אלפי שוטרים יאבטחו מחר את המוני הישראלים שיפקדו את טקסי הזיכרון לחללי מלחמת יום כיפור בבתי העלמין ואת התפילות והתרת נדרים בבתי כנסת ברחבי הארץ, וברחבת הכותל. במקביל, צפויים אלפי מוסלמים לבקר בבתי הקברות, ולהתפלל במסגדים, ובכלל זה בהר הבית ובמערת המכפלה. גורם במשטרה אמר: "לא נאפשר פגיעה בסמלי שלטון ודת ונפעל בנחישות ובאפס סובלנות כלפי מסיתים ומפרי הסדר".

בימים האחרונים התקיימו הערכות מצב בשיתוף מד"א, כיבוי אש, צה"ל ונציגי הרשויות, לתיאום ההיערכות למתן מענה לתרחישים אפשריים. במקביל הונחו מפקדי המחוזות לקיים הידברות עם מנהיגי הדתות השונות לשם מניעת מתיחות וחיכוך אפשריים. בין היתר יוצבו מחסומים בנקודות החיכוך האפשריות ובכלל זה בנצרת, בעפולה ובכרמיאל.

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, אמר בנוגע להיערכות המשטרה סוף השבוע כי משטרת ישראל נערכה לאבטח את שלום הציבור וכן לשמור על הסדר הציבורי על מנת שהתושבים יחגגו, איש איש על פי דתו, אמונתו והרגליו.


המטרה ערוכה. דנינו. צילום: פלאש 90

דנינו הוסיף: "אנו מצפים שמרקם החיים בין יהודים לערבים בערים המעורבות וביתר האזורים ימשיך וישמר גם השנה כבכל שנה, ושהנהגת המגזרים תוביל קו של הדדיות וכבוד לסמלי הדת והמנהגים של הקבוצות השונות". 

לדבריו, המפקדים הונחו לקיים הידברות מקדימה עם גורמי ההנהגה בדגש על פעולות הסברה למניעת פגיעה ברגשות דת למניעת התנהגויות שיובילו לאלימות והפרות סדר. "נוכח מרכזיותם של חג הכיפור וחג הקורבן למגזר היהודי ולמגזר הערבי, בהתאמה, המשטרה השקיעה משאבים וחשיבה רבה בהיערכות המבצעית. משטרת ישראל לא תאפשר לאף גורם קיצוני לשבש ולפגוע בקדושת ימי החג כשהדבר נכון לכל המגזרים כאחד"

בתוך כך, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, החליט בהתאם להערכת המצב בצה"ל, כי במהלך יום הכיפורים, והחל מאמש בחצות, יוטל סגר כללי על שטחי יהודה ושומרון. הסרת הסגר תתבצע בשבת בחצות ובהתאם להערכת המצב. בזמן הסגר יותר מעבר תושבים רק במקרים הומניטריים, בכפוף לאישור המינהל האזרחי.

עם זאת, לרגל ערב חג הקורבן, עיד אל-אדחא, צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיעו על שורה של הקלות לפלסטינים. החל מיום ראשון ובמשך יומיים יאושר לתושבי יהודה ושומרון לקיים ביקורי משפחה וטיולים בישראל במהלך החג ללא הגבלת גיל.

תתאפשר כניסה של תושבים פלסטינים לישראל מעל גיל,60 ללא צורך בהיתרים ייעודים. כמו כן יאושרו 500 ביקורי משפחה ברצועת עזה לפלסטינים תושבי יהודה ושומרון מעל גיל 60 ול־ 200 אנשי עסקים פלסטינים יינתנו היתרי יציאה לחו"ל דרך נתב״ג. בנוסף תאושר מדי יום כניסה של 500 תושבים בני 60 ומעלה מרצועת עזה להתפלל בהר הבית.

במד"א נערכים בכוננות שיא לקראת יום הכיפורים. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הנחה את מנהלי המרחבים לעמוד ברמת כוננות ג', שהיא הרמה הגבוהה ביותר, החל מערב כיפור ועד למוצאי היום.

במד"א הבהירו שהכוננות הגבוהה נקבעת מדי שנה בעקבות מספר המקרים הגבוה של הזקוקים לסיוע בשנים האחרונות, העומד על ממוצע של כ-2,000 מטופלים מדי שנה. על פי ניסיון העבר, מרבית המטופלים הם ילדים שנפגעים בכבישים כתוצאה מרכיבה על אופניים, מתפללים החשים ברע עקב הצום ונשים בהריון שאחזו אותן צירי לידה ויש להעבירן בדחיפות לבתי החולים.


במד"א ערוכים לטפל בנופלים מהאופניים. צילום: אלוני מור