במשך כמה שעות הניחו בצה"ל כי התקרית בגבול מצרים ליד הישוב עזוז היא מתקפת טרור. הערכה זו קיבלה חיזוק מהודעה של ארגון הטרור הסלפי אל-אנסר בית מקדס - שהיה מסונף לאל קאעידה ואפשר שלאחרונה נשבע אמונים לדאע"ש - כי אנשיו ביצעו את הפעולה. זהו הארגון הנועז ביותר שפועל בסיני.

הוא תוקף בעיקר חיילים, שוטרים ואנשי מודיעין מצרים. הוא אחראי לחבלות החוזרות ונשנות בצינורות שהובילו גז לירדן ולישראל, שלפני כשנתיים ההזרמה אליה הופסקה. הוא עומד מאחורי כמה תקריות ירי לעבר עמדות צה"ל וכלי רכב בגבול, ואחראי גם לחדירות של פעילי טרור לישראל ולירי רקטות לעבר אילת ועקבה.

רק לאחר תחקור האירוע והחלפת הערכות עם מצרים, כחלק משיתוף הפעולה ההדוק בין שתי המדינות, גובשה המסקנה כי מדובר באירוע פלילי. מבריחים מסיני ניסו להעביר סמים לאיש קשר שהמתין להם בצד הישראלי. למסקנה זו הגיעו בישראל ובמצרים לאור ממצאים בשטח. בצד המצרי נמצאו סמים, סולם שבעזרתו ניסו לטפס על גדר המערכת המשוכללת וכלי נשק. בחילופי האש שהתפתחו בתקרית נהרגו ששת המבריחים ואיש הקשר הישראלי נפצע.

פינוי הפצועה באירוע אמש בסיני. צילום: דוברות סורוקה

בצה"ל מגדירים את התקרית כ"ניסיון הברחת סמים אלים", בדגש על המילה אלים. זו לא הפעם הראשונה כמובן שמבריחים, בדואים תושבי סיני בשיתוף עבריינים בישראל, מנסים להבריח סמים. זו גם לא הפעם הראשונה שהמבריחים חמושים, בעיקר להגנה עצמית. אך בכל זאת מדובר במקרה חריג. זו כנראה הפעם הראשונה שהמבריחים היו חמושים בטיל נגד טנקים ולא היססו להשתמש בו כשהתברר להם שכוח צה"ל - ובו הקצינה שנפצעה קל והקשר שלה שנפצע קשה - גילו אותם ועומדים לסכל את ההברחה.

הנשק של המבריחים והתחכום שלהם - חלק מהם נפרסו במארב בקרבת מקום - מגבירים את האפשרות שמוכרת במערכת הביטחון, לא מאתמול, כי יש שיתוף פעולה, ברמת תיאום כזו או אחרת, בין המבריחים לקבוצות הטרור שפועלות בסיני ובראשן אל-אנסר בית מקדס. הקשר המתהדק הזה הוא מסובך. רוב המבריחים פועלים לרוב ממניעים פליליים בלבד. אך לעתים יש יחסים של קח ותן.

קשרים כאלה מוכרים גם מלבנון. החיזבאללה מאפשר לסוחרי סמים להחדיר מרכולתם לישראל בתמורה לשירותים שהוא מקבל מהם: הברחת נשק, משימות תצפית וריגול והפעלת סוכנים. אפשר להעריך כי יחסים במתווה דומה מתפתחים בסיני. התקרית חשפה גם עד כמה רגיש הגבול בין שתי המדינות. כל תקרית קטנה, בין אם מניעיה פליליים או טרוריסטיים, עלולה להצית את האזור.

כדי למנוע זאת התגבר שיתוף הפעולה והתיאום הביטחוני בין ישראל למצרים, כפי שבא לידי ביטוי גם בתגובה היעילה והמהירה בתקרית אתמול. לשתי המדינות - בעיקר לממשלת מצרים שהפכה את הנושא לבעל עדיפות גבוהה - יש אינטרס מובהק לעקור את הטרור מסיני ולקיים גבול שקט בין שתי המדינות.