ח"כ חנין זועבי (בל"ד) עתרה היום (ג') לבג"צ, באמצעוות מרכז עדאללה והאגודה לזכויות האזרח, נגד ועדת האתיקה של הכנסת ויו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, בדרישה להוציא צו ביניים שיבטל את עונש ההשעיה למשך 6 חודשים מכל דיוני המליאה והוועדות שהוטל עליה בשל "התבטאות פוליטית", לטענתה.

בעתירה נאמר כי "החלטת ועדת האתיקה של הכנסת, להטיל את הסנקציה החמורה ביותר שהיא יכולה - השעייה למשך 6 חודשים - וזאת בשל התבטאות פוליטית מובהקת של העותרת, שהיא ח"כ מסיעת מיעוט באופוזיציה, התקבלה בחוסר סמכות, תוך פגיעה בחסינות העניינית של העותרת ובחופש הביטוי הפוליטי שלה, שהוא זכות יסוד בעלת חשיבות מיוחדת לנבחר ציבור.

"משמעות ההחלטה היא שלילה כמעט מוחלטת של יכולת התפקוד של העותרת במשכן הכנסת. למרות שבמשך קרוב למחצית התקופה הכנסת נמצאת בפגרה ועדות הכנסת ממשיכות לפעול גם במשך תקופה זו. ביום 27 באוקטובר ייפתח מושב החורף של הכנסת".

זועבי. צילום: מרק ישראל סלם

עוד נאמר בעתירה, כי כיוון שסביר להניח שביהמ"ש לא יספיק להכריע בעתירה לפני תחילת מושב החורף של הכנסת ובשל הפגיעה הקשה והבלתי הפיכה בזכויות העותרת וביכולתה למלא את תפקידה כח"כ, מתבקש בית המשפט להשעות את תוקפה של ההחלטה עד לסיום הדיון בעתירה.
עונש ההרחקה החמור הוטל על ח"כ זועבי בסוף חודש יולי האחרון בעקבות ראיון שהעניקה לרדיו תל אביב, בו אמרה כי חוטפי שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח הם לא טרוריסטים.

הדברים חוללו סערה במערכת הפוליטית ולועדת האתיקה הוגשו תלונות רבות של ח"כים, ובהם יו"ר הכנסת אדלשטיין, ושל אזרחים שדרשו להעניש את ח"כ זועבי בחומרה. בראיון עצמו אמרה ח"כ זועבי כי היא אינה מסכימה עם החטיפה.

העותרים טוענים כי "בכל מקרה, ההתבטאות של ח"כ זועבי היא פוליטית, וההסבר שלה לאמרתה הוא פוליטי-סוציולוגי, ואין בדבריה הבעת הסכמה כלשהי לפעולת החטיפה. ועל כן, התבטאות שכזו איננה מעניינה של ועדת האתיקה של הכנסת: שכן היא נופלת במסגרת חופש הביטוי הפוליטי, ואינה מהווה דברי השמצה אישיים נגד חבר כנסת זה או אחר. לכן הדברים לא נוגעים לניהול ענייניה הפנימיים והיומיומיים של הכנסת ולא במקרה הם אינם מוגדרים כעבירה אתית בתקנון הכנסת.

"זוהי ההחלטה הראשונה בהיסטוריה של ועדת האתיקה, ככל שהיא מתועדת ונגישה, אשר שופטת התבטאויות פוליטיות של חבר כנסת ומטילה עונשים בגינן כאשר אין בהן דברי איומים, הסתה או ניבול פה, השמצה, השפלה, הכפשה וביזוי המופנים נגד יחידים (חברי כנסת או חברי ממשלה) או זרמים פוליטים המיוצגים בכנסת. ההחלטה חורגת מהמדיניות של ועדת האתיקה עצמה", נאמר בעתירה.

יצויין כי בהחלטת ועדת האתיקה בענינה של זועבי נאמר כי הוועדה סבורה שח"כ זועבי "חרגה ממתחם ההתבטאויות הלגיטימי של חבר כנסת. כאשר אמרה על חוטפי שלושת הנערים כיהם לא טרוריסטים  והמצדיקה את מעשיהם בכך ש'הם לא רואים שום פתח לשינוי המציאות ונאלצים  להשתמש באמצעים האלה', גם אם היא מבהירה שהיא לא מסכימה איתם, כפי שאכן עשתה, הרי שיש בדברים אלה משום הזדהות עם אויבי המדינה. על אחת כמה וכמה כשהיא עושה זאת בשעה שגורלם של הנערים החטופים אינו ידוע, ואזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד, מייחלים ומתפללים למציאתם בריאים ושלמים".