בטקס שנערך לאחרונה בלשכת מפקד חיל האוויר, חולק "אות המופת" לטייסים ותיקים שהשלימו 25 שנות שירות. בין מקבלי האות היה אל"מ במיל' אבי, טייס מסוק קרב, שאירוע אחד בקריירה הצבאית שלו נחרת במורשת הקרב של החיל. אל"מ אבי הוזנק באוקטובר 1986 כדי לחפות על מסוק אחר, שעל אנשיו הוטל לחפש שני טייסים שנטשו את מטוסם בשטח לבנון. האחד אותר והוחזר במבצע נועז, השני היה רון ארד.

"זה התחיל בכוננות שגרתית בצפון", מספר אבי, "היינו בדרך לטיסת אימונים ופתאום הוזנקנו. קיבלנו פרטים מהר מאוד. אמרו שנפל מטוס פנטום בלבנון. המראנו מיד ובדרך אספנו מטוס אנפה שהיה אמור לחלץ את הטייסים. ניסינו להכניס אותו לבצע את החילוץ, וזה לא ממש הצליח. הטייס הודיע בקשר שהוא שומע קולות, חיפשנו אותו, וכשמצאנו התחלנו לנסות להוציא אותו לבד. אני ואסף, הטייס הנוסף שאיתי, החלטנו שאנחנו נשארים ומחלצים. לא היו לנו במסוק אמצעים לראיית לילה, אז טסנו נמוך, למרות שירו עלינו ונעצרנו לידו".


אל"מ אבי בשנת 1982 


בנקודת הזמן הזאת נתלה הטייס ישי אבירם על מגלש המסוק והחל החילוץ המפורסם, בשעה שרון ארד נשאר בלבנון. הטייסים אבי ואסף ניסו להנחית את המסוק בחוף, אך נתקלו באש ולבסוף חזרו לארץ, כאשר אבירם עדיין מחבק את המגלש. גם ביום שבו קיבל אות המציין את השנים הרבות שעברו מתחילת הקריירה הצבאית שלו, אל"מ אבי משחזר את הפרטים הקטנים של ההתרחשות הדרמטית בדיוק מרשים. הסיבה פשוטה - פרטי היום ההוא לא רק סופרו אינספור פעמים בבסיסי צה"ל במסגרת שיעורי מורשת קרב, אלא גם עולים בזיכרונו שלו מפעם לפעם.

"אין ספק שהאירוע הזה הוא נקודה משמעותית בחיי. יחד עם העצב על רון, אני שמח שבזכות החילוץ הזה השבנו טייס הביתה", הוא אומר. אל"מ אבי מספר בסיפוק: "מאז האירוע מלמדים במהלך הכשרת הטייס על הספסל שנמצא באזור המגלש ועל אופציית החילוץ הלא־ קונבנציונלית הזאת. שנה אחרי האירוע חולצו ארבעה חיילי גולני באופן דומה".

בימים אלה מוסיף אבי את אות המופת לארון הצל"שים האישי שלו. אבל האות, שמסמל את הוותק באוויר, ממש לא מבשר את הפרישה שלו מהטיסה - בכל בוקר הוא קם לעבודה, שגם בה הוא מטיס מסוקים, בשירות יחידת התחזוקה של חברת החשמל. וכשאנשי התחזוקה מטפלים בתשתיות באוויר כשהם יושבים על המגלש, הוא מספר, אי אפשר שלא להיזכר בלילה ההוא, באוקטובר 1986.

רון ארד
רון ארד

רון ארד. צילומים: באדיבות המשפחה