקום הודיע דדו כי הוא "יורד" מהצעתו לצליחת התעלה עכשיו; צה"ל ייערך ויתארגן לבלימת המתקפה המשוריינת המצרית, ישמיד את מרב הטנקים המצריים ורק לאחר מכן תבוצע הצליחה. הקבינט אישר. ב-14 אוקטובר הוכה השריון המצרי, וזמן קצר לאחר מכן החלה הצליחה.  

אני מעוניין להגיד כאן כמה מילים בהקשר המודיעיני. הידיעה הייתה מסוג אותן ידיעות "זהב" שיש בהן כדי לשנות מצב אסטרטגי ולהשפיע במישרין על קבלת ההחלטות בדרג העליון תוך כדי מלחמה. היכן כאן העוקץ, היכן טמונה כאן הטרגדיה? ובכן, המקור לידיעה היה מקור של המוסד. מקור איכותי, נגיש לרמה המצרית הצבאית העליונה, מהימן. והנה, אותו מקור התריע כעשרה ימים לפני מלחמת יום הכיפורים כי המצרים מתכוונים לצלוח את התעלה בעיתוי קרוב, וחזר על התרעתו ארבעה ימים לאחר מכן, תוך ציון פרטים צבאיים שונים על ההכנות המצריות. צמרת אמ"ן ביטלה את הידיעה הזאת, כמו הרבה ידיעות אחרות של מקורות טובים שדיברו על מלחמה, בנימוק שהכל נובע מחששות של המצרים מאיתנו, וכן מההכנות המצריות לתרגיל הגדול שלהם. ככה זה!

ב-12 באוקטובר כבר לא הייתה בנמצא צמרת אמ"נית מוכת סנוורים שתוכל לבטל בזלזול ידיעות מתריעות שונות, בכללן ידיעות מוסד. 

ובהזדמנות זאת אני רוצה להעלות כאן אירוע שלא זכה לתשומת הלב הראויה, וגם עניינו ביטול ידיעה התרעתית מן המעלה הראשונה על ידי צמרת אמ"ן ערב מלחמת יום הכיפורים. הפעם הגזרה היא סוריה. ב-25 בספטמבר, כידוע, נפגש המלך חוסיין עם גולדה מאיר והתריע בפניה כי "הצבא הסורי נמצא בעמדות זינוק להתקפה". משנשאל לגבי הצבא המצרי השיב חוסיין כיאינו יודע. התרעת חוסיין נידונה בדרגים העליונים ונדחתה בגלל התפיסה כי סוריה לא תצא למלחמה בלי מצרים, ובמצרים יתבצע רק תרגיל, והסורים חוששים מאיתנו ולכן הם נערכים להגנה. 

אבל זמן קצר ביותר לאחר מכן מגיעה ידיעת "זהב" ממקור איכותי ביותר. הידיעה מתארת את כל תוכנית ההתקפה הסורית ומוסיפה, לפרטי פרטים, מה מצב ההכנות הסוריות להתקפה! לא הגנה, לא חששות. התקפה לכיבוש כל רמת הגולן! סא"ל אבי יערי, מי שהיה ראש הענף האחראי על סוריה, הכין נייר התרעתי מיוחד שזעק בקולי קולות: הכנות סוריות למתקפה כזאת וכזאת. הנייר הועלה לאישור ו"נשחט" על ידי צמרת אמ"ן המסונוורת: הנייר הרשמי של אמ"ן שיצא החריש לחלוטין את הזעקה ושלל אפשרות התקפה סורית. 

עוד טרגדיה, ומי יודע מה עוד יתגלה בשנה ה-42 למלחמה.