שופטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, צילה צפת, הרשיעה הבוקר (א') את נהג האוטובוס אדוארד גלפונד בהריגת 24 סוכני תיירות רוסים מסנט פטרבורג בתאונה שאירעה בשנת 2008. 

גלפונד נמצא אשם בכך שבשעה שנהג באוטובוס התיירים שיצא מפתח תקווה, ביצע עקיפה מסוכנת במהירות של 98 קמ"ש בכביש 12 בנסיון לעבור אוטובוס תיירים אחר. 

התאונה הטראגית התרחשה ב-6 באוגוסט 2008, כאשר אוטובוס של חברת "טרוולוקס", אותו נהג גלפונד בכביש 12 בדרך לאילת, התהפך כאשר ניסה לעקוף נהג אוטובוס אחר משום ש"חשב כי הוא משחק עימו". 

כתוצאה מהעקיפה פגע גלפונד במעקה, איבד את השליטה על האוטובוס והתהפך לתהום, באחת התאונות הקטלניות ביותר בישראל, בה נהרגו 24 מהנוסעים, 15 נפצעו קשה ו-13 נפצעו קל.


התאונה ב-2008. בית המשפט קבע שגלפונד נהג בחוסר זהירות. צילום: פלאש 90

"הנאשם היה מודע לאחריות המוטלת עליו, הכיר את הכביש היטב, היה מודע לסכנות בנהיגה שלא בהתאם לתנאי הדרך. העובדה שמותרת עקיפה אינה מתירה לנהג לעקוף", כתבה השופטת צפת בהכרעת הדין. בכתב האישום החמור, ייחס עו"ד ואדים סיגל מפרקליטות מחוז דרום לגלפונד עבירות של הריגה, חבלה חמורה ופציעה חמורה.

ביהמ"ש קבע היום כי "הנאשם היה נחוש לעקוף את וזאנה (נהג האוטובוס השני). הוא עשה מספר ניסיונות עקיפה במהלך הנסיעה תוך שהוא נוהג במהירות וחוסר זהירות. לא הייתה כל סיבה לעקוף את וזאנה למעט סברתו של הנאשם כי וזאנה "משחק" איתו ואינו מאפשר לו לעקוף וזו אינה סיבה".

"אין לקבל קלות דעת זו", המשיך בית המשפט, "אין מדובר בטעות רגעית בשיקול דעת, אלא בניסיונות הנאשם לממש את החלטתו לעקוף, כשהוא כאמור נוהג בחוסר זהירות, כך גם בעת ניסיון העקיפה שהסתיים בתאונה, עת הוכח כי הנאשם האיץ בישורת הקצרה למהירות של 98 קמ"ש, הגבוהה מהמהירות המותרת, הבחין בעקומה ימינה והחל לבלום, אך נכנס לעקומה במהירות הגבוהה מהמהירות הקריטית, נדחף לשוליים והתהפך". 

בהכרעת הדין מתייחסת השופטת צילה צפת לעדויות של נוסעים בשני האוטובוסים, לעדותו של הנהג רמי וזאנה וכן לעדויות חיילים במחסום בנטפים, אשר ציינו כי הנאשם יצא כעוס בשל העובדה שוואזנה יצא לפניו למרות שהגיע אחריו למחסום. עוד טענו הנוסעים כי במהלך הדרך ניסה גלפונד מספר פעמים לבצע עקיפה, ולא אחת נסע במקביל לאוטובוס של וזאנה, כשהם צועקים לכאורה "מה הוא עושה המשוגע הזה?".

השופטת התייחסה להיותו של הנאשם נהג מקצועי המכיר את הכביש, מה שמעצים את חומרת העבירות שביצע, שכן חרף הניסיון והכרות עם הדרך בחר בנסיעה לא בטוחה כשהוא מסכן את חיי הנוסעים. "בנסיבות המקרה שבפניי, הגעתי לכלל מסקנה, כי הנאשם היה בהלך נפשי של פזיזות, שכן התנהלותו עלתה כדי 'התרשלות רבתי', ולפיכך מקימה חזקה עובדתית בדבר מודעותו של הנאשם להתרחשות תאונה שעלולה היתה להביא לתוצאה הקטלנית", כתבה השופטת.